"Voor & na " Roamer Stingray Chrono

Mooie vintage chronograaf, caliber Valjoux 726.
Basiscaliber is Valjoux 23 .
Is een zeer prachtig caliber dat gebruikt is geweest door diverse grote merken, de Valjoux 72.

De eigenaar had al geprobeerd het glas te schuren maar er zitten allemaal kleine barstjes in het glas.

Gelukkig heb ik nog een origineel gevonden met het r-merk in het glas zoals bij Omega.

De wijzerplaat was ook gedecentreerd door een zware klap waardoor de as tegen de wijzerplaat wrijft.

Ik moest ook de veer vervangen daar men kon blijven opdraaien, maar bij het demonteren zag ik de oorzaak. De tanden van het rochetwiel lagen los in het werk.

Het Ebaucheteken “R” van Valjoux.

Is toch zo een mooi en degelijk uurwerk, voor mij een schilderij.

Hier de chronograaf aandrijving, het wiel op het secondenwiel, het koppelwiel tussen meeneemwiel en chronograafwiel. De ingrijping van de tanden tussen de raderen moeten juist ingrijpen, kan geregeld worden.

De volgende raderen zijn de koppeling tussen secondenwiel chronograaf, koppelwiel en minutenteller. Ook hier zijn de ingrijpingen regelbaar.

Het kolomwiel dat de verschillende hefbomen van de functie’s bediend.

De verbinding, bediening van de uurteller die zich bevindt langs wijzerplaatzijde.

Wijzerplaatzijde met de uurteller. en nulstellingmechanisme.

Aan de kast is praktisch niets gedaan, ff lichtjes opschuren.

Mvg,
Freddy

32 likes

Wederom een prachtige reportage :smile:

1 like

Mooi gedaan. Wat een verschil!!!

1 like

Fijn uurwerkje, die heb je heel mooi weer opgeknapt :thumbsup:

1 like

Is weer heel mooi geworden, leuk om te zien.

1 like

Wow. Zeer interessant. Mooi resultaat.

1 like

Super (en ook fraai in beeld gebracht) :+1:

1 like

Mooi werk Freddy, ik hoop ook ooit genoeg ervaring te verzamelen om een chrono te kunnen servicen.

1 like

Mooi werk, en ook een mooi horloge zeg.

Groet,

Tecco

1 like

Ik ben al een tijdje op zoek naar zo’n Roamer. Erg mooi vind ik (en deze is erg mooi gerestaureerd), paar keer 1 gezien maar dan vanuit de VS, dure dollar, invoer, BTW… al met al te duur vond ik. Zoektocht gaat verder, zeker na deze foto’s weer :smile:

1 like

Wow, wow en nog eens wow! Supercool vakwerk! :thumbsup:

1 like

Prachtig horloge in ere hersteld. Deze staat hoog op mijn wish list.

1 like

knap hoor! blijf ik zeggen, ik ken er geen jota van…
chapeau!

1 like

Deze Roamer chrono’s zijn “rare birds” en helemaal met de 3 subdials. Ik ken een Roamer verzamelaar uit de UK en dit zijn toch wel de grails. Succes met de zoektocht :smile:

1 like

Mooi gedaan zeg, het ziet er weer prachtig uit! Een knap staaltje kunst een vliegwerk, echt super knap.

1 like

Wat een verschil. Wederom topwerk! :slight_smile:

1 like

Toch super cool als je dat allemaal zelf kunt, het verschil mag er zijn!

1 like

Leuke rapportage. Mooi geworden :+1:

1 like

Voor de geinteresseerden. Dit is mijn horloge en een onderdeel van de persoonlijke collectie.
Heb ook nog de Stingray Chronodiver en de Pasadena komt er binnenkort ook wel als ik eens een ongemolesteerd exemplaar tegenkom.

Freddy je hebt dar wederom PRACHTIG gedaan!

MVG

1 like

Wat weer een geweldige bijdrage aan het forum mag wat mij betreft meer bedankt Freddy . :pray:

1 like