Uit mijn ‘collectie’ vintage, tweemaal een gehavende Vialux, een oud Zwitsers merk wat je hier amper langs ziet komen. De linker komt van Catawiki, de rechter gescoord op Ebay voor één (1!) Engelse pond, verzendkosten waren natuurlijk een veelvoud.
Cosmetisch gezien hebben ze nogal te lijden gehad, de markeringen in de binnenring zijn helaas half verdwenen en in het rechter horloge is de groene buitenring flink verweerd maar toch vind ik ze prachtig. De enorme opgelegde cijfers spreken me aan en de two-tone wijzerplaten met nadrukkelijk afwijkende buitenring. Rosé-goud op staal en datum tussen vier en vijf bij allebei. Voorlopig lopen ze redelijk op tijd, het perspex van de rechter zit vol cirkelvormige barstjes die vooral zichtbaar worden in de zon en natuurlijk als je een foto wilt maken, dat ga ik nog even laten vervangen.
Die met de groene rand is een Vialux Super 17 jewels supershock, swiss made, Ø 32 x 40mm zonder kroon. Er zit een verkoperde (of rosé-gouden) flexband aan waar ik eigenlijk een hekel aan heb maar deze past zo mooi bij de rosé-goudkleurige kast en hij past me precies en epileert niet dus deze mag blijven.
De linker broer is 34 x 37mm zonder kroon en heeft geen nadere gegevens op de wijzerplaat. Op het pijlvormige uiteinde van de centrale secondewijzer hiervan is helaas een zeer slordig rood opgebracht. Dat ziet er uit of er zelf aan geknutseld is. Of misschien is de helft van de verf er afgevallen, wie het weet mag het zeggen.
De stalen schroefdeksels zijn mooi maar ik kan ze nog niet openen want gereedschap daarvoor komt er nog aan. Dus over uurwerken kan ik (nog) niets zeggen of laten zien.
Ik ben er blij mee ga ze lekker dragen
En een vraagje. Zijn hier nog meer Vialuxen aanwezig?