Voor de Seiko mensen

2 likes

Als Seiko mens: wat een draak

Sorry dan…:innocent:

2 likes

Radio gesynchroniseerde horloges bestaan toch al tientallen jaren :thinking: Heeft Seiko dit artiekel weer gesponsord :wink:

ok, maar met welke klok ga je hem gelijk zetten?

Met Hans Klok:wink:

Eindelijk weer een solar met fors formaat. Hoewel ik mij afvraag hoe groot de dial per saldo is, zit veel omheen.

Quotenet is zo’n site die braaf persberichten van fabrikanten overtikt. Nieuwswaarde nihil :confounded:

1 like

anders zijn het ook geen quotes… :hushed:

1 like

En daarmee moeten we dus aannemen dat Quote(net) niet aan eigen nieuwsgaring zal doen? :wink:

anders dan het verzamelen van quotes wellicht niet, al kan het vinden van een interessante quote ook nieuwswaardig zijn: topman van Rolex geeft aan dat zij in de markt van hybride autoos stappen, of zoiets

vraag ik mij ook af bij de atoomklok(ken)…

Een atoomklok is een klok die als basis voor zijn tijdmeting gebruikmaakt van de trillingen van atomen. De frequentie van deze trillingen is zodanig constant en onafhankelijk van de omgeving, dat de afwijking van een atoomklok veelal slechts ongeveer 1 seconde per 5 miljard jaar bedraagt[1] (ofwel: de onnauwkeurigheid bedraagt 6 Ɨ 10āˆ’18).

De meestgebruikte atoomklok is gebaseerd op het scheikundig element cesium. Dat is niet verwonderlijk, want de seconde is gedefinieerd aan de hand van dit element. Sommige atoomklokken gebruiken andere elementen, zoals rubidium of waterstof. Waterstofmasers hebben een hoge korte-termijnstabiliteit in vergelijking met atoomklokken die zijn gebaseerd op cesium.

bij de eerste keer is de atoomklok toch ergens mee gelijk gezet? of begrijp ik het niet??

Ik dacht dat veel, maar niet alle, atoomklokken gelijk zijn gezet met NIST,

Die is op zijn beurt gelijk gezet ā€œmet de zonā€, maar dat is eigenlijk ā€œmet de rotatie van de aarde ten opzichte van de zonā€. Als de schaduw op zijn kortst is, is het 12 uur smiddags. Hoe ze dat meten weet ik even niet, maar wees er gerust op dat dat niet met een lineaal is. :smiley:

De rotatiesnelheid van de aarde fluctueert overigens veel en veel meer dan een ā€œatoomklokā€.

Wat een ongelooflijk huishoudbeurs gehalte heeft dat Quote artikel over die Seiko overigens. Waardeloos.

1 like

Cesium-133 wordt gebruikt om de seconde te definiƫren. Een seconde duurt namelijk even lang als 9 192 631 770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijn-energieniveaus van de grondtoestand van een 133Cs-atoom in rust bij een temperatuur van 0 K.

Grt.

2 likes

Nu snap ik het ook!

1 like

Drex gaf gewoon met een heleboel worden aan dat een seconde 1/60 deel van een minuut is.

1 like

Zo nauwkeurig Is ie ook weer niet. N thermocompensated quartz doet t beter.
Alleen krijgt n rc om de zoveel tijd de tijd door v n atoomklok. Cheater :wink:

Vind het ook een beetje cheaten, ik kan mn automaat ook iedere dag gelijkzetten, dan loopt hij ook gewoon precies op tijd. Wachten tot we een echte atoomklok om de pols kunnen doen :grin:

1 like