Voor lumen: ‘De regel van zeven’ .

Hallo horlogevrienden,
hebben jullie je wel eens afgevraagd of je in het donker na x uren het horloge nog goed kunt aflezen? Uit mijn BB-tijd bij de NBC-sectie heb ik wat nuttigs overgehouden wat in het HF ook van pas kan komen.
De N staat voor nucleair, wat inhoudt dat ik destijds veel over straling moest leren. Zoals je weet neemt de stralingsintensiteit in het begin na een atoomexplosie snel af. Dat gebeurt volgens een ‘gemiddelde’ e-macht die je kunt benaderen met bovengenoemde ‘regel…’. Wat houdt dat in?
Stel dat je na 1 minuut een intensiteit van S meet, dan is die na 7 minuten een factor 10 gezakt, na 49 minuten een factor 100 en na 5,67 uur is de straling nog maar een duizendste van de 1-minuut waarde. Nu heb ik het logarithmisch verloop van lichtintensiteit van ons ‘lumen’ eens opgemeten uit een gepubliceerd diagram en wat blijkt: de regel van zeven blijkt ook hier te kloppen! Eigenlijk logisch, want vrijwel alles in de natuur verloopt volgens e-machten… Volgende keer zal ik die grafiek laten zien die ik gehanteerd heb. Ik hoop dat het geen saaie verhandeling is geworden.

24 likes

Zonder ingeklapte opmaak net even wat fijner. :+1:

1 like

Zal er volgende keer op letten…

3 likes

Ha, het is goed bedoeld hoor! Niet om te zeiken. :sweat_smile:

Dat is taaie stof Willem

2 likes

Lekker belangrijk

1 like

Mooi stuk en leerzaam👍

Hoe het allemaal verloopt wil ik niet hoeven te lopen te begrijpen. Ik kan de hele nacht mijn lume zien dus ik ben tevreden :wink:

Maar @HanDavinci weet er ook genoeg van voor een goed gesprek.

Interessante materie Willem. Misschien is het leuk voor de jongere garde hier om uit te leggen wat de BB was…

Grappig. Jij wilt namelijk daarentegen een hele hoop dingen begrijpen die veel vager en ingewikkelder zijn dan dit verhaal (waarvoor dank @taaiewillem) over lume. :joy:

3 likes

Ik weet vrij weinig van lumen, maar nog wel iets van straling en halveringstijden.

Bedankt voor het schrijven @taaiewillem, leuk om te lezen!

2 likes

Wat ik opvallend vind is dat ik meerdere horloges heb met “super luminova” maar er toch echt een verschil zit in hoe lang ze het blijven doen. En het lijkt niet afhankelijk te zijn van de hoeveelheid lume. Dat doet vermoeden dat producenten er zelf nog iets mee doen voor ze het toepassen. De kleur waarin de lume komt lijkt een factor te zijn.

1 like

Kwam op dit forum en ben blijven hangen om zoveel mogelijk horlogegerelateerde zaken op te steken. Bovendien kan ik vaak niet wachten om in bed nog een half uurtje naar dat hypnotiserend ‘licht’ te staren. Ik heb er iets mee. Uitstekend topic voor mij derhalve. Dank voor je moeite

2 likes

Klopt. Dit is echt heel duidelijk als je naar gtls kijkt. Met name de blauwe gtls knalt echt van het horloge af.

Dus als ik het goed begrip kan je na 7 minuten achterhalen in hoeverre je lumen na 8 uur gedaald is?
En in welk situatie zou je zoiets willen meten, gewoon even uit pure nieuwsgierigheid?
Ik persoonlijk maak de eerste 3 minuten nog mee zodra ik hem naast mn bed leg als ik ga slapen…

Voor mensen die nachtwerk doen in slecht verlichte omstandigheden of duikers zal de hoeveelheid lumen en de duur ervan veel belangrijker zijn dan voor een doorsnee mens. Bv bij piloten zijn horloges met 100T gtls heel populair omdat deze goed leesbaar blijven 's nachts terwijl er ook redelijk wat omgevings licht is van de instrumenten.

2 likes

Je zou kunnen zeggen dat je hier je licht kwam opsteken? :drum::dvd:

5 likes

Mooi exact verhaal, echter voor het aflezen is ook op zijn minst 1 oog nodig in het donker, dat is minder goed te vatten in een grafiek.

Ik mag toch hopen dat ze niet alleen afhankelijk zijn van de lumen van hun horloge tijdens het duiken…ik zou graag de lumen van mn Manometer willen behouden :rofl: die lijkt me iets kritischer.

1 like

Inderdaad. En een goede heeft een lumen wijzerplaat met zwarte markeringen op.
Ik kan om gezondheidsredenen niet meer duiken maar ben altijd van de oude stempel geweest. Gebruikte wel duikcomputer maar vertrouwde toch liever op mijn horloge en duiktabellen als backup. En al zeker niet op een electronische manometer.

2 likes