Ik heb een Tissot met 27-1 caliber (1943-1945), leuk ding maar er mist het een en ander in het uurwerk.
Ik was van plan dit horloge te verkopen, nu is de kernvraag of het zinvol is om deze eerst te laten repareren of hem te verkopen in de huidige staat (natuurlijk wel met de opmerking dat het uurwerk niet compleet is). Ik heb iemand gevonden die hem weer compleet kan maken, maar dit kost circa 180 euro, de aanschafprijs was vier euro dus dat is te verwaarlozen.
Ondanks de ontbrekende onderdelen is hij wel origineel. In essentie zal het na reparatie dus hoe dan ook een frankenwatch worden omdat het huidige uurwerk geen serienummer meer bevat (staat op de missende rotor). Vandaar mijn twijfel. Wat zouden jullie doen, zo verkopen of eerst laten repareren en dan verkopen?
Ik zou hem in deze staat verkopen, met kanttekening.
Mij zou het horloge in gerepareerde staat geen 200+ euro waard zijn, omdat het inderdaad een samengesteld horloge zou worden. Het investeren van 180 euro om het daarna te proberen te verkopen, lijkt me te groot.
Mee eens , deze Tissot zal zo ongeveer €100-125 opbrengen als hij in orde is dus dat heeft geen zin , vind de reparatiekosten ook wel erg hoog, compleet sloopuurwerk koop je voor onder de €50
Helaas zal je er in deze staat heel weinig voor krijgen , rond de €30 denk ik.
Als je nog ergens een complete 27-1 voor 50 euro weet te vinden dan hoor ik het graag. Ik heb er helaas eentje op eBay gemist voor uiteindelijk bijna 60 dollar, maar andere heb ik nog niet kunnen vinden.
Als ze niet in de weg ligt zou ik 'm gewoon bewaren en wachten tot er
een keer een uurwerkje langs komt, vroeg of laat zal dat echt wel weer gebeuren.
Als het een gelijk caliber uurwerkje is dan kun je hem mi. gewoon als origineel
verkopen, je weet toch bijna nooit of er bij dergelijke horloges ooit al
eens onderdelen zijn vervangen.
Volgens mij gaat het er om of alles origineel is en behorend bij het type
en jaartal.
Een samengesteld of franken horloge is mi. toch iets geheel anders.
Daar heb je wel gelijk in, Frans. Soms is het niet te voorkomen dat er bij reparaties onderdelen vervangen moeten worden. Zelfs een 100% origineel horloge is samengesteld uit diverse onderdelen. Echter klopt de combinatie van serienummer van het uurwerk en bijvoorbeeld van de kast nog, omdat deze vaak op de platine vermeld staat. Hier stond het serienummer op de rotor die verdwenen is. Vind ik toch een ander verhaal. Frankenwatch is wat te sterk, maar het zou in mijn ogen altijd origineel* zijn. Bij jou niet?
Ik vindt 180 euro behoorlijk prijzig, wanneer het geen formele horlogemaker betreft, en dat is hier geloof ik het geval? (ook wanneer het wel een horlohemaker betreft trouwens, maar affijn)
Het is een hele mooie klok voor 4 euro. Ik zou hem lekker dragen en bewaren, op ebay komt vast eens een goed gare donor voorbij voor erg weinig. Het gaat tenslotte ‘maar’ om de rotor die vervangen moet worden.
Wanneer je je houdt aan het originele caliber waarmee dit type horloge werd geleverd
kun je bij vervanging van het uurwerk blijven spreken alszijnde origineel imho.
Anders wordt het wanneer je een ander caliber plaatst of onderdelen van een ander caliber
want dan is het horloge niet meer als de originele uitvoering.
Wat het bouwjaar betreft werden er in nieuwe horloges ook regelmatig voorraad
uurwerkjes geplaatst zodat bv. model 1950 kast een uurwerkje kreeg uit '49 of eerder…
Goede suggestie maar helaas, als hij als opwinder zou werken dan was dit ook niet zo’n discussie geweest, dan had ik hem gewoon verkocht zoals hij is (wel met opmerking natuurlijk). Maar zeer waarschijnlijk is er iets aan de hand met de mainspring, ik denk zelf dat hij daarom ook als sloper is aangemerkt.
Ik heb een bedrijf in Zweden gevonden die vrij veel losse uurwerken verkoopt. Voor 180 euro kunnen zij een complete 27-1 leveren (die wordt dan opnieuw opgebouwd uit losse onderdelen vandaar de hoge prijs), op basis van de foto hebben ze een inschatting gemaakt van de losse missende onderdelen maar dan kom ik nog steeds op 110 euro (omdat ik niet weet wat ik verder nog mis heb ik daarom maar de volledige vervangingsprijs aangehouden).
Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken, ik denk overigens dat als ik een vervangend uurwerk zou vinden ik er waarschijnlijk gewoon de andere bij zou doen. De koper kan dan uiteindelijk zelf beslissen wat hij wel en niet gebruikt. Anderhalf voor de prijs van één…
klopt, hier mist meer dan enkel een rotor, de gehele automaatbrug is verwijderd. heb aangegeven dat ik de meeste onderdelen heb liggen uit een omega bumperautomaat, maar geen rotor die bruikbaar is.
Als je zelf een sloper zou hebben, zou dit uiteraard de kosten enorm drukken, sloper lijkt me voordeliger. Ik vind 180 euro enorm hoog, maar dat zal aan mij liggen, zeker als het een niet professionele horlogemaker betreft.
in dit geval is het qua doorverhandelen geen interessant klok, mist teveel van het uurwerk. Zou hem bewaren tot een een juiste sloper tegenkomt, tzt kom je erachter dat je t horloge dan best zelf kan maken, als je met sleutelen aan de gang gaat. Zou m bewaren om op te oefenen. als je hem nu voor een paar tientjes verkoop kan je er later wel eens achter komen dat je een goedkope sloper hebt en dat je t klokje al weggedaan hebt.
Heb zelf tientallen goedkoop gevonden projecties liggen, gedemonteerd, allen met wat mankementen. Niet bijzonder genoeg om onderdelen te kopen. Ik gebruik ze of voor onderdelen, of ga ermee verder als ik toevallig goedkoop aan de missende deeltjes kan komen.
Dat klinkt inderdaad wel als een plan, ik schuif dit horloge maar gewoon op de lange baan. Dat geeft me de tijd en rust om op zoek te gaan naar de missende onderdelen. Allemaal bedankt voor jullie advies!