Voor & Na: Girard Perregaux Amphibian

Hallo,

Deze is wel de moeite waard om een voor na van te maken…

Horloge gekocht op de rikketik van Oktober 2013. Kroon ontbrak, uurwerkje liep een paar stapje bij schudden en al het radium zat nog in de wijzers en op de wijzerplaat. Ook had de wijzerplaat een erg mooie patina. Glaasje had geen diepe krassen, maar had wel vele ouderdomsbarstjes en ongelofelijk veel gore troep tussen de kastdelen. Gekocht voor de leuke som van 15 euro, een schijntje.

Dit model was een van de ‘waterdichte’ modellen horloges van Girard Perregaux, en de tegenhanger van hun Sea Hawk. Van dit horloge zijn veel minder exemplaren geproduceerd van het andere model, waardoor je dit model vrijwel nooit tegenkomt. Op internet kom ik slechts enkele Amphibians tegen, maar deze hebben een andere wijzerplaat. Ook in boeken kom ik weinig referenties tegen. Ik durf dus met recht te zeggen dat dit een erg zeldzaam horloge is.
Het horloge was een sporthorloge voor heren, geproduceerd rond 1940-1945. De achterzijde bevat het uurwerk, kroon en glas, de bezel wordt er met kracht overheen geperst, waardoor een vrij dichte afsluiting ontstaat, tussen glas en achterzijde.

Op verzoek van een forumlid gestart met de restauratie, hij stond toen als restauratieobject te koop, helaas geen reactie meer gehad van dit forumlid tijdens de restauratie.

Het uurwerk is gebaseerd op een Peseux, waardoor ik onderdelen uit meerdere peseux sloopuurwerken kon gebruiken. Een sloper vinden voor een dergelijk zeldzaam uurwerk is zeer lastig en uiterst kostbaar. Nu kon ik onderdelen in goede staat gebruiken die goed pasten. Allereerst moet een nieuwe passende kroon en stift gevonden worden.
Een passende kroon ging wel, maar een stift werd lastiger Gelukkig een universele stift gevonden, welke perfect paste. Daarna moest de kroon aangepast worden(schroefbuisje inkorten) omdat het geheel erg kort moest worden. Na een paar uurwerkje knutselen was een nieuwe kroon en stift passende en wel.
Ook een nieuw glas werd lastig, want een stolpfles moet aan nauwe maten voldoen, zowel binnenmaat als buitenmaat. Gelukkig zat er bij de enkele glazen die de groothandel had liggen een perfect passend exemplaar. Ook de tube bleek erg los te zitten, deze is met behulp van een pons weer vastgezet en uitgeklonken om hem weer vast te zetten. Aan de binnenzijde is de tube weer iets vlakker gevijld om het uurwerk weer te laten passen. Daarna begon de revisie van het uurwerk, waarbij ook veel problemen de kop op staken. De veer was gebroken, maar een nieuwe onbreekbare veer kon vrij eenvoudig gevonden worden. Veel onderdelen van het wijzerverzetsysteem hadden veel roest, deze zijn vervangen. Daarnaast alle onderdelen schoongemaakt en herbouwd en voorzien van correcte smering. Afregelen ging lastiger, want de variatie in diverse posities bleef na machinaal afregelen vrij groot(30 seconden tot minuut per dag) Het uurwerk is mooi afgewerkt, met incablok(vrij zeldzaam die periode), waarschijnlijk goud balans, 17 stenen, gezet in gouden chatons. Tijdens de revisie kwamen veel problemen boven tafel, door de missende kroon heeft zich de afgelopen jaren veel roest gevormd op ministerie en wijzerverzet onderdelen. Vrijwel alle onderdelen van het wijzerverzetsysteem zijn vervangen.

Ik heb erg veel werk(meerdere keren opzij gelegd), tijd en onderdelen in de restauratie moeten stoppen, waarvan ook enkele schaarse delen via Van De Gevel, waarvoor grote dank!
Hieronder een lijstje van alle vervangen onderdelen:
Glas(stolpglas, extreem moeilijk te vinden)
kroon
mannelijk stiftdeel voor tweedelige stift
veer
alle onderdelen van de minuterie(uit een sloper)

Ben er nog niet uit of ik hem ga verkopen of dat hij mag blijven. Ik ga m vrees ik toch niet dragen, dus zal waarschijnlijk vroeg of laat naar een nieuw thuis mogen.

Genoeg verteld, nu de foto’s!

Het vergeelde verteerde glaasje:

Originele lumen, nooit vervangen, origineel radium!

De bijzondere kastvorm:

De vierkante achterzijde:

De binnenzijde, met inscripties van voorgaande horlogemakers en serienummer:

Alle onderdelen van het horloge, kast, beuzel, glas, ring om uurwerk op zijn plek te houden en uurwerk. Kroon + stift mist op deze foto.

En dan het uurwerkje:

En Na vele uurtjes en onderdelen is dit het resultaat!!!
Omdat de werkzaamheden hebben plaatsvonden gedurende het laatste halfjaar, heb ik geen foto’s van tijdens de restauratie.
Helaas vergeten een foto te maken van het uurwerk, welke erg netjes is geworden.

Bedankt voor het kijken!

Heel leuk om te lezen en duidelijke foto’s.
Mooi dat de reparatie gelukt is, het is weer een mooi klokje geworden.
Ik heb dit model nog nooit gezien, lijkt me ook zeldzaam.

Wow Koen! Mooie frontlader (tu)

Bloed zweet en tranen dus
waar voor je geld.

b.t.w is het uberhaupt mogelijk om “radium” wijzers te restaureren, kan een reparateur dat spul vrijelijk kopen ?

Fantastisch Koen :slight_smile: Wat is dat radium zwart uitgeslagen zeg…

Keurig resultaat Koen, een interessant verslag.
Je hebt er ook een zeer passende kroon bij gevonden. Fijn dat de wijzers hun lumen hebben behouden bij verwijderen.
Nog even een pols schot op een passende band en we zijn weer tevreden!
Veel draagplezier gewenst van deze leuke classic.
Je hebt me wat inspiratie gegeven om mijn Richard chronotop weer eens uit de projectenlade te vissen en eindelijk eens af te ronden (na het vinden van een donor uurwerk)

Da’s een behoorlijke klus geweest maar het resultaat is er naar (tu)
De volgende stap zou dan het servicen van een gyromatic moeten zijn :wink:

mvg

Prachtige restauratie.
Ik kan je vakmanschap erg waarderen en leuk dat je het met ons wilt delen!

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Koen is nog student , Ron. Geef em even de tijd!

Knap werk Koen, leuk om te lezen en duidelijke foto’s! (tu)

Wat een leuke klok (de 12 !), mooi opgeknapt, Koen (tu)

Ik heb deze GP gezien toen je hem net gevonden had op de Rikketik.
Je hebt deze mooi opgeknapt, waarbij het patina toch mooi bewaard is gebleven.

Prachtig resultaat Koen. Heerlijk om die oude horloges weer in ere hersteld te zien.

bedankt voor de leuke reacties. Ben zelf ook tevreden met het resultaat. Hij is weer in mooie staat en ik denk dat ik er een nieuw baasje voor ga zoeken. Hoe mooi hij ook is, ik ben zelf nooit zo’n fan van horloges met radium en daarnaast draag ik de laatste tijd eigenlijk altijd mijn zakhorloge. Ben niet zo’n verzamelaar, meer op opknapper :slight_smile:

Ron, het horloge loopt nu een paar dagen en de afwijking is zeer klein, ongeveer 5-10 seconden te langzaam. Ik kan hier prima mee leven, daarvoor ga ik niet op zoek naar een zwaartepunt. Hij tijdnes montage geen afwijkingen aan spiraal gezien, zwaartepunt zoeken is een goede tip, onthoud ik voor een volgende keer.