Ik had een hoop lol/voorpret om een horloge… het moest en zou een Raket worden, en dan ook nog eens met Cyrillische spelling (ik had niet voor niets kort Russisch gestudeerd). Omdat ik kopen op de baai nog niet zo heel erg goed kende ook daar een account gemaakt, ook bij de bijbehorende betaaldienst en voordat ik het wist zou vanuit de Ukraine mijn eerste Rus naar mij toekomen.
Bij ontvangst denk ik, "Hee dit pakje rammelt een beetje… dat is niet een best teken."
Eindconclusie na openmaken klokje is wijzerplaatje ligt los in de kast, bij de ronkende term “serviced by watchmaker” had ik al zo mijn bedenkingen, maar dit is wel een beetje suf.
Bekend bij iemand? En wat doe je eraan, negeren, doorgaan en dan voortaan niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten? Bijgevoegd kiekje… vrees dat er twee schoefjes ontbreken.
Tja, soms gok je wat, zoals de Mido die in een verrotte hongkong kast bleek te zitten, of de compleet verpoetste Seiko chrono van marktplaats. (leek eerder op een stuk zeep dan een horloge) Ook wel eens iets niet gekregen of zo.
Andere kant wel eens iets uit de Oekraine kapot ontvangen waarbij de verkoper het grootste deel van de kosten terug stortte. Horloge had ik al gemaakt.
Als je op Ebay koopt en met paypal betaald heb je natuurlijk altijd kopers bescherming. Kom je er met de verkoper niet uit dan een claim indienen om je geld terug te krijgen.
Er zijn overigens genoeg betrouwbare verkopers van Russische horloges dus het gaat je vast wel lukken om een goede Raketa te vinden.
Ik kan me niet voorstellen dat niemand hier zijn/haar “leergeld” heeft betaald, ik iig wel. Afschrijven als verkeerde investering en door maar er is een verschil imho tussen leergeld en doelbewust opgelicht worden.
Wat betreft ebay en koper bescherming helemaal mee eens natuurlijk, al twijfel ik of het het gedoe waard is. Ik heb de verkoper een bericht gestuurd dat ik het jammer vind en of we er een mouw aan kunnen passen… eerst maar eens laten reageren voordat ik verder klaag dacht ik. Is het oplichting of misschien royaal schrijven… ach wie weet moet handelaar ook wel drie kinderen te eten geven en vriest het dat het kraakt buiten zijn huis…
Wat mij wel opviel naar aanleiding van jullie opmerking over de schroeven die ontbreken is dat daar ook een soort metalen ring zit die ik omlaag kan drukken waardoor het uurwerk met wijzerplaat ook weer klem druk. Mogelijk dat ik uit een oude andere klok een schroefje kan prutsen, dan zou het nog op te lossen zijn.
Als je in de buurt van Amsterdam woont kan ik wel kijken of ik het horloge weer stevig in elkaar kan zetten. Als het een klein klusje is waar ik geen onderdelen voor moet kopen (Ik houd van improviseren) dan kost dat niets.
Een complete service, dat is zo’n Raketa niet waard.