Ik weet vrij weinig van lumen, maar nog wel iets van straling en halveringstijden.
Bedankt voor het schrijven @taaiewillem, leuk om te lezen!
Ik weet vrij weinig van lumen, maar nog wel iets van straling en halveringstijden.
Bedankt voor het schrijven @taaiewillem, leuk om te lezen!
Wat ik opvallend vind is dat ik meerdere horloges heb met “super luminova” maar er toch echt een verschil zit in hoe lang ze het blijven doen. En het lijkt niet afhankelijk te zijn van de hoeveelheid lume. Dat doet vermoeden dat producenten er zelf nog iets mee doen voor ze het toepassen. De kleur waarin de lume komt lijkt een factor te zijn.
Kwam op dit forum en ben blijven hangen om zoveel mogelijk horlogegerelateerde zaken op te steken. Bovendien kan ik vaak niet wachten om in bed nog een half uurtje naar dat hypnotiserend ‘licht’ te staren. Ik heb er iets mee. Uitstekend topic voor mij derhalve. Dank voor je moeite
Klopt. Dit is echt heel duidelijk als je naar gtls kijkt. Met name de blauwe gtls knalt echt van het horloge af.
Dus als ik het goed begrip kan je na 7 minuten achterhalen in hoeverre je lumen na 8 uur gedaald is?
En in welk situatie zou je zoiets willen meten, gewoon even uit pure nieuwsgierigheid?
Ik persoonlijk maak de eerste 3 minuten nog mee zodra ik hem naast mn bed leg als ik ga slapen…
Voor mensen die nachtwerk doen in slecht verlichte omstandigheden of duikers zal de hoeveelheid lumen en de duur ervan veel belangrijker zijn dan voor een doorsnee mens. Bv bij piloten zijn horloges met 100T gtls heel populair omdat deze goed leesbaar blijven 's nachts terwijl er ook redelijk wat omgevings licht is van de instrumenten.
Je zou kunnen zeggen dat je hier je licht kwam opsteken?
Mooi exact verhaal, echter voor het aflezen is ook op zijn minst 1 oog nodig in het donker, dat is minder goed te vatten in een grafiek.
Ik mag toch hopen dat ze niet alleen afhankelijk zijn van de lumen van hun horloge tijdens het duiken…ik zou graag de lumen van mn Manometer willen behouden die lijkt me iets kritischer.
Inderdaad. En een goede heeft een lumen wijzerplaat met zwarte markeringen op.
Ik kan om gezondheidsredenen niet meer duiken maar ben altijd van de oude stempel geweest. Gebruikte wel duikcomputer maar vertrouwde toch liever op mijn horloge en duiktabellen als backup. En al zeker niet op een electronische manometer.
Tijdens nachtduiken schijn je regelmatig met de lamp op horloge en manometer waardoor die weer “opgeladen” worden…
Ik duik alleen in tropische wateren met een temperatuur van zo’n 25-30 graden en een zicht van zeker 30 meter. Lume is dan niet zo belangrijk meer.
Ik kan het ISO 3157 document nergens downloaden, maar dit is in elk geval al interessant om te lezen. Het gaat over verschillende grades en kleuren:
Dit is ook interessant, het verschil in kleur is ook relevant voor je oogwerking in overgang vanuit licht naar donker en vanuit donker:
Leuk om te weten!
Het gaat om 1 welke lume het is het is en 2 hoeveel er is aangebracht. De verschillende soorten lume kunnen een verschillende kleur hebben en dan is de kleur niet de oorzaak van het verschil in lichtopbrengst. Anders is het als er pigmenten zijn toegevoegd, dan zullen die pigmenten tot minder lichtopbrengst leiden afhankelijk van de kleur en hoeveelheid pigmenten.
Damasko gebruikt op de DA34 Superluminova C1. Niet geweldig, maar ze gebruiken wel heel veel en dan werkt het nog aardig. De 12 uur marker is 2x zo breed, maar met rode pigmenten. Daar komt dan toch minder licht van af.
van:
https://watchotaku.atlassian.net/wiki/spaces/swr/pages/1638665/Superluminova
Verder heb je van de verschillende produkten (Superluminova C1, C3, of BGW9 bv) ook nog verschillende ‘grades’.
Standard Grade
Grade A
Grade X1
Van BGW9 is er geen X1 variant, alleen een grade A. Zo is het een heel ingewikkeld gedoe.
Maar één ding. Gebruik alsjeblieft niet het woord “lumen” voor "lume’. Lume is Engels, en de vertaling is “lichtgevende verf” of “lichtgevend materiaal”. Kijk maar op wiki\Rolex of wiki\Panerai.
Lumen is overigens wel een Nederlands woord, maar dat is ofwel:
Maar omdat “lichtgevend materiaal” zo veel letters zijn gebruiken velen het Engelse “lume”. Ik kan je titel wel aanpassen maar ik vind het netter als je dat zelf even doet.
Net even in de bak op zolder gerammeld. Sta er van te kijken hoe de lume na 25 jaar nog reageerd. De tijd dat het de lume vast houd is wel heel sterk achteruit gegaan.
Interesting!
Daar doelde ik dus ook op Niet op de lumen an sich maar de straling.
Ik hou ook niet van makkelijk hé
Maar het is zoals ik het zeg, voor mij is het voldoende dat het werkt en hoe is voor mij minder van belang in dit geval.
Het is als een vrouw die weet dat ze moet tanken om te kunnen rijden. Hoe dat verder allemaal werkt en wat er bij komt kijken is niet van belang zolang het start
Dat heb ik met lume
Ik merk het ook bij wat oudere horloges dat ze vaak na daglicht nog goed licht geven al is het van veel kortere duur.
Overigens @taaiewillem vroeger toen het nog niet verboden was kon je Betalights kopen bij de hengelsportzaak. Later ook nog toen het verboden was trouwens
Dat waren glazen buisjes met ??? in ieder geval iets radioactiefs en die deden het 25 jaar en die kon je gebruiken in verklikkers enzo tijdens het nachtvissen. Ik weet niet of je dat toevallig ook kent maar het verbod was niet voor niks denk ik. Het zal in de jaren 90 verboden geworden zijn denk ik.
Die glazen buisjes, of ze nu groot en voor de hengelsport, of klein voor in horloges e.d. zijn, hebben aan de binnenzijde van de glaswand een dun laagje lume (zonder ‘n’). Het buisje is normalerwijs gevuld met droge stikstof en een bepaald percentage radioactief tritiumgas. Dit gas lijkt in zijn gedrag op gewone waterstof maar straalt bêta-partikels uit. Deze zijn niet zo schadelijk als alfa partikels. Ze dringen nauwelijks door een duimnagel heen, laat staan door de glaswand van het buisje. Het voordeel van bêta straling is dat het de lume niet aantast, wat alfastraling wel deed. Door de destructieve straling van de vroeger gebruikte alfa-straler verloor de lume na enkele jaren zijn fluoriserende werking en werd het geel, bovendien drong die straling door het horlogeglas heen en het gebruik werd later dan ook verboden als zijnde kanker-verwekkend…De halfwaardetijd van het gebruikte radioactieve gas is omstreeks 25 jaar zodat na een bepaalde tijd het lichtgevend vermogen afneemt omdat de intensiteit van de straling vermindert. Zo heb ik weer genoeg getikt. Mijn tekstopmaak in paragraafjes laat ik hier maar achterwege…