Voor en Na Chronografe Suisse Landeron 248

Ik heb geloof ik nog geen voor en na gemaakt van een klassieke Landeron.
Omdat het een zo veel voorkomend uurwerk is en er toch verschillende hobbyisten willen aan werken, wil ik hier eens een Landeron 248 in beeld brengen.

Voor.

Na het reinigen alle onderdelen op een rijtje.

Er zitten in een uurwerk verschillende schroeven, zowel van doormeter, hoogte, verschillende draad enz.
Het is zeer belangrijk dat men goed kijkt bij het demonteren waar welke schroef zit, kan achteraf bij de montage en zelfs bij het marcheren, veel problemen geven als er ergens een verkeerde schroef zit, kan ergens tegen wrijven of andere onderdelen stuk maken.

Dit onderdeel van de chrono laat ik meestal zitten op de veertonbrug omdat dit vast zit en afgesteld is met exentrische schroeven en afgesteld is om een juiste ingrijping te hebben met ander chronowielen.

De montage, hier heb ik al het anker- en secondenwiel geplaatst.

De montage van tussenwiel, middenwiel en veerton

De veertonbrug gemonteerd

Het monteren van de opwinding

Montage van anker en balans, (regelorgaan)

De chronoonderdelen en de montage


Na de montage en smering begint het eigenlijke vak van horlogemaker. De- en monteren gaat nog maar wanneer het resultaat op het regeltoestel niet voldoet beginnen de regeltechnieken wat dikwijls meer werk inhoud dan de reiniging. Bij zulke oude horloges is het niet alleen maar wat aan de regelsleutel regelen , maar liggen de problemen en oorzaken vaak elders, maar dit is een zwaar onderwerp wat niet zomaar is uit te leggen op een paar regeltjes.
Na het polijsten van de gouden kast en een mooie band,het eindresultaat.

3 likes

wow… ziet er weer zoals inmiddels gewoonlijk geweldig uit (tu)

Freddy, bedankt voor deze wederom fraaie reportage van een prachtige chronograaf(tu)

Wederom fantastisch!!!

Prachtige reportage en eindresutaat.(tu)
Groet. Chris

Duizelingwekkend knap, Freddy ! (tu)

Een “gewoon” horloge is al zo’n doolhof voor mij, zo’n chronograaf uit mekaar halen ( en weer goed in mekaar steken :smiley: ) is nog een flinke stap hoger !

Mooie reportage. Weer eentje om in “The Hall Of Fame” te plaatsen ! (tu)

Bedankt voor de les Freddy. Het ziet er weer prachtig uit (tu)

Mooi!

Dit zijn toch altijd prachtige topics. Ook nu weer vakwerk!! (tu)
Enne… wat een prachthorloge!! (tu)

Prachtig, Mijn complimenten! Dit soort moet ik nog een keer in de collectie hebben, hopelijk een die in de buurt van de staat van dit exemplaar komt.
Ook de keuze van de ‘na’ band vind ik gewaagd, maar zeer geslaagd.

Groeten,

Martin

mooi mooi en nog eens mooi elke keer als ik voor en na lees krijg ik de kriebels.

Een prachtig stukje vakmanschap mijn complimenten

gr Pieter

Wat een mooi resutaat Freddy. Altijd heerlijk om zo’n reportage te lezen en je foto’s zijn trouwens ook altijd erg goed. En dat zonder fototent! (toch?)

Prachtig! Altijd weer een verrassing en genot om te zien wat je post.
Groet
Ger

prachtig freddy echt een vakwerkproject echt super dank je voor het delen gr hans

Bedankt Freddy dat je weer eens de tijd hebt genomen om een mooie voor-en-na te maken! Heel erg boeiend om te lezen.

Te gekke reportage,Fred!
Ziet er weer prachtig uit
Is toch wel een klassiek kaliber,nietwaar?
Jack

Bedankt voor het vrijmaken van de tijd die je toch telkens weer in zo´n reportage moet steken.
Het resultaat is suberb…

Deze lijkt wel wat op mijn Leonidas, heeft ook een Landeron 248 uurwerkje, ik vind die vintage chrono’s prachtig.
wederom eem prachtige reportage, complimenten hoor.

Prachtig Freddy,
Vakwerk,en een mooi vak!(tu)

Groet,
Werner