Voorkeurs vraagje!

Dag heren,

Ik ben zelf nog redelijk nieuw in het obsessief horloges kijken. En ik vroeg me af waar jullie voorkeur naar uit zou gaan. Een goede 2/3 piece collection in het wat hogere segment of een klein legertje aan wat goedkopere horloges? Graag ook beargumenteerd!

1 like

Het kleine legertje, aangezien je ook aan eenvoudiger horloges of vintage klokjes veel plezier kunt hebben ( zie de Vostoks )

daarbij is het m.i. een leerproces zodra je maar 2 klokjes hebt
kom je er ook naar lastig achter wat je nu het beste bevalt.

2 likes

Zeker waar! Maar je kunt ook in een kleine collectie wel veel wisselen denk dat die makkelijker te verkopen zijn voor een eerlijke prijs of zit ik er helemaa naast?

Ik ben van een stuk of 14 naar ongeveer 10 gegaan. Mijn duurste was 500 euro, de goedkoopste zoā€™n 40 euro.
Zo is het voor mij ideaal. Daarnaast herken ik de stress en voorzichtigheid van een duur item niet.

Maar. Iedereen moet zijn liefhebberij zelf invullen. Ik kan me goed voorstellen dat een 3-piece collectie ook heerlijk is, maar ik kan me niet voorstellen dat de koopkriebels dan achterwege blijven.

Ik weet nu pas ongeveer wat ik echt zoek in een horloge en kan daarom sneller betere beslissingen nemen. Als ik er dus aan zou beginnen (wat me erg leuk lijkt om de grail te hebben), kan ik nu pas jaren later echt aangeven wat ik wel, en niet mooi vind.

2 likes

Ja zeker maar ik denk dat we nooit klaar zijn. Al helemaal omdat je opeens een liefde voor een horloge kunt krijgen waarvan je eerst dat mwah en andersom natuurlijk

Minder is meer,
Maakt de keuze in de morgen ook gemakkelijker.

4 likes

Ook wijze woorden

Uiteraard kun je substantiƫle merken eenvoudiger verkopen
maar ik denk dat je er toch vaker wat op inlevert, zeker zodra er ā€œgezeurā€ ontstaat met gestolen postpakketten of kapotte horloges.

( ik zit hier ook met een kast vol droefenis waar ik bij verkoop niks voor terug krijg, maar ik heb van elk klokje daaronder wel geleerd wat ā€œikā€ mooi vind en ik zal dus ( hopelijk ) niet snel meer iets aanschaffen dat me snel gaat vervelen .

had ik 2 Rolexen gekocht en ik zou er na een half jaartje achterkomen dat een datumloep sucks en een Mercedeswijzer ook dan had ik toch een flink bedrag verloren om ze maar kwijt te raken

3 likes

3/5 piece collection voorkeur voor prijsklasse hier niet aanwezig enkel oog voor prachtige horloges

Imo is er geen ā€˜beste strategieā€™ als het gaat om de horlogehobby. Dit is voor iedereen weer anders en heeft alles te maken met je persoonlijke doelen, wensen en voorkeuren. Ik heb in de loop der jaren ontdekt dat ik een sterke voorkeur heb voor duikershorloges. Dus een dress watch zal ik niet zo snel meer kopen. Die draag ik in praktijk gewoon vrijwel nooit en dat vind ik dan zonde. En wat ik ook niet onbelangrijk vind, is dat de prijs-/kwaliteitsverhouding, in mijn beleving, klopt. Ik vind bijvoorbeeld dat sommige merken, wat dat betreft, de afgelopen 10 - 20 jaar naar de verkeerde kant zijn doorgeslagen. Die merken negeer ik in principe dan ook.
De vraag of enkele duurdere horloges ā€˜beterā€™ is dan meerdere betaalbare is niet eenvoudig te beantwoorden, vind ik. Sommige mensen vinden het heel belangrijk om niet teveel ā€˜af te schrijvenā€™ op een horloge. Ik ben daar zelf niet zo heel erg mee bezig. Maar ook als je dit wel bent, is het zeker niet altijd zo dat een horloge van een ā€˜premiumā€™ merk interessanter is dan een wat minder fancy merk. Ja, ik lees ook wel 'ns verhalen over hoe je een paar jaar een Rolex zou kunnen dragen en 'm dan met (flinke) winst weer zou kunnen verkopen. Maar aan een dergelijk droomscenario zitten zeer veel haken en ogen. Als je niet echt goed in de materie zit, is dit m.i. sowieso geen aanrader (tenminste als je voor ā€˜winstā€™ gaat) en dan nog zijn er altijd factoren waarop je geen invloed hebt en die je niet kunt inschatten. Je bent eigenlijk gewoon aan het speculeren. Overigens kun je ook met betaalbare horloges behoorlijke klappers (winst, dus) maken, hoor. Diverse horloges die twintig tot veertig jaar geleden hoogstens een paar tientjes (in Euroā€™s dan) kostten, gaan nu voor honderden tot soms wel duizend Euro naar een nieuwe eigenaar. Dat zijn nog 'ns rendementen! :open_mouth: Probleem is alleen dat je van tevoren nooit zeker weet welke dat gaan doen. :wink:
In theorie lijkt 't me overigens wel lekker rustig en overzichtelijk om een two piece collection te hebben. :grinning: Maar ik hou teveel van afwisseling en daarom heb ik een wat grotere collectie. Ook al omdat ik gewoon heel veel horloges leuk vind en er ook nog eens regelmatig nieuwe modellen op de markt komen, die ik dan ook weer interessant vind en soms dus aanschaf.
Nou ja, tot nu toe is mijn ā€˜strategieā€™ kopen en dragen wat ik leuk vind en daar voel ik me prima bij!

6 likes

Bijdrage van het jaar

1 like

Ik heb zelf een kleine collectie van wat duurdere horloges. Ik ben gelijk met ā€˜duurdereā€™ horloges begonnen en heb tussendoor weleens vintage klokjes van een paar honderd euro gehad, maar die konden mij toch niet zo bekoren als een sub of een speedmaster. Als ik ze er naast hield zag het er toch wat goedkoper en minder goed afgewerkt uit en vervolgens droeg ik ze maar heel af en toe om ze uiteindelijk te verkopen.

Tja, het eeuwige dilemma: ik had een Citizen Ecodrive, Seiki SLQ009 titanium, een Oris BC4 chrono (te zwaar), een Pilot One flieger (achteraf toch een uniek en fijn ding) en een Meistersinger 1 (te saai). De laatste 3 zijn weg, en er kwam weer een Longines Hydroconquest bij in het kistje. Dus nu weer 2 plekjes over. Dus het kriebelt weerā€¦ Ik zie zoveel moois, dus beslissen valt niet mee. In ieder geval denk ik aan een exit horloge (de absolute topper die nooit meer gaat) en wat ander leuks.
Maar ja een ander heeft aan 2 meer dan genoeg, en er zullen er best hier zijn die een 20+ collectie hebben.

@TagEd juust.

Mijn Collectie?.. vooral krijgertjesā€¦ maarā€¦ mijn collectie bestaat ook voor inmiddels de helft uit Horloges die ik zelf gebouwd hebā€¦ de Instrument 1. Instrument 2, de P1lot One, de Subdelta Periscope, mijn ā€œHeineken Beercanā€ā€¦ binnenkort NOG een zelfbouw erbijā€¦ enā€¦ achā€¦ de Instrument 1 moet ook nog eens in Titanium uitgevoerd wordenā€¦

Als ik munten te besteden hebā€¦ komt er zeker nog wel het nodige bijā€¦

Als je relatief nieuw bent in deze hobby, (en geen geldboom in de tuin hebt groeien), zou ik aanbevelen om meerdere stijlen v goedkopere klokjes uit te proberen om je smaak te vinden/ontwikkelen. Als je dat in kaart hebt, kun je altijd nog naar t duurdere segment toe werken.

2 likes

+1 :+1:

Ben het eens met @TagEd en @marnixmoed
Zelf ben ik begonnen met een one piece collectie voor de rest van mijn leven. Toen kocht ik horloges op speciale gelegenheden (afstuderen, eerste baan, trouwen, etc) en daarna kocht ik alles wat ik leuk vond. :joy::joy: Ik bleef wel af van plakmerken.

1 like