Voorstellen 2 vintage broertjes Vialux

Uit mijn ‘collectie’ vintage, tweemaal een gehavende Vialux, een oud Zwitsers merk wat je hier amper langs ziet komen. De linker komt van Catawiki, de rechter gescoord op Ebay voor één (1!) Engelse pond, verzendkosten waren natuurlijk een veelvoud.
Cosmetisch gezien hebben ze nogal te lijden gehad, de markeringen in de binnenring zijn helaas half verdwenen en in het rechter horloge is de groene buitenring flink verweerd maar toch vind ik ze prachtig. De enorme opgelegde cijfers spreken me aan en de two-tone wijzerplaten met nadrukkelijk afwijkende buitenring. Rosé-goud op staal en datum tussen vier en vijf bij allebei. Voorlopig lopen ze redelijk op tijd, het perspex van de rechter zit vol cirkelvormige barstjes die vooral zichtbaar worden in de zon en natuurlijk als je een foto wilt maken, dat ga ik nog even laten vervangen.

Die met de groene rand is een Vialux Super 17 jewels supershock, swiss made, Ø 32 x 40mm zonder kroon. Er zit een verkoperde (of rosé-gouden) flexband aan waar ik eigenlijk een hekel aan heb maar deze past zo mooi bij de rosé-goudkleurige kast en hij past me precies en epileert niet dus deze mag blijven.
De linker broer is 34 x 37mm zonder kroon en heeft geen nadere gegevens op de wijzerplaat. Op het pijlvormige uiteinde van de centrale secondewijzer hiervan is helaas een zeer slordig rood opgebracht. Dat ziet er uit of er zelf aan geknutseld is. Of misschien is de helft van de verf er afgevallen, wie het weet mag het zeggen.
De stalen schroefdeksels zijn mooi maar ik kan ze nog niet openen want gereedschap daarvoor komt er nog aan. Dus over uurwerken kan ik (nog) niets zeggen of laten zien.

Ik ben er blij mee ga ze lekker dragen :innocent:
En een vraagje. Zijn hier nog meer Vialuxen aanwezig?

11 likes

Mijn beste,

Aparte horloges hoor!!
Heb ik nog niet eerder gezien.
Goed dat de flexband mag blijven. Ik vind hem ook mooi bij de horlogekast passen.
Ik wens je er veel draag-genot mee.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

2 likes

Zien er leuk uit en de kosten vallen mee.:thumbsup:

Nooit gezien :astonished: en maar denken dat je alles heb gezien :confounded: :wink:
Gaffe horloges :thumbsup: heb je ook een foto van het uurwerk ?
Groeten Iwan :motorcycle:

Nee, ik heb kastopeners besteld maar die zijn nog niet binnen.
Ben zelf ook benieuwd.

1 like

Mooi met die oplegde cijfers, kende het merk Vialux ook niet, vond dit stukje:

"Gaston J. Langel from Biel (Switzerland), a company established in 1947.
Since 1951 is has been registered under Langel Watch Co. SA. In 1973
they had an advertisement stating that they are specialized in
waterproof ultra flat watches with and without date. As from 1968 the
company is registered as Vialux-Langel Watch Co. SA, with Langel as the
brand name.

The company went bankrupt in the end of 2004."

Je hebt de liefhebbers nieuwsgierig gemaakt, ben ook benieuwd wat er onder de dekseltjes schuilgaat…

Was vergeten dat ik ook nog een paar oudjes met opgelegde cijfers had…

1954


1955

1956

3 likes

Hier een Vialux van mij met een FHF 96-4 uurwerkje erin.

4 likes

Ja, dit was de enige Vialux die ik een keer langs heb zien komen op dit forum, maar wel in een heel andere staat. Veel beter zo en wat een bijzonder kleurtje. Nog steeds met opgelegde indices. Zeventiger jaren of zo?

Wat een mooie klokjes, zo sierlijk. Art deco hè?

Mag ik concluderen uit jouw Vialux-stukje dat mijn vialuxen gemaakt zijn tussen ‘47 en ‘51? Of ergens tussen ‘47 en 68? Wat denk je als je naar de vormgeving kijkt?

…en ultra flat without a date zijn de mijne bepaald niet. :grinning:

Inderdaad jaren 70, maar de staat is nog niet super hoor. De kroon mist, het glas is ontzettend bekrast en het uurwerk loopt als een natte krant. Ik heb hem in de projectenbak gelegd als donoruurwerkje :wink:

Dan moet dit een betere foto zijn, je ziet bijna niets van die krassen.

Ja ze hebben wel een beetje art deco stijl maar komen uit de jaren 50 en art deco eindigde eind jaren 30 toch?

Het “merk” Vialux bestaat als zodanig vanaf 1968 begreep ik er uit en kan ook niets vinden wat ergens anders op wijst, heb nog even verder gekeken maar het lijkt er op dat jouw horloges van uit of na 1968 zijn, aan de wijzers te zien klopt dat wel vermoed ik.

Wat wsl onder de kap zit.

2 likes

Wat een leuk filmpje. Deze V. ziet er wel erg stralend uit. Zou de wijzerplaat opnieuw opgemaakt zijn of is dat not done in dit segment?

Zien er wel érrug goed uit voor de leeftijd, dus zou zomaar kunnen zijn.

Vond deze ook nog trouwens.

1 like

Ook een FHF 96-4 dus grote kans dat die er bij die van TS ook inzitten.

Denk ik ook idd.

1 like

Als ik ooit mijn kastopener(s) binnenkrijg laat ik het zien.

1 like

Hoi Emdeen
Ik heb ook een mooi horloge Vialux
Namelijk een QUARTZ UITVOERING
Had graag een foto bijgevoegd maar blijkbaar lukt het niet via mijn ipad om te plakken-

Mvg. Delle

2 likes

Welkom op ons mooie Forum Helmoed. Voor het uploaden van foto’s gebruik je dit symbool in je Topic venster.

Untitled1

Voor nieuwe leden zit daar nog een beperking op maar doe lekker mee hier de komende tijd en dan kun je al snel alle foto’s uploaden die je ons wil laten zien. Succes!