Vooral aan de pols niet goed op tijd lopen?

Ik heb meerdere vintage horloges. De meesten daarvan zijn automatisch of handopwinder en vrijwel alle automatische horloges hebben een kleine (normale?) afwijking van een paar minuten per dag te snel of te langzaam, wat ik persoonlijk wel acceptabel vind. Ik heb echter één vreemde eend in de bijt (70’s Roamer Searock), die na een tijdje aan de pols (binnen een paar uur) opeens 10-15 minuten achter gaat lopen. Erger dan dat wordt het eigenlijk niet. Leg ik het horloge echter een nachtje op het nachtkastje, dan verliest hij vrijwel geen tijd en blijft dus mooi op tijd lopen. Heeft iemand een idee hoe dat kan? Ik kan hem natuurlijk wel een beurt geven, maar ik ben vooral geïntrigeerd waarom hij ongedragen beter loopt dan aan de pols… :thinking:

1 like

Waarschijnlijk heeft het uurwerk een forse positionele variatie. Leg hem eens een nachtje op z’n kant.
Om de pols zit hij ook niet alleen maar horizontaal.

4 likes

Misschien is het een heel oud fabeltje wat ik onthouden heb

uit mijn jeugd, maar toen werd er wel eens beweerd dat een horloge,

toen nog natuurlijk allemaal “opwinders” wel eens sterk kon reageren

op je polsslag :open_mouth:

Geen idee of dat waar kon zijn ??

1 like

Met een bloeddruk van 250 over 190 of zo misschien? Maar dan is een slecht lopend horloge je laatste zorg :smile:
De ader die je voelt als je je pols wil voelen zit meer aan de onderkant van je pols, aan de horloge kant geen belangrijke slagaders dus ik kan het me persoonlijk niet voorstellen.

2 likes