"Voor en Na" Audemars Piguet cal 2225

Zoals beloofd Tom,een voor en na van Audemars.
Ik plaats deze hier want het zijn nog geen vintage uurwerken.

En dan twee stuks tegelijk, kan men al serie werk beginnen.
Caliber is AP2225, een automaat met opwinding in twee richtingen, met datum en snelcorrectie.
Kast en band in staal uitvoering.

Voor.

Na de reiniging de montage.
De duurdere merken hebben meestal ook een andere opstelling van wielen, automaat en datum, meestal hun eigen ontwikkeld systeem, soms voor iets simpel een ingewikkeld systeem en is soms daarom ook altijd niet beter.
Hier ziet men de grondplaat of platin met de wielen van het gangwerk, een éérste reeks wielen van de automaat en de veerton met de rochet of palrad op de veertonas, dus niet op de brug, maar er tussen.

Wielen van het gangwerk

Wielen van de automaat met twee pallen.
een wiel heeft een palsysteem op het wiel, het andere wiel heeft een pal ernaast.
Deze dienen om te vermijden dat de veer terugloopt en ook dat er geen kracht is op de automaatwielen bij automatische opwinding.

Een mechanisme dat bij het volledig uittrekken van de kroon een hefboom schuift tot tegen de balans of onrust, dus het uurwerk stopt.

Twee bruggen, één van de veerton en wielen, één van seconden- en ankerwiel, op het ankerwiel een deksteen.
Onder de brug van de veerton zijn nog 3 raderen voor de manuele opwinding.

Nadat dus veerton, wielen en automaatwielen, anker en balans gemonteerd zijn ziet dit er zo uit.

Na de smering, afstelling spiraal, begint de afregeling, infeite het echte werk, is niet altijd en alleen maar aan “het kompasje” draaien zoals men hier spreekt, is een regelsleutel en omvat heel wat regeltechnieken.
Zo moeten de resultaten tussen wijzerplaat boven en onder al gelijk zijn.
Dan de resultaten in de 4verticale standen, kroon links, boven, rechts en onder.
Die moeten ook gelijk zijn of men heeft een zwaartefout op het balanswiel.
Dan kontrole van een schuine stand op 45°, kroon schuin naar beneden, is de meest belastende stand.
De resultaten van de horizontalen en verticalen moeten gelijk zijn.
Veer 3 windingen ontladen = 24u gaan dus mindere veerkracht. Alle resultaten moeten ook gelijk zijn EN OOK met de standen bij volle opwinding.
Alleen al het controleren van alle standen is al een werkje en dan heeft men nog niets afgerelt.

Wijzerplaatzijde met al het opwind- en wijzerstelmechanisme gemonteerd alsook het datumverzettingswiel en correcteur.

Een detail van het antishocksysteem en ook ziet men de tanden van het ankerwiel.

Datumsysteem gemonteerd.

Een afbeelding van de rotor van de automaat. Deze draait rond op zijn as en wind de veer op door de bewegingen van de pols.
Bij AP zijn deze gedeeltelijk in 21 karaat goud alsook de balans.

De montage van het automatisch gedeelte en de extra raderen.

Alle kastonderdelen.
Men moet eerst de schroeven langs de bodemzijde losschroeven en dan komt er langs de voorzijde de lunette af en kan het uurwerk eruit. Dit zit in een metalen houder met daarrond een rubberen ring voor de waterdichtheid. De kroon is ook geschroefd.

Eindelijk de “Na”;

Eindelijk de laatste foto, amaaaaai chris, jij hebt er nog meer.

8 likes

Prachtig resultaat! Lijken wel NOS. Bedankt voor het kijk- en leesplezier. :wink:

1 like

Erg cool, bedankt voor de foto’s.
Kasten zien er echt super uit

1 like

Prachtig Freddy.
Weer een MEESTERWERK.
Groeten,
JohnSr(tu)::o

1 like

mijn vrouw vraagt naar welke blote wijven ik nu weer zit te kwijlen.
leg dan maar eens uit dat het om horloges gaat eh? :wink:

prachtig verhaal Freddy!

1 like

Prachtige reportage Freddy!! Zoals altijd trouwens…(tu).

De binnenzijde van een Royal Oak is trouwens vééél interessanter dan de buitenzijde…:smiley:

Met Bewonderende Groeten,

Chris.

1 like

Bedankt Freddy voor deze weer prachtige reportage en in dit geval vind ik de binnenkant ook aantrekkelijker dan de buitenkant :smiley:

mvg, Frans

1 like

Zoals al gezegd inderdaad prachtig geworden.
Heel veel bewondering voor zulk een vakmanschap.
Maar wat ik mij nu afvraag is dit.
Het zijn nog geen vintage horloges dus nog betrekkelijk kort gedragen maar de horloges zagen er zwaar gehavend uit.
Is dit misschien omdat de kasten van een relatief zachte staalsoort zijn of is dat een veronderstelling die niet klopt?

1 like

Weer een mooie voor-en-na !
Prachtige en gedetailleerde macro-foto’s !
Net of we er zelf bij waren ! :smiley:

Die blauwe had een serieuze kras !!!
Om die “weg te polijsten” zal je wel wat "kaste hebben moeten weghalen !

= Freddy zei me ooit: “Krassen kan je niet wegpolijsten; je polijst het metaal rond de kras weg” ( en da’s in feite juist hé )

Ik vraag me soms af wat mensen zoal het hun horloges uitsteken ???

1 like

Aad A Schreef:

Zoals al gezegd inderdaad prachtig geworden.
Heel veel bewondering voor zulk een vakmanschap.
Maar wat ik mij nu afvraag is dit.
Het zijn nog geen vintage horloges dus nog
betrekkelijk kort gedragen maar de horloges zagen
er zwaar gehavend uit.
Is dit misschien omdat de kasten van een relatief
zachte staalsoort zijn of is dat een
veronderstelling die niet klopt?

Neen , is geen zachte staalsoort, maar het zijn beulen die weinig respect hebben voor hun horloge en er alle werk mee doen.
Ik zie hier soms nieuwe horloges die na een paar maanden zo naar de schroothoop kunnen. Bij een van deze AP’s was zelfs het slot verdraait en de veertjes ervan stuk, dit heb ik nu nog niet laten zien, ik vergeet het soms dit allemaal te fotograferen.

Mooie reportage, een genot om te zien!!!

En zo wordt een lelijk horloge toch nog heel interessant!

1 like

Een lelijk horloge man dat model is super !!!

1 like

Zoals gewoonlijk: petje af(tu)

1 like

Erg mooi Freddy, heb weer genoten van je voor en na thread.

1 like

Heb beide exemplaren vandaag in mijn handen gehad en in het echt zijn ze nog mooier dan op de foto’s

Erg strak en erg cool, vooral de witte

1 like

Dank voor het interessante verslag!

1 like

Heeeeeeeeeel mooi en ik hoop dat je ons nog lang blijft verwennen met zulke reportage’s

gr Pieter
1 like

mooi gedaan ! het zijn ook prachtige horloges !

1 like

knap werk!! Tom weet nu waar die van hem heen moet :wink:

Groet Arno.

1 like

Meesterlijk gedaan (tu)

1 like