Ik ben blij dat het HF een ‘quartzvriendelijk’, of op z’n minst een ‘quartzneutraal’ forum is.
Ik ben niet uitgesproken voor of tegen quartzhorloges. Ik heb wel mijn gebruikersnaam er aan ontleend omdat mijn horloges allemaal quartzgestuurd zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ik nooit een mechanisch horloge zal kopen.
Op de vraag van de topicstarter is nooit eenduidig antwoord te geven.
Elke auto brengt je van A naar B, Elk fototoestel maakt foto’s. Toch zijn enorme verschillen in beleving bij aanschaf en gebruik. Zo heb ik zelf jaren afgegeven op digitale fotografie. Ik weet dat de techniek nu echt heel goed is, en dat het eigenlijk alleen maar gemak en voordelen biedt.
Maar als ik weer eens een van mijn oude analoge en volledig mechanische camera’s vastpak, dan krijg ik toch dat gevoel van,wow DIT is pas een ECHTE camera…
Ik heb maar eens wat aspecten op een rijtje gezet om wat te kunnen zeggen over quartz vs. mechanisch:
Traditie:
Mechanisch heeft natuurlijk een veel langere traditie dan quartz. En we hebben gauw de neiging om aan tradities vast te houden. Niks mis mee. Puntje voor mechanisch.
Techniek:
Hier gaat wat mij betreft het verhaal op van de analoge vs. digitale fotografie.
We hebben vaak meer gevoel met ‘eerlijke’ mechanica en minder met ‘vage’ elektronica. Bewegende delen, zichtbodems, prachtig! Maar quartz wijzerhorloges zijn ook deels mechanisch. En de techniek is veel moderner. Dus gelijkspel.
Exclusiviteit:
Laatst kocht ik twee horloges voor mijn beide dochters bij de Blokker. Kosten: vier euro per stuk. Het zijn kinderhorloges, maar wel van metaal en met echte glaasjes. Ik hield een naast mijn Tissot PRC200. Tja, beide quartz. Waarom kostte de Tissot nu eigenlijk 60x meer? Het saffier, 316l staal en de naam Tissot? Mechanische horloges koop je vooralsnog niet bij de Blokker, dus puntje voor mechanisch.
In de jaren '70 was het trouwens omgekeerd wat betreft de exclusiviteit!
En laten we onszelf niet voor de gek houden: zowel quartz als mechanisch zijn beide massaproducten. Ik reken de met de hand versierde uurwerken niet mee.
Betrouwbaarheid:
Als je bang bent dat je batterijtje net leeg is als je op vakantie bent. Koop dan een Casio van een tientje erbij, die lopen 7 jaar (langer dan de interval tussen een beurtje van mechanisch) op een batterij en neem die mee als reservehorloge. Of nog beter, de betere quartzuurwerken hebben EOL indicatie.
De kans dat je automaat het begeeft is volgens mij net zo groot als de kans dat je batterijtje op is.
Accuratesse:
Duidelijk in het voordeel van quartz. En de RC horloges zijn natuurlijk nog accurater. Toch heb ik liever een horloge als zelfstandig werkend ding en niet als ‘slave unit’.
Looks:
In beide systemen worden prachtige horloges gemaakt. Hoewel de per seconde verspringende wijzer van een quartz voor velen een afknapper is. Natuurlijk zijn stemvorken en spring drives alternatieven.
Gedoe:
Als je meerdere horloges bezit, dan is mechanisch al gauw gedoe met gelijkzetten. Sommigen vinden dit juist fijn. Ik niet. Puntje voor quartz.
groet, Jurgen