Voor de verzamelaars van mechanische horloges zonder opwindstift.

Deze topic is voor de liefhebbers van automatische horloges maar dan zonder opwindstift.
Wie heeft een dergelijk horloge? Ik laat wat voorbeelden zien uit mijn laatje.
De volgende foto’s zijn de eerste uitgebrachte vol automatische le Coultre Futurematic horloges in 1952.
Met kaliber 497. Uniek is het weglaten van de opwindstift, ook het start stop mechanisme is uniek.




22 likes

Oké, deze mag waarschijnlijk in het ‘domme vragen’ rubriekje maar hoe zet je de tijd dan goed en hoe start/stop je hem? Ik ben niet zo bekend met vintage.

Overigens een prachtig horloge!

3 likes

sluit mij aan bij het DOMME vraag :smiley:

Nee niets dom, domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

Aan de achterkant zit een schijfje om de wijzers te verzetten.
Ik zal later een foto plaatsen van de achterkant.waar die schijf zit.

9 likes

Erg mooi horloge Huib. Schitterend en bijzonder systeem ook.

Ja, dat is het ook, ik zal er een meenemen op de eerstvolgende clinic waar ik jullie spiralen leer repareren die enigszins resp. bijna zijn overleden , dus het plooien. Dat wordt een leuke avond dat beloof ik je. Ik probeer dat nog ergens in september te regelen.

2 likes

bizar horloge! Ben wel benieuwd naar de achterkant nu :slight_smile:
Gok niet dat hij binnekort voor een paar tientjes in t blauwe gedeelte staat ?:stuck_out_tongue:

Hierbij de beloofde foto van de achterkant.

De schijf moet naar binnen worden gedrukt waarna aan de achterkant dus binnenin een tandwiel de centrum as kan laten draaien. Zie de foto van de binnen deksel.

Ik laat ook op de volgende foto de achterkant van het uurwerk zien waar goed is te zien waar het tandwiel zit op de centrum as voor de verstelling van de wijzers.

Ook een foto van een van de doosjes in een JLC laatje met nog een aantal uurwerken van dit kaliber die ik nog nodig moet restaureren.

16 likes

Nee dat zal zeker niet gebeuren voor een paar tientjes.
Ze worden regelmatig aangeboden op Ebay, maar voor een redelijke uitziende val je al van jouw stoel als je de prijs ziet.

1 like

Ik vergeet nog een belangrijk detail.
We praten hier over een LC power-matic horloge met reserve indicator in het linker gedeelte. van de wijzerplaat.
In feite de opvolger van de powermatic met de indicator in het venster bovenin de wijzerplaat.

2 likes

Wat een gave complicatie zeg (of mag je het weglaten van een element geen complicatie noemen?). Sowieso trouwens een erg mooi horloge, met of zonder kroon.

Wat een ongelofelijk mooi horloge zeg. Heel bijzonder. Nooit eerder gezien.

1 like

Beste vinwat, een prachtig horloge ,en is het uurwerk ook goed waterdicht? groet Jobo71

Ja, dat mag, alles wat anders is aan een simpel horloge wat met de hand wordt opgewonden is een complicatie. Dus ook het weglaten van een opwindsysteem. Ook al bestaat het opwindsysteem uit meerdere onderdelen.

1 like

Nee het is niet waterdicht. Dat zal bij de meeste vintage horloges ook niet het geval zijn.
Tenzij het duikhorloges zijn en dan moet je alsnog oppassen of het wel waterdicht is.
,

Voor de geïnteresseerden onder u kreeg ik de vraag om de horloges met kaliber 481 te laten zien.
Welnu, hier komen ze dan.
Op de volgende foto’s laat ik wat powermatic horloges zien uit een van mijn JLC laatjes met het kaliber 481.

Het is eveneens een hamer automatic uurwerk.
Zie het uurwerk aan de achterkant.


11 likes

Leuk topic @vinwat
Altijd fijn deze bijzondere klokjes te zien

Ja,. dat vind ik ook.
Ik verzamel de diverse kalibers van dit merk dan ook al geruime tijd en met veelplezier.
De meeste koop ik in niet werkende en/of slechte toestand, dan ga ik ze restaureren en dan heb je wat.

1 like

Veel onderdelen die je in Amerika dient te zoeken?

Ja, bijna alles komt inderdaad uit Amerika.
Ooit kwam alles naar Amerika vanuit Zwitserland, daar werd het in elkaar gezet en in de markt gebracht,

1 like