Mijn naam is Jim, 29 jaar en nieuw in de horlogewereld. Sinds een paar weken hang ik iedere dag even rond op HF; een goede lockdown tijdsbesteding. Vol bewondering kijk ik naar jullie prachtige horloges. Vandaag eindelijk maar eens aangemeld.
Zelf heb ik tot nu toe altijd “modehorloges” gedragen. Nu wordt het tijd voor een wat serieuzere klok. Ik heb het geluk dat mijn vriendin mij graag een horloge cadeau wil doen, en dus wil (mee)betalen. HIerdoor is het budget iets rekbaarder. Mijn budget ligt rond de 500 euro.
Ik heb een lijstje gemaakt met minimale eisen:
+/- 500 euro
Automaat
Geschikt voor dagelijks gebruik; dwz een niet te uitgesproken of formeel uiterlijk.
Voorkeuren:
Zwitsers uurwerk
Makkelijk te combineren met verschillende bandjes.
Kijkraampje op de achterkant
Geen Seiko
Geen romeinse cijfers op het uurwerk
Geen skeleton watch
Geen duiker
Aanvankelijk werd mijn aandacht enorm getrokken door de vintage Omega Seamasters. Het lijkt echter toch moeilijk om een mooi exemplaar te vinden die in goede staat is en binnen budget valt. Ook is hij me iets te formeel om als dagelijks horloge te dragen.
Daarnaast vind ik de Seagull 1963 erg interessant, maar deze lijkt me iets te uitgesproken om als eerste, dagelijkse horloge te kopen. Ook is het geen automaat.
Na enig onderzoek lijkt de Hamilton Khaki Field Auto het horloge zijn wat al mijn wensen afvinkt. Veelzijdig design, automaat, binnen budget etc. Wat is jullie mening over dit horloge?
Desalniettemin, van harte welkom op het forum, Jim. Tof dat je je gaat oriënteren op een nieuw horloge. Genoeg aanbod binnen je budget. Vergeet ook niet het blauwe hoekje voor mooie horloges met de kop eraf.
Een Hamilton is in de regel altijd een goede keuze. Je krijgt met het merk veel waar voor je geld. Soms zijn er nog wel eens wat problemen met waterbestendigheid, maar het model waar jouw keuze op is gevallen zit met 100m wel safe voor de meeste scenario’s.
Een goed alternatief (maar wel totaal verschillend qua stijl) is de Certina DS-Action Powermatic 80. Zwitsers, 200m waterbestendigheid, keuze uit zwarte of blauwe wijzerplaat en je kunt hem met date of day-date complicatie aanschaffen. Hij staat geweldig op staal, leer en zelfs rubber waardoor je hem voor iedere gelegenheid een passende look kunt geven.
Welkom op het forum. Hoop dat je het naar je zin gaat hebben en ik denk ook dat de Hamilton een goede keuze is als eerste horloge.
Ook denk ik dat er wel wat te vinden is aan omegas voor 500. Ik heb zelf een omega seamaster cosmic voor 430 op de kop getikt. Zie profielfoto . Is een hele mooie dresser vind ik zelf en loopt als een tierelier
Vintage Omega’s zijn prachtig, ik denk dat je met een beetje zoeken een vintage Seamaster kan vinden voor rond de 500 euro. De Omega Genève lijn ligt zeker binnen het budget. Wel goed inlezen en onderzoek doen want er worden (buiten het forum natuurlijk) nog weleens niet-originele exemplaren te koop aangeboden.
Reken bij een vintage aankoop een beurtje bij een horlogemaker (bijvoorbeeld via het forum) bij de prijs in, zeker als je het zorgeloos dagelijks wilt dragen. Ook zijn vintage horloges niet waterdicht.
Heb je al naar het merk Tissot gekeken? Erg mooie moderne horloges voor het geld. Goede allrounders ook.