Voornemens in het water gevallen.. 2 Squales als NA

Voor dit jaar had ik mij als doel voorgenomen om de collectie flink in te krimpen en om geen nieuwe horloges aan te schaffen tot ik de fondsen had om een Tudor duiker binnen te halen.

En tip: als je een doel als dit voor ogen hebt blijf ver weg van 2dehandssites…

Eind januari viel mijn oog op een Squale 1545 heritage. Vermits dit dezelfde maten zijn als een Tudor submariner wilde ik wel eens weten hoe deze draagt om een latere keuze te helpen bepalen. Na tot een deal te zijn gekomen ben ik het horloge enkele dagen later gaan ophalen en nog een leuke babbel gehad met een mede-horlogeliefhebber.

Anderhalve week later was ik wat informatie over de geschiedenis van Squale aan het opzoeken en kwam ik toevallig uit op een andere 1545 welke direct mijn interresse wekte omdat over dat type slechts heel weinig te vinden is. Na enige twijfel heb ik dan toch besloten de verkoper een voorstel te sturen welke hij aanvaarbaar vond. Toen was het voor mij nog enkele dagen zenuwachtig afwachten tot het pakketje was afgeleverd met de hoop dat ik geen foutieve beslissing had gemaakt maar eenmaal ik het ontvangen had kon mijn dag niet meer stuk. Ik had ondertussen verder opzoekings werk gedaan een blijkbaar is het nog zeldzamer dan ik dacht. Er zijn sechts 5 andere van de Y1545 36mm 25 atmos automaten uit de jaren 60 en 70 met submariner dail bekend. Verder nog enkele met een ander type dial en een aantal quartz horloges uit de jaren 80.

39 likes

Al een tijdje een zwak voor het merk Squale, heb inmiddels mijn 2e 1521 .
Die vintage Squale is echt :star_struck: en die 1545 ziet er ook tof uit :+1:

1 like

Gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd en een mooi merk met mooie modellen :ok_hand:t2:

Veel plezier !

2 likes

Ik ken dat … zo kom ik ook nooit aan mijn grail als ik het blauwe forum blijf volgen :stuck_out_tongue:

Maar ik vind dat je met beide Squales een mooie aanwinst hebt!

1 like

Mijn beste,

Leuk dat je zo geniet van je horloge-hobby!!
Ik wens je dan ook een levenslustige tijd met deze nieuwe verworvenheid!!

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi duo, zeker die tweede, heel bijzonder!

1 like

Gefeliciteerd :+1:

1 like

Pwoah, die vintage :drooling_face: lekker hoor.
Die andere 1545 is ook lekker hoor, echt heerlijke duikertjes zijn het.
Groetjes van z’n broertje:

3 likes

Veel draagplezier :+1:

1 like

Wat een fraai en zelden gezien duo heb je daar! Geniet ervan.

1 like

Mooie vondsten :ok_hand: geniet ervan

1 like

Gefeliciteerd en veel draagplezier. Zo te lezen is het helemaal niet erg dat die Tudor nog even moet wachten.

1 like

Mooie klokjes hoor :+1: Ik twijfel nog steeds of ik die van mij wil houden of verkopen :thinking:

4 likes

Bedankt iedereen.

De 40mm zal sowieso een flipper zijn. Het mooie is natuurlijk dat ik een mooi vergelijk tussen beide kan maken. Het is opvallende dat de 36 een kleinere kast heeft maar door het domed plexi glaasje is het wel hoger dan de 40mm. Ook is de bezel veel scherper.

2 likes

Ondertussen heb ik wat meer informatie over het merk Pierfa.

Het merk werd eind jaren 60 opgericht door de Italiaanse horlogemaker/juwelier Piero Fagioli uit Firenze. Hij was een importeur en handelaar van Zwitserse horloges. In 2003 werd Piero vermoord terug gevonden in zijn workshop.

En nog wat foto’s genomen van het ETA 2783 uurwerk.