Na al die voor & na’s gelezen te hebben werd het tijd om ook eens te experimenteren. Gisteren zat er een doffe Breitling Navitimer '91 in de bus.
Ik naar de autohandel voor p1500 schuurpapier, een dremel en polijstkoppen had ik liggen. Horloge ontdaan van de bandjes. Het kaliber kreeg ik er niet uit dus dan maar in 1 geheel schuren en polijsten.
Schuren met p1500 en veeeel water voor de krasjes, dan gepolijst (dit gaat verbazend snel met zo’n dremel) en dan de overige smurrie proper geveegd met een t-shirt.
Ik was zeer verrast door het resultaat.
Nu de hulp, ik krijg de kroon niet los van het kaliber.
Ik heb al geprobeerd om het lipje omhoog/omlaag te buigen en nog wat van die dingen maar het lukt me niet! Iemand hier die dit kaliber al eens verwijderd heeft?
Moet je bij dit horloge niet eerst de kroon losschroeven van de kast, voordat je de wijzers kan verzetten? Zoja, dan is dit een schroefkroon en dan moet je dus eerst de kroon losschroeven en dan het lipje omlaag duwen. Het is ook nog mogelijk dat de kroon er pas uit gehaalt kan worden als, na het eventueel losschroeven van de kroon, deze in de uitgetrokken positie is gebracht. Soms moet je de lip helemaal naar beneden duwen en soms maar een klein stukje. Kwestie van proberen, echter wel met beleid!!!
Toevallig ben ik dit weekend zo’n zelfde constructie tegengekomen in een quartz horloge.
Dat lipje waar de pijl bij stond moest omhoog, het einde is ahw “gevorkt” zodat ie links en rechts langs de as de as vasthoudt. Erg voorzichtig mee zijn, kan zo defect raken.
Als je de 2 schroeven een beetje losmaakt en dan het lipje nog een klein beetje kan optillen zou het moeten lukken.
Zijn dit breitling uurwerken ? Komen de ana/digi’s van Breitling niet van Miyota of Citizen ?
Dit is idd een Breitling met Miyota binnenwerk. Ik heb het reeds gevonden. Bij het lipje waar de pijl staat moet je duwen, ik was bezig aan het lipje dat dicht tegen de kroon stond, leek mij het meest logische.