Voor de verzamelaars van mechanische horloges zonder opwindstift.

Dit gaat op mijn lijstje :smile:

1 like

+1

1 like

Hoi Huib, in het kader van: nooit gevraagd, blijft men onwetend.
Ik weet niet hamer uurwerk inhoudt, wat maakt iets een hamer automatic uurwerk?
Wellicht ben ik de enige maar ik wil het toch graag weten.

1 like

Interessant topic Huib, ik lees je bijdragen altijd met veel plezier!

Hamer/bumper,… de rotor van de automaat gaat niet helemaal rond. Hij wordt als het ware heen en weer geslingerd. Je kunt dit ook voelen als je het horloge draagt.
Hieronder redelijk goed te zien wel een Zenith.

4 likes

Duidelijk. Super bedankt.

1 like

En wat geeft dit aan voordelen of nadelen ten opzichte van een rotor die geheel rond kan?

De rotor was simpelweg nog niet uitgevonden…

Harwood bedacht het eerste polshorloge met hamerautomaat.
Jaeger LeCoultre bedacht de eerste hamerautomaat met gangreserve aanduiding (Powermatic)
Rolex bedacht de rotor automaat (Perpetual)
Felsa bedacht de rotor automaat die kon opwinden in beide richtingen (Bidynator)

Vanaf de Bidynator praat je eigenlijk over de eerste echt goed bruikbare automaat.

3 likes

Wat voor lijstje moet dat dan wel niet zijn?

Ja, zie het antwoord van @HorloG, Hij geeft duidelijk aan wat er aan automaten zijn.
Hij vergeet echter een zeer bepaalde, die overigens niet lang in productie is geweest en dat is de schuif automaat die ooit door Omega, dat dacht ik althans, in de handel is gebracht.
In het midden van het uurwerk an de achterkant zat een soort blok wat heen en weer schoof op een soort geleide rail die weer een tandwiel in beweging bracht en zodoende de veer opwond.
Tegenwoordig zijn de meeste automaten opgebouwd met een rotor die volledig in het rond draait.

Heel veel horlogehuizen die wel hele mooie horloges uitbrengen maar geen uurwerk kunnen maken gebruiken een ETA urwerk en laten daar vaak hun merknaam op graveren.

2 likes

Er zijn wel meer automaat varianten geweest, vaak tamelijk obscuur. Dus ik beperk mezelf even tot de meeste revolutionaire.

Ja gelijk heb je, de diepgaande technische kennis is voor velen totaal niet interessant.
Alleen voor de idiote dwarrels zoals wijzelf.

2 likes

Informatie en kennis kun je ook verzamelen!

Lijstje voor de Sint natuurlijk!

Mooi om te lezen en te zien,bijzondere maar ook fraaie klokjes wat een techniek,hoe zo pontiac Haha grt Jaap