Ook interessant is deze Navitimer van begin jaren ’ 60.
Calieber Venus 178, doormeter 42mm. Stalen kast met veel roest.
Foto’s zullen het verduidelijken.
Voor.
Zeer veel vijl en schuur-polijstwerk aan gehad.
De busjes van de drukkers in de kast waren ook aangetast en vervangen.
Het uurwerk zonder chronograafgedeelte.
Met chronograaf.
Na.
Sorry voor de mindere fotokwaliteit. Moet hier dikwijls vlug gaan.
Zelf heb ik hier een Zeno liggen waaraan wat geveild, geschuurd en gepolijst moet worden. Helaas heb ik van de veilen en schuren nog niet zoveel kaas gegeten, dus ik ben wat huiverig om eraan te beginnen…
Eerst nog maar even wat moed verzamelen voordat ik eraan begin.
Wijzerplaat is nog origineel met het juiste patina ?
Schuur en vijl je net zo lang totdat de roest weg is ? Ontstaan er nooit dunne plekken, kuilen of vervorming ?
Waardoor raakt zo’n chrono drukker bus zo ingevreten, is dat messing ?
Wat mij betreft mag ie zo hier naar toe komen, zal mijn schoen (48) zetten
Ja, wijzerplaat is origineel gebleven.
Bus van drukkers is messing, vervangen door stalen. Wreet in door zweet.
Roestvlekken in de stalen kast geeft putjes en is niet volledig weg te krijgen. Gelukkig zijn deze aangetaste vlekken tuusen kast en deksel, dus niet zichtbaar. De kast van die Blancpain in de vorige voor en na had ook al roestvlekken.
En die wijzers freddy, leg je die opnieuw in, of zijn het gewoon nieuwe (vervangen) wijzers?
Als je de wijzers wel zelf opnieuw “relumed”, zou je dan eens kunnen laten zien hoe je dat doet?
Ontzettend bedankt trouwens weer voor je heerlijke reportages…
Zijn opnieuw opgevuld met tritium. Wel in de gele kleur, groen heeft een te nieuwe look.
Eerst oude pasta verwijderen en goed vet en stofvrij maken. Daarna nieuwe pasta aanbrengen door een bv. oude oliegever.
Heb hier al een paar maal foto’s van geplaatst.
Zo, echt mooi werk. Het klokkie doet mij verder nx. Maar heel mooi om te zien ervoor en erna. Toppie. Dit werk moet voldoening geven.
Hoeveel tijd kost dat nou om deze klus te klaren?
Deze pasta’s zijn te koop in de fourniturenhandel voor horlogemakers. Bestaat in verschillende kleuren en systemen. Er zijn er die klaar gemaakt zijn waar juist een beetje water moet bijgevoegt worden en anderen zoals die grote set op de foto waar een hars en verdunner bij moet, zelf samenstellen tot gewenste resultaat.
Knap stukje renovatie werk,de Navitimer ziet er weer gezond uit.
Leuk ook dat deze Breitling de export code van de US importeur Wakmann op de brug heeft,
Is er nog wat te doen aan de weggevallen nummers (26tot 45)op de buitenring
van de wijzerplaat,heb zelf een paar vintage exemplaren waar dat ook aan de hand is.
Andre,
Ring moet nog vervangen worden, is besteld door de klant.
Wat die code betreft, zijn dat de letters WOG?
Ik wist niet wat deze betekende.
Wat is de juiste bewoording van die afkorting, wakmann …
Door wie werd die code dan aangebracht, Swiss of US ?
Waar kan ik daar nog meer van te weten komen ?
WOG is de export code die Breitling gebruikte voor de horloges die door de Wakmann organisatie werden verkocht in de US.
WOG= Wakmann Organisation Gigandet
in de jaren 1930-1960 werden deze codes gebruikt door veel zwitserse maar ook amerikaanse fabrikanten.
In dat boek van Shugart-Engle-Gilbert "Complete price guide to Watches"
staan er zo’n 120 vermeld. Deze lijst is zeker niet compleet.
veel hebben een logische code :o.a. WOG dus.
ROW = Rolex Organisation Wilsdorf PXP= Patek Philippe
andere lijken willekeurig gekozen JXR = Gallet AXA = Wittnauer
Er zijn ook fabrikanten die meerdere codes gebruikten:
Angelus: SQE en MOC (de S staat voor Stoltz Freres)
Audemars Piguet: AYP en ROR
er zijn ook codes die een hele groep omvatten: MOU = Delbana - Tower - Leonidas - Buttes - BWC