even een post voor de hobbygenoten
Ben gisteren op bezoek geweest in het Horlogeriemuseum in Mechelen (tegen Antwerpen) Dit museum wordt geleid door Jozef Op de Beeck en zijn dochter Elke (beiden ervaren uurwerkmakers en overgens uitbaters van het enige horlogemuseum in België), ook bekend van televisie van programma’s zoals ‘rijker dan je denkt’ etc. Dit even terzijde.
Deze mensen voorzien zelf de rondleiding door hun museum en doen dit 2 keer per dag, 's morgens en 's middags. Je betaalt hiervoor slechts 8 euro (met de gids inbegrepen!) en de rondleiding duurt normaal 1 uur en een kwartier, in praktijk werd dit verlengd (door mijn interesse) naar 2 uur en een kwartier(zonder dat ze zich haastten om rond te komen, in tegendeel, de man bleef maar info geven en praten over zijn uurwerken toen ik er naar vroeg) (als je belt kan je beter onmiddellijk zeggen dat de interesse uitgaat naar pols en zakhorloges, dan wordt hier nog meer tijd aan besteed)
Ik wil dit als verzamelaar vast en zeker aanraden; De klokken en uurwerken en zakuurwerken die je daar tegenkomt, kan je werkelijk nergens anders bekijken. Bovendien mag je de uurwerken van de man gewoon vastnemen en inspecteren, het leuke is dat de uurwerken en klokken overgens ook allemaal te koop zijn! De man doet ook expertises en herstellingen (was in een vorig leven aan het werk bij het exclusieve merk ‘hebdomas’ (waar ik voor de gelegenheid net een uurwerk van droeg ) Als ik ooit het geld bij elkaar zou hebben, zou ik er zeker een uniek uurwerk kopen; de collectie uurwerken gaat van Omega (wat daar werkelijk het goedkoopste is) tot tourbillon en vele andere limited editions van diverse merken, overgens is de man ook bevriend met een uurwerkmaker van Patek Philippe, meer moet ik waarschijnlijk niet zeggen
Ook maakt hij zelf uurwerken (het merk ‘Op De Beeck’, unieke stukken met eigen creaties van mechanismen en kasten etc,…) ik was werkelijk overdonderd door alles wat ik zag. Ik zou dit zeker aanraden om te bezoeken. Even nog de link zodat jullie een kijkje kunnen nemen op de website: