Vind deze zo mooi en de moeite hier te tonen.
Het betreft een zakchronograaf doormeter 19’’’ van Lemania kaliber 19N.
Jaren ’ 50. Email wijzerplaat.
De as van de balans (regelorgaan) was stuk.
Hier het kolomwiel voor de bediening van de functies chronograaf.
Vraagje: ik zie op de foto van de oude en nieuwe balansasjes dat jij dus het geklonken kraagje van de “bovenkant” van de balansas afdraait om het balanswiel te demonteren? Is dit makkelijker als het wegdraaien van de “borst” aan de “onderkant” van de balansas, zoals ook wel wordt gedaan?Ikzelf gebruik voor demontage van het balanswiel tot nu toe altijd een Bergeon Platax (met het risiko dat het gat wat ruimer wordt)
Paul,
Hier heb ik de balansas ook uitgeslagen met een speciale pons en een hulpstukje dat over de pons schuift en vastgeklemd word zodat het balanswiel vast komt te zitten en niet kan vervormen door de as door te slaan.
De balans van dit zakhorloge is groot en dik en minder kans te vervormen.
Bij kleine balansen word de as wel uitgedraaid aan de kant die geklonken is, is minder draaiwerk aan. Ik heb op wedstrijden ook al eens de as laten wegvreten door een zuur omdat op een wedstrijd het aantal onderdelen die je stuk maakt in je nadeel is.
Met de platax kan men het ook maar de schijf is dikwijls te dik en kan soms niet tussen plateau en balanswiel. Ik heb daar persoonlijk al eens op gewezen als ik bij Bergeon was, nochthans volgens hun technische plannen klopt het, maar de praktijk is anders. Men ging het bestuderen.
Als je wil zal ik van die pons eens foto’s maken.