Voor en na !

Een armbanduurwerk van het merk Elgin ca. 1910.
Is een Amrikaans merk die een grote geschiedenis heeft en miljoenen horloges geproduceerd heeft.
Dit horloge heeft een zilveren kast met een doormeter van 38mm.
Fabricatienummer ; 21100903 en een doormeter van 14 lijnen of 32mm.
Het uurwerk heeft alleen lagers op de balans.
Nu heb ik veel afbeeldingen van Elgin calibers, zowel van pols- als van zakuurwerken, maar dit caliber kan ik niet identificeren. Wie kan mij het calibernr. bezorgen.

Hetgeen mij ook verwondert aan dit horloge is de emailwijzerplaat die boven de cijfers een " putje" heeft dat mogelijk kan opgevuld worden met een lichtgevende pasta. Raar vind ik de uitholling van 12u, staat midden in het cijfer. Is dit om aan te geven in het donker wat 12u is indien er lichtgevende pasta zou aanwezig zijn.

Bijzonder bij Elgin is ook het mechanisme dat het inschakelen doet van de wijzerverzetting, dus bij het uit trekken van de kroon moet de opwindstift het wijzerstelmechanisme inschakelen en het schakelsysteem bevind zich in de rand van de kast, zie bijgaande foto. De kroon met de stift blijft in de kast zitten bij het verwijderen van het uurwerk.

Foto’s zullen het verduidelijken.

Ziet er mooi uit, Freddy.

Ook heel mooi: de “bloembladversiering” op de achterkant van het uurwerk.

Lijken mij inderdaad putjes om lichtgevend pasta in aan te brengen.

Mooi zo’n oud uurwerkje Freddy (tu)

deze Amerikaanse uurwerken zijn in veel opzichten anders als Zwitserse uurwerkjes; de maat is “size 0” (nul) en wordt niet in lijnen aangegeven; het zijn in principe dames-zakhorloges voor in “hunter cases” (savonette) welke in polshorlogekasten gebouwd zijn; dat opwindasje vast in de kast is inderdaad ook typisch Amerikaans (geen tirette, maar een “sleeve” om het opwindasje) vrijwel alle zakhorlogeuurwerken hadden dat systeem.

Zelfs de fraaie “versiering” van het uurwerk is typisch Amerikaans, ze noemden dit “damaskeening”, terwijl de Zwitserse uurwerkjes de standaard “geneva stripes” of “perlage” hadden.

Het uurwerk is denk ik een Size 0 - model 1; het serienummer geeft een bouwjaar van 1918 aan.

Ik zou die putjes ook vullen met Luminova, dat zou toch wel beter staan; verder weer knap werk, bedankt voor de interessante foto’s (tu)

Groet,

Hallo Paul,

In de cooksey staat bij de 0 size dezelfde afbeelding als dit uurwerk, maar er staat wel 6 size bij.
Als je verder bij de andere calibers gaat kijken komt de 6 size overeen met de werkelijke grootte van dit uurwerk.

Het is een moeilijke calibratie met hun amerikaanse systeem.

off- topic. Ik heb van Alle Angeluscalibers, zowel chronografen en wekkers en speciale klokjes met datum enz, de volledige technische plannen met de onderdelen gevonden.
Indien iemand er interesse in heeft wil ik ze scannen en doorzenden per e-mail.

Hoi Freddy,
weet 't niet zeker, maar bijna alle info over Elgins is op deze website te vinden:

http://elginwatches.org/help/watch_sizes.html

De size 6 is uiterlijk bijna identiek, maar zou zo’n 35-36mm diameter moeten zijn (daar moet ik er ook nog wel ergens eentje van hebben); size 0 is nominaal zo’n 30mm en dat is dacht ik wel de meest gebruikte maat om polshorloges van te bouwen.

Wat betreft die info over Angelus: die zou ik heel erg graag willen hebben (als 't mogelijk is weer naar mijn email-adres op 't werk).
Ik heb net een Angelus enkeldrukker-chrono kaliber 210 gereviseerd (duidelijk een soort van prototype voor de latere 215) en ben nu bezig met een 216 (3-wijzerhorloge met centrale sekondewijzer, eigenlijk een 215 zonder chrono-delen)
Documentatie over die alarmwekkertjes (voornamelijk de diverse uitvoeringen van 't 16 lijns kaliber 240) ben ik zeer in geinteresseerd, dit voor een “projektje” waar ik nu over aan 't nadenken ben…
Alvast bedankt!

Ik wilde de cooksey al bijpakken maar dat hebben jullie zelf al gedaan. Eerst lezen, dan typen is het devies :smiley:
Wat mij als eerste te binnen schiet bij de putjes met het toch wat grove karakter van het horloge en de wijzers is dat het misschien voor slechtzienden/blinden is (aangepast)? Gaat de voorkant makkelijk open met bv een scharnier?

Daar had ik ook al aan gedacht, maar de lunette van de kast scharniert niet.
Ik denk ook dat het voor lichtgevende pasta is, gezien de ruwheid in het midden van de wijzers, is om een betere hechting te bekomen.

FF spitten op die Elgin website leverde dit plaatje op:

Freddy Schreef:

Daar had ik ook al aan gedacht, maar de lunette
van de kast scharniert niet.
Ik denk ook dat het voor lichtgevende pasta is,
gezien de ruwheid in het midden van de wijzers, is
om een betere hechting te bekomen.

Ik vraag me af: zijn die gaten origineel (af fabriek) of een latere wijziging?

Zou ik niet kunnen zeggen, Sieb.
Zijn er wel in gemaakt na het bakken van de email, want binnenkant gat (putje) is ruw, dus geboord.