Beste forumleden,
het laatste verslag van mij op het forum is was alweer een tijdje geleden, dus bij deze weer eens een voor-na verslagje van een horloge wat ik op de rikketik heb gevonden.
Afgelopen rikketik viel mijn oog op een plastic doosje met een half-doorzichtig deksel erop, wat een beetje verscholen stond op de tafel. In het doos leken zakhorloges te zitten, dus vroeg ik de verkoper of ik de inhoud eens mocht bekijken. Nadat ik het doosje had geopend, viel mijn oog direct op dit Engels ogende zakhorloge met chronograaf. Het is overduidelijk een horloge bestemd voor de Engelse markt, gezien de vorm van de kast en de bolle kroon (een stijl welke kenmerkend is voor Engelse horloges omstreeks 1900-1920). Het uurwerk was gemerkt met LePhare, een Zwitserse fabrikant van uurwerken van goede kwaliteit, met name gecompliceerde uurwerken zoals chronografen en uurwerken met repetitiewerk. De emaille wijzerplaat was onbeschadigd, de vergulde kast niet versleten en het uurwerk leek nog in redelijke staat te zijn. Zeker de moeite waard om deze een opknapbeurt te geven.
Na een korte onderhandeling mocht ik het horloge voor 100 euro meenemen, een leuke prijs voor een dergelijk projectje. Het horloge is hier in een laatje beland, totdat ik tijd had om er eens goed voor te gaan zitten, wat afgelopen week het geval was. Allereerst een paar foto’s van de staat waarin het horloge verkeerde. Het glas was een slecht passend acrylglas, wat op zijn plek was gelijmd met klodders lijm. De wijzers hadden was corrosie, maar niets wat niet hersteld kon worden.
Links is de gravure met de naam “le phare w. co.” te zien.
Als eerste heb ik een nieuwe glas gezocht. het toeval wilde dat ik een glas van exact de juiste maat in mijn voorraadje met NOS zakhorloge glazen had zitten.
Daarna heb ik de wijzers verwijderd. Afhankelijk van het type wijzer doe ik dit met een wijzerafnemer of twee hefboompjes. In dit geval heb ik alle wijzers een voor een afgenomen, de foto met de wijzerafnemer is ter illustratie.
Vervolgens begint het demonteren van het uurwerk.
De veer had een gebroken uiteinde, en er zat weinig leven meer in. Ik heb de veer vervangen door een moderne onbreekbare veer, waar een stuk meer leven in zat. Toevallig had ik deze veer ook in mijn eigen voorraadje gevonden.
Vervolgens zijn alle onderdelen gereinigd, en weer klaargelegd voor assemblage. Terwijl de onderdelen in de schoonmaaimachine zaten, heb ik de kast gepolijst en ultrasoon gereinigd. De vergulding op deze kasten is zo dik, dat je deze met een beetje beleid prima kan polijsten.
Helaas ben ik vergeten foto’s te nemen tijdens het in elkaar schroeven van het uurwerk, dus gaan we van een berg onderdelen naar een compleet horloge.
Het resultaat mag er zeker zijn, het is weer een prachtig horloge geworden. De hele restauratie heeft ongeveer 6-8 uur geduurd, en met zo’n kwaliteit uurwerkje vliegt de tijd voorbij! Het horloge loopt met een stevige tik en prima op tijd. Door het kolomwielmechanisme heeft de chronograaf een mooie stevige ‘klik’ wanneer de chronograaf wordt beidend. Wanneer je het horloge in je handen hebt en bediend, voel je gewoon dat het pure kwaliteit is!
Ik hoop dat jullie het leuk vonden, mochten jullie vragen hebben dan mogen jullie deze altijd stellen en zal ik proberen deze te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Koen