Voor & na: Tho. Russel

Een oudje uit de kast gehaald. Dit “slecht” onderhouden gold filled full hunter zakhorloge heb ik een paar jaar geleden eens op Ebay gekocht als uitdaging. foto’s zeggen genoeg…

::o
Uitdaging is wel het understatement van het jaar…

Ik mis alleen nog het bordje “tot hier kwam de springvloed”…

Succes met het opknappen!

Tja hij heeft inderdaad ergens gelegen waar hij niet thuis hoorde…

Gevalletje waterschade toch? Het lijkt me een hele kluif om daar nog iets van te maken.
Maar ja, er zijn mensen die dat kunnen! Ik ben wel benieuwd naar het resultaat…

Nog gecondoleerd met de vorige eigenaar! T’is nooit leuk als iemand verdrinkt.

Maar ff zonder dollen, ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
Ik vind het er treurig uitzien, maar ik heb wel het idee dat er nog wat moois van te maken valt.

Succes, en ik kijk uit naar foto’s van na de restauratie.

Gr. Koen

Hieronder een linkje naar site van horlogemaker, waar ook een foto van een zakhorloge staat in zo’n soort staat van ontbinding. Lag onder een bloempot
opgeborgen.

http://www.willemvandenberg.eu/pages/public/page.php?hg=6&titel=Horlogereparatie_polshorloges,_Restauratie_en_onderhoud_zakhorloges__Willem_van_den_berg

Ik heb in de tussen tijd niet veel foto’s gemaakt. sorry…
Maar hier wat plaatjes van het eindresultaat. Ik moet nog een seconde wijzer hebben en het glas plaatsen. Dat is, om eerlijk te zijn niet mijn grootste hobby. Dus als er iemand is die mij daarbij kan helpen; GRAAG.

De kast is niet erg mooi geworden. Ik kan er dan ook niet teveel aan doen omdat het slechts een dun laagje goud is en je er zo doorheen poetst.

Ik sta versteld… loopt-ie ook nog? Mooi geworden hoor(tu)

Nooit gedacht dat het horloge zo mooi en ook nog lopend te maken zou zijn.
Heel mooi resultaat. (tu)
Hoe heb je de onderdelen gereinigd en wat voor vloeistoffen heb je gebruikt ?
Glas monteren gaat heel makkelijk als je de glasring even loshaald van de kast.
Hij is dan zeer buigzaam, eerst het glas aan een kant in de groef haken en dan lanzaam verder er in drukken, je ziet de glasring een beetje ovaal worden en het laatste stukje gaat met een klik.
Dit gaat prima met zak als polshorloges en het maakt niet uit of deze glaasjes van glas of plexi zijn.
Ik heb er al zeker tien op deze manier gedaan.
Voor zakhorloges met klapdeksels moet je heel platte en dunne glaasjes gebruiken ivm de beperkte ruimte.

Bedankt voor de reactie. Hij loopt zeker alleen houdt hij niet exact de tijd. Dit komt door de balansveer welke niet optimaal meer is.

Het reinigen doe ik met Elma reinigungskonzentrat 1:9. Ik meng deze dan met gedistilleerd water en plaats de onderdelen in de schoonmaak machine. Gewoon de ouderwetse, dus geen ultrasoon.

De verroeste delen behandel ik met verschillende methoden. Zo gebruik ik veel mijn glasborstel en de schuurlatten om weer een mooie glans te krijgen. De schroeven blauw ik met de vlam.

Even over het glaasje. Ik heb er nu 2 verprutst. Bijna erin en dan… pats kapot. Het zijn inderdaad van die geweldig dunne glaasjes die niks kunnen hebben. Ik gebruik de glaasjes die ik zelf nog heb welke ook al vrij oud zijn. Wellicht moet ik een glaasje bestellen (glas) en hopen dat het met nieuwe glaasjes beter gaat.

Groet Erik

Geweldig resultaat! (tu) aan zo’n roestig horloge zouden niet veel mensen nog beginnen!

Doe je dan wel alle tappen polijsten? Kan me niet voorstellen dat je met roestige tappen een nauwkeurig lopend uurwerk kan krijgen…

Glaasjes kun je beter in de glasrand lijmen (speciale glaslijm, GS Hypo is handig, met andere soorten heb je UV licht nodig om uit te harden), dus een maat kiezen die niet klemmend in de glasrand past, maar heel ietsje kleiner.

Nogmaals: komplimenten met het resultaat! bedankt voor het posten (tu)

Groet,
Paul

wow,

dat je zoiets kun maken van dat door het slijk gehaalde zakhorloge uit je eerste post.
Echt heel bijzonder.
T’is echt een pracht geworden!(in mijn ogen dan)

Gr. Koen

:}:}:} nou petje af, om aan zo iets te beginnen moet je visie hebben ( wat bij onze regering ontbreekt;) ) en kenes van zaken wat bij meeste van ons ontbreekt jammer genoeg ( wonderkids :#:#:# niet me gerekend ) :D:D:D

Gewoon leuk om te zien dat zo iets nog kan gered worden van ondergang :~
Groet
Iwan

Nee, het is mezelf nog niet gelukt om er eentje te breken, ik denk dat het glaasje dan iets te groot is.
Het kan ook zijn dat er misschien een braampje of deukje in de groef zit waardoor hij breekt.

Heb voor de zekerheid effe in post 1 gekeken of het ook wel hetzelfde horloge was,knap werk hoor.

prachtig stukje werk Erik, behoorlijk wat uurtjes in gaan zitten denk ik