Na reeds 39 jaar aan de werkbank te zitten kom ik nog wekelijks nieuwe (oude) calibers tegen waaronder deze Bulova cal. 2193.10 met dag en datum.
Dit caliber heeft maar één spoel en is de eerste maal dat ik dit zie van Bulova.
Omega heeft ook verschillende calibers met één spoel maar bij Bulova zijn ze naar mijn mening zeldzaam en daarom de moeite hier eens te tonen.
De kroon heeft 3 standen. Bij de o positie, dus kroon volledig ingedrukt, kan men de datum verzetten door snelcorrectie. Stand 1 : wijzerverzetting. Stand 2 : dus volledig uitgetrokken, schakelt men het circuit uit en batterijbesparend.
Het uurwerk is gekocht door een forumlid op e-bay in werkende staat maar liep achter. Na demontage zag ik dat de middenbus waarop de minuutpijp komt te zitten verroest was.
Gelukkig alles kunnen ontroesten en na reiniging alles eens op een reitje geplaatst om een idee te krijgen van de verschillende onderdelen.
Let op hoeveel verschillende soorten schroeven er zijn.
Een goede raad voor de doe het zelvers, altijd goed kijken waar welke schroef zit, kan veel problemen geven wanneer bv een te lange schroef zit waar een kortere moet en kan ook dan onderdelen beschadigen.
Het caliber gemonteerd.
Let op de stemvork met één spoel.
De twee pallen voor de aandrijving en het microwieltje.
Het electronisch circuit en de spoel.
Het caliber langs wijzerplaatzijde met de dag- en datumschijf.
Ook de kast moest bijgewerkt worden , hadt een paar diepe groefjes en alles moest uitgevijld , geschuurd en gepolijst worden.
Foto’s tijdens het schuren.
De eindafwerking.
De eindelijke “Na”, het resultaat na enige uurtjes , ook het glas vervangen.