Hallo,
Mijn naam is Jan en ik ben nieuw hier. En wel hierom.
In de nalatenschap van mijn moeder vond ik in een onooglijk doosje dit horloge. Het intrigeert me vooral omdat ik het nooit eerder gezien heb en hoe het in haar juwelendoosje terecht is gekomen. Merkwaardig genoeg lijkt de wijzerplaat gedraaid te zijn. Naast het opwindknopje zit een drukknopje. Afmeting is 25mm doorsnee en 7 mm dik. Ik kan nergens een merkteken vinden
Van deze leeftijden weet ik niet superveel dus er gaan denk ik wat aanvullingen komen.
Wijzerplaat is niet gedraaid, het is een zakhorloge, ik denk een zuster horloge die is aangepast als polshorloge.
Het knopje moet ingedrukt worden om de wijzers te verzetten en dat maakt het een horloge van voor de keyless works (systeem om van opwinding naar evt datum verzet en wijzers verzetten te gaan met 1 kroon) en dat is voor 1920 of misschien eerder.
Aan de kleur te zien lijkt het zilver en de wijzerplaat met de barsten porselein.
Vaak heb je een zichtbare inkeping om het achterdeksel met je nagel open te maken.
Binnenkant verteld meer, zeker met de echte kenners hier van deze bouwjaren.
Meisink, Dank je wel voor reactie en suggesties.
Horloge heb ik nu open (inderdaad een inkeping) en dit is de binnenkant. In het deksel zit een merkje en het uurwerk heeft een ingeslagen reeks:
R A
5 F
Dag Jan, welkom.
Zijn aanduidingen voor langzamer en sneller.
In het Frans, retard en advance, in het Engels slow and fast. ( een s en een f dus )
Met dat palletje kun je, met beleid, het uurwerk sneller en langzamer laten lopen.
Hoi jan,
Dit een van de eerste horloges met het kleine knopje kan je de tijd verzetten. Soms zijn ze een kwart slag gedraaid voor je gevoel.
Ik heb er een paar. Allemaal van tussen 1900 en 1920. Wijzerplaten zijn inderdaad porselein meestal
Deze bijvoorbeeld:
Goede morgen Pieter67.
Dank voor je reactie en de mooie foto’s. Lijkt echt op elkaar, vooral die gedraaide wijzerplaat en die beetje primitieve beugeltjes voor een riempje.
Is er ook iets te zeggen over een merk of de herkomst? De (voor)ouders van mijn moeder(in Rotterdam geboren) komt oorspronkelijk uit Zeeland.
Jan