Voor en na ! Rolex caliber 3155

Weer helemaal top Freddy.

1 like

super Freddy

1 like

Freddy Schreef:

Bij Rolex moet wel de afregeling gebeuren door
schroeven op het balanswiel en niet door een
regelsleutel zoals bij klassieke ebauchecalibers.

Freddy, is dit het antwoord op mijn vraag
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,30861,30948#msg-30948
over de (wat knullig omschreven) ‘uitsteeksels’ op de balans?
Als dit het geval is, lijkt er bij deze Portugieser nog een tweede afstelmechanisme aanwezig.

p.s. bedankt voor de uitgebreide uitleg over het ‘renovatie’ van deze Rolex. Even zoeken op dit forum bracht nog meer “Voor en na” topics van jouw hand. Ik heb voorlopig nog iets te lezen/bekijken! Ik hoop dan ook dat je dit blijft doen.

1 like

Er zijn balansen met schroeven op de buitenrand om het wiel makkelijker in evenwicht te brengen, is nog het oudere systeem maar oogt mooi. Zonder die schroeven kan natuurlijk ook een balans in evenwicht gebracht worden deze worden gebruikt bij de goedkopere uurwerken.
Het voordeel van een schroef is dat men er regeloogjes kan achter plaatsen om indien nodig, het balanswiel terug zwaarder te maken.
Bij deze Rolex zijn de schroeven aan de binnenkant en kan het gewicht naar binnen of buiten gedraaid worden om af te regelen. Natuurlijk als men aan één schroef draait is het wiel ook niet meer in evenwicht en moet men aan de tegenoverliggende kant ook hetzelfde verdraaien. Men heeft twee grote schroeven voor grove afregeling en de twee kleine voor de feine afregeling.

Freddy, nog een vraagje:
op welke manier wordt de dag(van de week)aanduiding verzet? Er moet in één keer een vrij grote slag (360/ 7 graden) worden gemaakt. Waarmee krijg je dat voor elkaar?

1 like

De dagschijf heeft in het midden tanden die naar binnen gericht zijn en die ingrijpen met een wiel dat in het centrum is geplaatst en dat aangedreven wordt door het datumverzettingswiel waar die tanden uit waren. Daarboven op dat wiel wordt nog een plaatje gemonteerd met een vinger die dus het wiel met de tanden in het centrum aandrijft.

Prachtig resultaat Freddy!

freddy je bent een vakman!

1 like

Hoi zag u repotage was onder de indruk
Heb een vraag ik heb een day date die in een brand heeft gelegen is deze nog te redden , heb uurwerk gedemonteerd de kast en band gepolijst maar mijn glas , en pakkingen en het uurwerk is beschadigt image

1 like

1 like

14 jaar later! Je hebt een nieuw record gezet! :hugs:

3 likes

Vet he :joy: , nou maar hopen dat ze nog leven :crazy_face:

1 like

Yep, ik leef nog haha.

Kast is geen probleem, wijzerplaat is zeker vernield.

Wat het uurwerk betreft, er zal wel wat kunnen gerecupereerd worden, alles hangt af van de temperatuur dat het uurwerk gehad heeft. Staal

Blijf positief en denk in mogelijkheden @Aqualand :slight_smile:

1 like

Prachtig resultaat!

1 like