Voor en na ! Japy

Een mechanische chronograaf van Japy met de drukkers aan de linkerzijde.
Caliber ETA 2892A2.
Chronograafgedeelte 180° verdraait.

Kroon is speciaal, maw. het zijn twee kronen die los kunnen geschroeft worden zodat bij het uitschroeven de kroon tegen de kast geperst wordt zodat ze waterdicht is.
Dit horloge heeft toch een lek gehad, kroon was geblokkeerd en men heeft met gereedschap geprobeerd de kroon los te maken met de nodige beschadigingen.
Kast bestaat uit 3 delen.

Afmetingen kast; totale breedte 51mm
breedte lunette 40mm
lug to lug 50mm
dikte 16mm

De chronograaf module

Het uurwerk met automaat

Wijzerplaatzijde

Kroon in- en uitgeschroefd

Uurwerk gemonteerd op de module chronograaf

Kast met de twee hefbomen voor de bediening van de chrono

Kast zonder lunette

Speciale lederen band.

mooi gedaan.

Ik vind het wel een bijzonder horloge, zeker hoe de chrono pushers in de kast zitten gemonteerd ! zie je niet zo vaak.

Toen ik de titel las Japy was ik al nieuwsgierig want die hebben wel vaker afwijkende modellen.

leuke aparte klok , en het resultaat is weer super (tu)

Prachtig resultaat voor een wel heel merkwaardig horloge !! (tu)

Ha ja Freddy, dit doet me aan iets herinneren :smiley: :smiley: :slight_smile: Ik stuur je vandaag nog een PB’tje !!

Met Bewonderende Groeten,

Morse.

Mijn beste,

Met volle bewondering heb ik ook deze metamorfose weer mogen aanschouwen.
Schitterend hoe jij al wat tot sterven gedoemd was wederom tot leven kan wekken.
Mijn complimenten, zeker ook voor de heldere fotoreportage.
Overigens wat een bijzonder model, van een voor mij tot dusverre onbekend merk. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Vakwerk! En wat een prachtige klok! (tu) :slight_smile:

Zeer gaaf horloge!!

Jeetje Freddy, ik moet dit van het weekend in alle rust nog eens bekijken want op dit moment raak ik er alleen van in de war… Maar iig een mooi resultaat!

Wat een fantastisch mooi horloge,… en beroep !
Prachtig Freddy !

Groet,
Werner

mooi gedaan Freddy
Leuke konstructie met die extra hebels voor het start en stoppen van de chronograaf
(volgens mij is het basiswerk een eta 2824… ipv eta 2892)

Vakwerk Freddy, ik heb genoten zoals gewoonlijk.

prachtige klok. En al zou het je smaak niet zijn dan geniet je van het vakwerk
en van de perfecte fotoreportage. Kortom, genieten geblazen

Prachtig gedaan, ik heb vandaag toevallig andere ‘Voor en na’ posts uit ‘Artikelen, Classics & Reviews’ bekeken. Om stinkjaloers van te worden! Dat slaat zowel op de horloges als op het vakmanschap:).

Groeten, Tom Vreeken.

Tja je zou het gewoon gaan vinden zo voor en na al die jaren. Maar het blijft genieten, dus gooi ons maar dood met al die voor en na’s, vinden wij niet erg!!!

Arjay

chapeau, freddy!
zonder twijfel mijn favoriete onderdeel van dit forum; jouw ‘voor & na’.
groet, frank.

Ik heb het horloge enkele keren irl zien liggen bij jou, dus ik kan er des te meer bewondering voor opbrengen; Zeer speciale constructie, van de kroon en ook van die pushers. Maar wat ik raar vind: waarom zetten ze een “duiker” op een lederen armband ?
Benevens dat: éééénorme kast ! Dat vraagt al een “potige” kerel om zulks te dragen! :wink:
Bedankt voor de interessante voor-en-na !!! ( Doe zo voort ! ) (tu)

Tot aan vandaag kende ik Jappy alleen als een imitatie ‘Mars’, maar deze vind ik interessanter.

Weer een mooi kijkje onder de motorkap, Freddy(tu).

Groet, Mark

Bijzonder horloge, het merk was me onbekend en details als de hevels voor de drukkers en de tweedelige kroon had ik ook nog nooit eerder gezien; uniek en heel erg interessant! (tu) (tu)

Het eindresultaat mag trouwens weer gezien worden (maar dat hadden we natuurlijk niet anders verwacht) :wink:

Groet,
Paul

Een prachtig horloge voor mensen die duikerhorloges verzamelen.
De ontwerper van deze klok zal wel duiken als hobby hebben.
Op het uurwerkje staat 51 jewels dat zou betekenen dat het chronomoduul er een stuk of 25 voor zijn rekening neemt.
Ik heb ooit ergens gelezen dat het chronomoduul in zijn geheel vervangen moet worden als er problemen met de chronograaf zijn omdat het moduul niet te openen is.
Een mooi verslag Freddy.
Groet. Chris

Je hebt gelijk Frank, het is ETA 2824-2.
Meestal komen die opbouwmodules voor bij de 2892, en vandaar de gewoonte …