Voor en na ! Rolex caliber 5035

Omdat hier veel Rolexen voorbij komen, maar nooit een quarts, heb ik nu gekozen om eens de werking van een Rolex caliber 5035 te bespreken.
Het is een caliber van Rolex zelf. Kast en band zijn in goud/staal.
Sorry voor de mindere kwaliteit van de foto’s.

Alle onderdelen op een rij.

De motor van het horloge.
Ik probeer het hier uit te leggen in verstaanbare taal.
Het blokje boven op de foto is een electromagneet die wisselend het anker naar links en naar rechts aantrekt. Deze impuls wordt natuurlijk gestuurd door een precieze quarts. Op deze rotor zijn ook twee spiralen bevestigd die de rotor juist centeren. Ook de ankerpaletten zijn mobiel opgesteld (zeer speciaal en moeilijk te fabriceren)
Onder het electrobloc ziet men het anker en daaronder het ankerwiel. Men kan het vergelijken met een mechanisch ankeruurwerk, maar ipv. een balans het electrobloc.

Hier ziet men de opstelling in het movement zonder brug .

Kijk naar de anker dan ziet men deze eens links en rechts staan.




Wijzerplaatzijde, zie de rubi’s aan de zijkant van de datumschijf, dit om de wrijving te minderen van het draaien van de schijf.

Natuurlijk is de kast en band ook opgefrist.




4 likes

Weer een staaltje vakmanschap, bedankt ook voor de uitleg.

Ruud

…en ook een quarts-uurwerk kan mooi zijn. Bedankt voor de wijze les!

Mooie voor en na Freddy! En mooie foto’s weer! Dank je wel, inderdaad hoeft een quartz uurwerk niet lelijk te zijn.

Altijd weer de moeite waard om Freddy’s voor en na topic’s te lezen. Ook deze keer weer.

Ik zit ook al te wachten op Nivelacuso verhaal van de Omega 125 voor en na. Zijn nieuwe aanwinst ziet er nu ook al erg mooi uit.

Wauw…Veel duidelijker kan het niet uitgeleg worden…perfecte foto’s ook. Ik heb nog wel een vraagje…Op de balans na lijkt deze quartz techniek op de mechanische. Maakt de sekondenwijzer van deze Oysterquartz een vloeiende beweging, of verspringt deze van sekonde naar sekonde??

gr,
Hans Mennink

Springt sec na sec. Daarom zijn de ankerpaletten ook mobiel opgesteld om telkens juist op de indexen te komen en om shocks te breken.

Een van je mooiste “voor en na’s” vind ik. Kweekt wel wat respect af voor een quarts uurwerk. Het is dus niet zomaar een batterij en een printplaat. Goede foto’s ook.

mooie foto reportage Freddy, ik neem aan dat je deze Rolex alleen een (grote) service beurt hebt gegeven ?
uit welk jaar stamt deze rolex ?
Hoe schat je de levensduur in van deze Quartz t/o van een conventionele mechanische Rolex ?

"“sorry voor de mindere kwaliteit van de foto’s”"
nou,de meeste zouden niet misstaan in een Rolex brochure.

Andre

Prachtige en leerzame seminarie.

Ik vraag me echter toch af, waarom een Rolex zo duur is. Of is deze quartz juist niet duur, normaliter?

Bedankt Freddy, weer wat geleerd. Alleen jammer, maar dat hoef jij je niet aan te trekken ;), is dat deze ‘Rolex-met-batterij’ een chronometercertificaat draagt. Hoe moeilijk zou dat nou zijn geweest om dit horloge te kwalificeren?!

Gerwin

heel interessante reportage en een geslaagd resultaat! (tu)

Eerlijk gezegd wist ik tot vandaag helemaal niet dat Rolex quartz bestond: een hele tijd geleden kreeg ik een “opknappertje” kado, misschien dat er nog wat van te maken viel!
Op de wijzerplaat las ik “Rolex Oysterquartz”, dus veel lol en meteen de konklusie: nepper! sindsdien ligt 'ie in een “rommeldoos”, maar ik zal 'm toch maar eens proberen open te maken… het zal toch niet… :smiley:

Paul

Aan de manier waarop Rolex op de plaat staat, heb ik een vermoeden dat het toch geen echte is.

De COSC eisen voor een quartz zijn veel strenger als voor een automaat.
Geloof dat hij maar tienden van seconden mag afwijken per week.

Misschien dat Freddy dit zeker weet.

Zoals altijd, Freddy: Een geweldig resultaat en mooie foto’s.

Sorry voor de mindere kwaliteit ???8-):sunglasses:

Vakwerk Freddy! Prachtig!

Kennen jullie het verhaal van die Amerikaan, die zich mateloos ergerde aan de “date bubble” van zijn Rolex Datejust? Hij probeerde de bubble eraf te bikken met een beitel, waardoor het horloge volledig in barrels eindigde. “He couldn’t care less”.

Volgens mij was dit Jocke van Timezone. Die deed het met een lasapparaat en beitel.
Glas was helemaal weggesmolten.
Was ook een nepper, dus boeide hem niet veel

1 like

Een quartz kan na jaren vermoeid worden, hangt af van de kwaliteit van deze.
Voor Rolex wordt natuurlijk de beste kwaliteit gebruikt en met de meeste preciezie gemaakt volgens de XYZ as. Onderdelen zijn na jaren werken nog wel leverbaar. Dit horloge is van ’ 77. Bij een mechanisch mouvement treed ook na jaren sleet op.

Is zo Tom. Ik ken niet de juiste normen voor een COSC maar zijn inderdaad veel hoger dan voor een machanisch horloge. Het antimagnetisme van de kast en mouvement speelt ook een grote rol. Er wordt bij andere calibers met COSC certified ook dikwijls gebruik gemaakt van thermocompenserende quartsen wat het allemaal duurder maakt.