Voor en na ! Rolex caliber 3155

Een gouden Rolex, caliber 3155 , automaat met dag en datum.
Modelnr. 18238.
Ook ontbraken de nodige draagsporen niet met als gevolg schuur- en polijstwerk.






De onbreekbare veer was toch gebroken (staalmoeheid) bij volle opwinding. Daardoor is de kracht van de ontlading van de veer ook groter met ook grotere gevolgen zoals een klein stukje dat afgebroken was van de ankerpalet (rubi van echappement) en een paar tanden afgebroken van het datumwiel. Wiel dat de datum- en dagschijf doet verspringen.

Gebroken veer.


Hier ziet u op 10u het defecte wiel zitten.


Oud en nieuw wiel.

Foto van het caliber zonder automaat.

Met automaat op gemonteerd.

Caliber langs wijzerplaatzijde zonder datum.

Met opbouw van het gedeelte waar de schijf van dag en datum moeten op draaien. Schijf draait tussen rubi’s om de wrijving te minderen.

Met datum- en dagschijf.


Eindresultaat.











16 likes

resultaat mag er weer wezen , super gedaan erg netjes (tu)

1 like

Een van de mooiste Rolexen die er is, supergedaan ook. Top. :smiley:

1 like

Wat een mooie reportage weer Freddy,krijg er steeds meer belangstelling voor.
Omdat ik zelf ook een beetje aan het knutselen ben.

Een vraag: na zo`n reparatie is het dan nog steeds een chronometer waardig horloge of moet het dan weer opnieuw afgesteld worden.Hoe gaat dat eigenlijk ?

1 like

Het horloge voldoet terug aan de normen van een chronometer.

Wel met de nodige regeltechnieken.
De kwaliteit van Rolex is zeer goed. Ook de grootte van het uurwerk en de onderdelen zijn super.
Dit vergemakkelijkt het resutaat.
Bij Rolex moet wel de afregeling gebeuren door schroeven op het balanswiel en niet door een regelsleutel zoals bij klassieke ebauchecalibers. Vraagt wel een beetje ervaring.

Fatastisch resultaat!!
Ik ben benieuwd hoeveel tijd dit nu eigenlijk kost?

Alexis

1 like

Prachtige reportage en geweldig resultaat weer (tu)

Vooral je herstel-, polijst- en matteerwerk aan de kasten vind ik altijd verbluffend, op dat vlak hoop ik ooit nog eens een beetje bij je in de buurt te komen; kan nog wel ff duren, vrees ik :smiley: :smiley:

Groet,

1 like

Potdome Freddy wat een fantastisch resultaat. Op die manier kun je nog eens een gokje wagen bij de aankoop van een horloge, mocht het tegenvallen, dan kun je het zelf weer oplossen.

1 like

Mooi gedaan, Freddy.(tu)

Het lijkt allemaal zo eenvoudig…ppfffff.

Groet, Mark

1 like

Zoals gebruikelijk mooi resultaat, moet daarbij zeggen dat de uitstraling van dit caliber indruk op me maakt. De manier waarop bijvoorbeeld het datum module gemonteerd en gedemonteerd kan worden straalt het door mij persoonlijk gewaardeerde Kiss principe uit, (keep it simple silly!) Ik kan me niet ontrekken aan de indruk dat een gedeelte van de kwaliteit van dergelijke calibers ligt in de doeltreffende en simpele toepassing van zaken in combinatie met een nette afwerking en het gebruik van goede materialen. Het moet een genot zijn om aan zo’caliber te werken.

Arjay

1 like

Hi Freddy,

Weer een knap staaltje vakwerk (tu), deze Rolex uit 1988 ? kan weer een tijdje schitteren om de pols van de eigenaar :slight_smile:
wat ik me wel afvraag is, hoelang kan deze presidents band nog mee, er zit zo te zien al behoorlijk de rek in.
en ik begrijp dat versleten Rolex banden niet gerepareerd kunnen worden ?
en wat doet Rolex , cq de juwelier / horlogemaker met die versleten banden als je besluit om een nieuwe aan te schaffen ?
scrapmetal waarde neem ik aan, of is er een soort van inruilprogramma :smiley:

Groet,
André

1 like

@ Andre.

Op deze band zit nog geen 1/10mm speling of sleet. De speling tussen de schakels is origieel.
Bij een versleten band krijg je natuurlijk een oud goud prijs. Van een stalen band krijg je niets meer.

Hi Freddy,

In ““The Rolex Report”” van John Brozek staat deze test voor rolex banden.

Ik kan daar eigenlijk niks mee omdat zowel een nieuwe, als een 40 jaar oude Jubilee band zowat even ver doorzakt
als op het onderste plaatje :slight_smile:

als ik deze oude en nieuwe Jubilee band opmeet in de lengte onder spanning gehouden , kom ik op een verschil van 2 mm
op 10 schakels


het dubbele als jij opgeeft voor de President band.

waar ligt volgens jouw ongeveer de grens waarop je kan zeggen, deze band is niet meer ’ “bedrijfszeker”"

Groet,
André

1 like

De band van die gouden Rolex zijn massieve blokjes , geen gebogen plaatjes, en er zat werkelijk geen speling op.
Dus de openingen tussen de schakels zijn origineel.
Verder heb ik er niet bij stil gestaan om het beter in beeld te brengen of zo. Er wordt altijd een kontrole uitgevoerd op de stiften en sleet.
Bij zeer veel sleet wanneer de stiften zijn uitgesleten, zijn dikwijls de openingen in de schakels ook niet meer rond.
Dan word de band indien mogelijk, hersteld. Zo vlug gaat een klant niet over naar de aanschaf van een nieuwe band. Bij holle schakels die uitgerokken zijn worden dikwijls terug geplooit om zo de speling proberen te minderen.
Hangt af van het model.

mooi mooi mooi
kan niet anders zeggen.
hoe je altijd doet is mij een raadsel.
maar wat je doet is mooi.
gr oscar

1 like

Wederom een ware herrijzenis. Complimenten voor deze metamorfose! Mooi eindresultaat. Bij vintage is het natuurlijk altijd de vraag wat je aantreft. Had dit exemplaar een service-verleden? Zal het ontbreken van een serviceverleden een koop in uw ogen belemmeren?

Groet,

Harm

1 like

Heel leuk om te zien, prachtig horloge ook.

1 like

Had geen serviceverleden.
Als de prijs interessant is hoeft het voor mij geen serviceverleden te hebben, is natuurlijk altijd beter.
Maar een service is niet altijd een goede service. Bij velen wordt “werkt prima” gemeld als het horloge tikt.

The usual… Prachtig!

1 like

Hi Freddy,

Als ik het dus goed begrijp, bestaat een President band uit alleen maar massieve schakels,
in tegenstelling tot een Jubilee band waar alleen de buitenste massief zijn , maar de 3 rijen in het midden
hol = gebogen plaatjes.
zo’n President band lijkt mij dan ook wel degelijker in dat geval :slight_smile:

Groet, André

1 like