Voor en na Rolex 1560

Een Rolex referentie 1603 kastnr.701577 met het caliber 1560.
Stalen kast.

Opmaak van de kast en band.
Het uitschuren en polijsten.

Een vorige hersteller hadt van de schroefjes van de balans afgefreesd om de balans af te regelen en in evenwicht te brengen, maar de balans was ten opzichte van de spiraal te licht geworden. Daarom moest ik er gewichtjes onder de vorm van regelrandellen, bij plaatsen achter de schroefjes om gewicht bij te brengen. Deze ringkskes zijn er in verschillende gewichten volgens de afwijking op het regeltoestel.
Het aanbrengen van de regelrandellen.

Op deze foto ziet men een balanswaag om de zwaartefout te bepalen.

Het caliber zonder automaat.

De stift die men onder de spiraal en naast de balans ziet dient om de spiraal vlak te houden bij eventuele schokken zodat de spiraal nergens achter kan haken. Is niet bij alle calibers 1560 aanwezig.

Het caliber wijzerplaatzijde.

Speciale regelsleutel om de regelschroeven op de balans, zijn er 4 in stervorm, af te regelen. Hoe meer men de schroef naar buiten draait, hoe meer het uurwerk zal achterlopen.Is een zeer secuur werkje. Bij Rolex is geen regelsleutel op de spiraal zoals bij klassieke balansen.

Het caliber met automaat gemonteerd.

Eindresultaat.








1 like

Ik blijf dit soort topics leuk vinden! :slight_smile: Vakwerk!! (tu)

Uitermate boeiend om te zien + duidelijke fotografie ! (tu)
Goed idee van die lucifer - geeft een betere indruk van de verhoudingen.

Knap gedaan, Freddy !

PS: Wat moet ik kopen om ook eens in de “voor-en-na” te komen ? :smiley: :wink:

Mooi werk.
T valt me trouwens op dat je een balanswaag zonder libel hebt. Als je eens tijd hebt zou ik graag je mening over de zin of onzin van die libel willen weten.

Hulde voor dit stukje vakwerk!!!(tu)

Inderdaad erg mooi om te zien. Mijn complimenten (tu).

Groeten,

Martin

super,en ook nog een rolex :wink:
gr john

Er moet een libel of waterpas bij zijn, wordt los op de robijnen gelegt, anders kan men de waag niet waterpas afstellen met de regelbare pootjes.
Indien niet waterpas zal de balans vanzelf beginnen te rollen over de robijnen en kan men geen zwaartefout of onevenwicht zien.

Dank voor je snelle reactie

Uhm ben ik de enige die ziet dat het bandje flink versleten is?

Nee, Floris. Maar de restauratie zelf is heel mooi.

Prachtig Vakwerk Freddy, zoals altijd !!! (tu) (tu)

Met Bewonderende Groeten,

Morse.

Band is in het geheel niet versleten.
Op de foto zijn er schaduwvlekken waardoor de band misschien van verplooit overkomt. Ook de scheve stand van de schakels komt door het schuin zitten van het horloge op de standaard (voetklem).
Deze oude modellen van banden zijn wel zeer licht maar deze is in perfecte staat.

Erg netjes hoor!! (tu)

Mijn beste,

Prachtig om naar te kijken, boeiend om te lezen en een ‘hulde’ aan hem welke deze metamorfose heeft bewerkstelligd.
Mijn complimenten. :wink:

Orologio Signaturis Temporis

Hallo Freddy,
Ik had via mond-op-mond al vernomen dat je bijzonder vakkundig te werk gaat maar deze foto’s en het bijbehorende verhaal bevestigen het zonder meer!

Erg leuk (voor mij) om te zien hoe de binnenkant van dit, normaal dichte, horologe er uit ziet!

Met vriendelijke groet,

Marco
(eigenaar van het horloge)

wel knap als je dit kunt zeg (tu) (tu)

Volgende keer een stemvork klokje Freddy :smiley:

groetjes Spoedmeester

't Is weer een geweldige reportage met dit keer een fraaie Rolex als eindresultaat!

Groeten, Tom Vreeken.

Prachtig Freddy! Ik zou het nooit kunnen, dit soort fijnmechaniek.

Wederom weer een mooie reportage (tu)

Dat met die regelsleutel hoe weet je precies hoeveel slagen je dat schroevje moet draaien zodat het horloge weer goed loopt.
Met andere woorden hoe “meet” je dat?