Voor het eerst zaken gedaan met Rob van Monsterwatches. Man wat is ie snel met z’n service, daar houd ik wel van! Ik heb mijn Seiko Sawtooth SHC061 (mooie grote duiker met PVD-duikring) bij hem aangeboden om het originele gebogen/bolle glas te vervangen door een op maat gemaakte vlakke saffier. Nu, Rob en zijn glasslijper zijn helemaal klaar met de job en de duiker zal zeer binnenkort terug zijn. Ik zal foto’s maken en hier posten.
Over bolle horlogeglazen. Ik vind ze nooit zo mooi op een duikhorloge omdat ze de klok doen klein lijken. Daarnaast vind ik de spiegeling (of niet spiegeling, het is maar hoe je het bekijkt) niet zo mooi als die van een vlak glas. Ik heb zo’n exercitie (van bol naar vlak) eens laten uitvoeren op een Monster, niet gek. Toch bij ieder ander type duiker is het steeds weer een verrassing hoe een vlak glas er uit zal zien. Mocht dit bij de Sawtooth bevallen dan overweeg ik zelfs m’n Marine Master (SBDX001) om te laten puimen hoewel ik al vaker te horen heb gekregen dat het bij de MM niet zal gaan lukken.
Enfin, heeft er iemand hier weleens eens omzetting van bol naar vlak glas gedaan op zijn duiker? Hoe zijn jouw bevindingen?
Ja… Zonde in mijn ogen. Ik ben wel fan van bol en zal niet de enige zijn. Saffier is dan weer wel een upgrade! Ieder zo z’n voorkeur wat betreft glas. Wat betreft Rob: inderdaad een prima service!
Ik heb dat nooit laten doen (heb geen horloges met een gekromd glas), en zou er ook geen kopen als het niet door een vlak glas vervangen zou kunnen worden. Met andere woorden: goede aktie!
Het probleem met gekromde glazen voor mij is dat de vervorming, als je onder een schuine hoek naar het horloge kijk, me zeer aan de ogen doet.
De enige niet vlakke glazen die ik mooi vind zijn bol plexi, en bol (latere IWC Da Vinci’s) of geslepen saffier (zoals op sommige Omega Speedmasters).
Ik heb zelf een Orsa gehad, dat bolle saffier is de reden voor mij geweest om hem toch weer weg te doen… Ik snap dus goed waar je het over hebt. Alhoewel de bolling van de Sawtooth vele malen minder is.
Zo zie je maar hoe persoonlijk dit is. Ik heb zelf ook een Sawtooth, maar vind dat bolle glas er toch wel bij passen. Nooit overwogen er vlak glas in te laten zetten, zeker ook niet omdat ik er geen hinder van ondervind.
't Is trouwens een prettige klok om te dragen, en dat ben je vast met me eens! (tu)
M’n Seiko Sawtooth SHC061 is terug van Rob. Het eerst dat ik tegen mezelf zei “Had ik dat maar eerder gedaan…zucht! Waauw! Erg mooi.” Van een bol naar een vlakke saffier maakt deze duiker meer duikerachtig. Glas blinkt als een Rolex. Deze Sawtooth gaat zeker veel meer draagtijd krijgen en is een blijvertje.
Rob, super! Vakwerk, kan niets anders zeggen. De foto’s zeggen veel maar niet alles, de werkelijkheid is mooier: