Voor de liefhebbers van:

afgekapte cijfers :frowning:

Ik vraag mij toch af waarom horlogefabrikanten dit zo doen: dwz in zo’n “erge” mate: laat die cijfers dan weg,

Van de Longines site : novelties 2016:

Eine Hommage an die Pioniere der Luftfahrt
Die Marke Longines lĂ€sst sich von ihrer umfangreichen Geschichte inspirieren und prĂ€sentiert ein echtes Ausnahmemodell als Hommage an die großen Leistungen der Pioniere der Luftfahrt: The Longines Avigation Watch Type A-7 1935. Anfang des 20. Jahrhunderts verbindet die Uhrenmarke ihren Namen mit jenen Fliegern, die mit ihren Heldentaten Geschichte geschrieben haben – wie etwa Charles Lindbergh, der erste Pilot, der alleine den Atlantik ĂŒberflogen hat und dessen Rekord im Jahr 2017 sein 90. JubilĂ€um feiert. PrĂ€zision und Robustheit waren SchlĂŒsselbegriffe bei der Konzeptionierung von Uhren des Typs „A-7“, die sehr prĂ€zisen Kriterien gerecht werden mussten. Es war die Grundvoraussetzung, um jenen Titel zu tragen, den die amerikanische Armee den im Jahr 1935 bestellten Longines Chronographen verlieh.

2 likes

Eerlijk gezegd stoor ik me meer aan die vieze oranjebruine lume dan aan de afgekapte cijfers, maar inderdaad, zeker die restjes van de 6 en de 12 zijn volkomen zinloos.

1 like

Precies wat je zegt. Vreselijk. EĂ©n van mijn persoonlijke favorieten (want ik word moe van het woord “grail” eigenlijk) is de IWC Ingenieur, ref. IW3227-01. Die kwam in verschillende gedaantes, waaronder deze op links. Kijk naar de 10! Het enige getal dat klakkeloos om zeep werd geholpen.

Overigens, op deze foto de oude 42 en de nieuwe 40 mm, maar dat terzijde. Het illustreert wel dat IWC het licht op tijd zag en de numerals niet meer doorknipte. Geheel wegliet zelfs.

IWC doet dat wel meer, cijfers afkappen.

Horloge ergernis nr 1 hier. Afgekapte cijfers snap ik gewoon niet.

Afgekapte cijfers storen me echt helemaal niet. En inderdaad, die bruine kleur wel. :persevere:

Ik stoor me er ook niet zo aan.

Als die afgekapte cijfers er niet op stonden, zou ik me meer storen aan het feit dat er nog wel een gedeelte van het cijfer zichtbaar had kĂșnnen zijn op die plek :slight_smile:

Die afgekapte 10 bij die IWC is inderdaad niet zo mooi.

2 likes

Ja waarom vraag ik mezelf dan af :unamused:

Afgekapte cijfers is voor mij afknapper NR1.
Ik vind het vreselijk.

Bij mij maakt dat dus helemaal niets uit, bij de Longines is het wel mooi in balans qua cirkel, zonder de restanten van de afgekapte cijfers 12 en 6 klopt het niet meer, ze zijn wel mooi in balans afgekapt i.t.t. de IWC met alleen een afgekapte 10 dat klopt helemaal niet.
Ergernis nr. 1 is bij mij de datum tussen 4 en 5.

groetjes Lenno

P.S. prachtige Longines vindt ik.

Inderdaad spuuglelijk die afgekapte cijfers.
Voor mij echt een reden om zo’n horloge niet te kopen.
Heb altijd het idee dat iemand een wijzerplaat ontworpen heeft en er daarna achter komt dat er nog subdials op moeten. Geen tijd meer dus maar afraffelen.
Ook de datum vind ik niks. Hoort niet op zo’ n oud model.

Ko

1 like

Afgekapte cijfers vind ik erg lelijk. Maar ben ĂŒberhaubt geen fan van numerals op de wijzerplaat. Doe mij maar lekker streepjes en/of rondjes (bij duikers). Altijd mooier.

1 like

Ik vrees dat het gewoon een geval van smaak is, valt weinig over te twisten. Ikzelf stoor me er niet aan, in mijn hoofd staan die cijfers er gewoon volledig.

meestal lelijk, soms op een manier gedaan wat er mee door kan. Erger me meer aan een datum op 5.

In dit geval stoor ik me trouwnes meer aan de kroon, wat een lelijk ding op een lelijke plek.

Over smaak valt moet te twisten.

Afgekapte cijfers storen mij niet.
Zolang het geheel in balans is en het typografisch
klopt vind ik het prima.

Grt.

OMG wat is dat een lelijke Longines!
Voor het overige sluit ik me aan bij de meesten hiervoor: liever geen afgekapte cijfers, en ook geen diaree lumen.

Soms lelijk maar lang niet altijd.
Er zijn genoeg prachtige horloges waarbij het totaal niet storend is.

Bij deze is het niet mooi nee.

stoort me niet, de afgekapte 10 bij die IWC vind ik eigenlijk wel grappig, maakt het net wat minder serieus en voorspelbaar.