N.a.v. de zoveelste uit de hand gelopen topic over horloges die lijken op die van andere merken, en de reactie/correctie hierop van de moderatoren, wil ik t.b.v. ons forum een daad stellen.
Hoewel ik niets met de geest van zelfstandige handel, ondernemingen etc. heb, is mijn mening dat de meeste ondernemers constant proberen te doorgronden waarom conculega’s succes hebben met hun producten. Dit ten gunste van hun eigen profijt of dat van hun aandeelhouders.
Hebben ze dat door, dan nemen ze daar iets of veel van over in hun eigen strategie en bedrijfsvoering.
En zo ontstaan gehele of gedeeltelijke kopieën van de succesvolle producten. Dat heet leentjebuur.
In de mondiale horlogewereld is dat niet anders.
En buiten lopende patenttermijnen maakt in die wereld niemand zich daar nog druk om.
Op ons forum doet men dit vaak wel.
Door mijn ‘Minder bekend: . . .’ topics durf ik te stellen dat ik heel veel merken en hun collecties bekeken heb.
Bijna dagelijks zie ik horloges die afgeleid (of soms regelrechte kopieën) zijn van (succes)modellen van andere -, vaak gerenommeerde merken.
Binnen ons forum en andere fora wordt ‘hen’ dan de maat gemeten, waarbij ‘hen’ soms ook weer bekende – en gerenommeerde merken zijn.
Binnen het horlogeliefhebbende volkje ontstaan vervolgens termen als ‘hommage’, ‘kopie’, ‘namaak’, ‘nepper’, ‘plakmerk’, ‘gebrek aan originaliteit’, ‘jatwerk’ etc…
Blijkbaar maken veel horlogeliefhebbers zich drukker om de herkomst van een model, dan dat de fabrikanten dat doen.
Eerlijk gezegd is er de laatste jaren niet veel nieuws ontwikkeld, dus waar hebben we het over.
Maar waar een aangeschaft model van een gerenommeerd merk een regelrecht kopie is van een ander model/merk, dan zwijgt men, of is men op de tenen getrapt als de aanschaf in die zin gekritiseerd wordt. En misschien wel terecht, want wie weet hoeveel moeite de gelukkige koper heeft moeten doen om dat ene horloge aan te schaffen.
Ik vraag me in toenemende mate af waar we het over hebben.
Een beetje met respect leven en laten leven, dat zou het allemaal zoveel makkelijker maken.
In mijn topics heb ik termen gebruikt als ‘waar ken ik dat van’, ‘heb ik vaker gezien’, ‘Americasian’, ‘Germasian’ etc…
Die duiden op ‘geleende’ ontwerpen en op ondernemingen die lijken te zijn opgericht met het loutere doel profijt te trekken uit de successen van anderen.
De daad die ik bij deze stel is: Ik stop met het gebruik van dergelijke termen.
Ik hoop dat dit voor andere forumleden een aanleiding mag zijn om op positieve/objectieve wijze te kijken naar de hele horlogemarkt, dus van producent t/m koper.
Denk dus na over de zin van het starten van topics met die inhoud of over het leveren van bijdragen aan zulke topics.
Beter nog: begin er helemaal niet aan, want de forumgeschiedenis leert dat het altijd eindigt in een hoop onzin en noodzakelijke correcties door moderatoren.
M.vr.gr.,
Flip.