Voorstellen Brunod

Dag iedereen,
Ik ben Bruno, 50 en nu voor een tijdje op HF.nl
Ik ben geen verzamelaar. Ik zoek liever uurwerken met probleemen en probeer ze te herstellen. Daarvoor zoek ik werktuigen en leer om die te gebruiken door boeken, web, forum en horlogemaker…
Zoals U ziet is het moeilijk voor mij in nederlands te schrijven, dus zal ik verder gaan met een paar fotos om te laten zien wat ik het meeste hou doen :slight_smile:

[URL=http://imageshack.com/f/72cimg1785j][/URL]
Aan het begin, een schroef maken.

http://imageshack.us/a/img594/4483/npyh.th.jpg
Daarna een opwindstem.

http://imageshack.us/a/img11/6105/30vx.th.jpg
http://imageshack.us/a/img24/5141/0rjg.th.jpg
Veer reparatie : nieuwe krull en gat maken


Tampons vervangen en op maat draaien


Een gebroken tand herstellen

En vooral mijn beste werktuig !

Ik hoop dat dit niet te ver van de horloge was en dat jullie het toch goed hebben gevonden.
Dus nu enkele fotos van een paar horloge.





En de laatste van mijn Opa; op deze heb ik niets moeten doen, behalve olie :slight_smile:

Wat ik nu mee bezig ben :

Yachting chrono Itika met valjoux 7734
https://imagizer.imageshack.us/v2/300x200q90/42/v1ex.jpg

Daarna zeker in onbekende volgorde Waltham, valjoux 7750, verge fusée, repetitie horloge of andere meer ingewikkelde horloge volgens wat ik heb te doen of als ik uurwerken kan vinden.

Ik hoop dat het niet te lang was. En aub, vergeef mijn fouten, want ik ben franstalig.
Dank U,
Bruno

2 likes

Welkom Bruno!

Je nederlands is beter dan dat van menig nederlander hier :wink:

1 like

Welkom Bruno!

Wat leuk dat je je zo interesseerd in het herstellen van uurwerken. Betekend dit dat je ook herstelopdrachten aanneemt? Of blijft het puur hobbymatig?

Mijn beste,

Bruno, Van harte welkom bij dit energieke Horlogeforum!!
Een forum waarbij de liefde voor het uurwerk, in al zijn gedaantes,
met fierheid wordt uitgedragen!!

Een mooi overzicht van je herstelwerkzaamheden.
Goed hoor!!
Dank voor het delen.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Welkom Brunod,

Ik heb al een aantal posts voorbij zien komen op het Vintage gedeelte die inzicht lieten zien. Als ik het me goed herinner allemaal te maken met techniek of uurwerken. Wat grappig dat je dit forum hebt weten te vinden. Ik wil je niet wegpesten hoor, maar is er geen Franstalig horlogeforum?

Schrijf je in het Nederlands of gebruik je Google translate?

Melvin

Welkom!

Als de eigenaar van twee linker handen ben ik altijd jaloers als ik mensen zo kundig met hun handen zie werken.

Daddel.

Hartelijk welkom, fijn te zien dat Horlogeforum internationaal gaat. Knap wat je allemaal kan, ben daar best jaloers op. Hopelijk zien we meer van je kunsten op het forum. :+1:

Welkom! Bienvenue!

Ook hier jaloers op je vaardigheden :wink:

Dank U wel iedereen :blush: ,
Om te antwoorden :
@ Rob_Roll : Het blijft een hobby, maar om niet te veel geld te verspillen heb ik al een paar opdrachten aanvaard. Ik probeer van alles iets te leren of te kijken, maar ik begin alleen maar een werk als ik zeker ben niets te venietigen of een resultaat erger te maken. Aan het begin heb ik horloge gekocht die waardeloos waren, maar daarna wordt het duurder om te prakticeren. Dan heb ik begonnen met tampons te vervangen in ruil van werktuigen, advies (de horloge komen van een oude horlogemaker die nu slechten ogen heeft) of boeken, of een horloge krijgen tegen een paar herstellen. Dus om verder te gaan is het moeilijk om dingen te vinden waarmee ik iets kan leren… Chrono, verge fusée, complicatie … zelfs in stukken blijven duur.

@Vintage1982 : - Ik ben al lied van een franstalige forum, maar men moet zo ver kijken als men kan en Holland is alleen maar een paar km van hier :wink: Ik heb het idee gekregen door een Hollander die lied is van de franstalige forum.
Ik heb ook geprobeerd op het Duitse forum, maar zij wilde mij niet aanvarden. :confused:

  • Ik schrijf direkt in het Nederlands. Google translate gebruik ik soms voor onbekende talen.

@Daddelvirks : Twee linker handen geven niets als men langzaam begint. Kijk naar mijn drehbank op de foto. Het is speciaal voor links en rechts tegelijk :wink:
BD

1 like

Knap gedaan Bruno, welkom op dit forum, en als ik problemen met mijn tampons heb stuur ik je een P.B. :smiley:

Hendrik

p.s. wat vreemd dat die Duitsers je niet wilde verwelkomen

Hallo Bruno, na wat ik zo lees een echte aanwinst weer voor het forum. Knap dat je zo Nederlands typt. Veel plezier op het forum!

Welkom Bruno!
Je nederlands is zeer goed hoor, mocht mijn geschreven frans zo goed zijn als jouw nederlands :wink:
Ik heb er bewondering voor dat je als amateur met zelfstudie, wat hulp van een oude horlogemaker en oefenen deze fijne mechaniek probeert te doorgronden. :+1:

Welkom Bruno !

en het is altijd schitterend om reportages / plaatjes te bekijken
van dit soort fijn metaal / techniek.

grt. Gerard

Als jullie dat graag hebben zal ik dan nog een paar van mijn ongewone werktuigen laten zien.
Hier ten eerste.

Deze zijn drie werktuigen die ik heb zelf gemaakt. Sorry voor de namen maar ik ken die in het nederlands niet. De tweezers gemaakt met brass (Cu + Sn). Ze zijn steviger en er is nooit magneet probleem. De twee pallet om de wijzers af te nemen werden met een draad “laiton” (Cu + Zn) door een hamer gemaakt en onder, doorzichtig is het een dial beschermer in een plastiek blad geknipt.


Hier is mijn bloempot. Zo kan ik met een hand

  • een ende van de veer tot rood brengen
  • de rest van de veer beschermen tegen de vuur
  • en de tweezers druken van zelf om de ende krul te hervormen als de staal genoeg warm is. Met gewone tweezers gaat het niet, die worden te warm en zijn niet sterk genoeg.

Sorry voor de volgende foto die moet 90° draaien.

Het is een Boley met millimeter apparaat om de stenen in plaats te drukken. Maar achter, de orange mat waarop alles ligt, is een silicone mat om in de oven te koken. Het is als gummy, en heel goed om erop te werken. Dingen vallen niet zo vlug en zijn gestopt. Geen probleem met olie of vet, en gemakkelijker te vinden dan de Bergeon groene mat. Met deze kleur zou het nog beter zijn voor de Nederlanders :smile:
En met de geld bespaard heb ik anderen spulen kunnen kopen. :wink: Mijn horlogemaker draaibank hebt U al hierboven kunnen zien.

Hier is mijn tweede voor grotere dingen.

En als het niet genoeg is kan ik nog mijn vader (84) om help roepen.
Hij heeft ook zijn eigen speelgoeden, een beetje grotere dan mijne.

Dank U voor het lezen,
BD

Bienvenue sur le forum ( met dank aan google translate :smile: )
Ik kijk met gepaste jaloezie naar je technische posts :ok_hand:

Welkom! Uw Nederlands is oneindig veel beter dan mijn Frans :sweat_smile:

Leuk om te zien hoe u soms als Mc Guyver improviserend met ongebruikelijke tools werkt.

Ja, om met horloge te spelen zijn er zoveel werktuigen absoluut noodzakelijk dat voor die die men moet zelden gebruiken is het beter iets anders te vinden om ze te vervangen.
Ik heb bvb. een vork met een sushi stick en een naald om de spiral veertjes weer in vorm te maken. Ik gebruik het ook om de kleinste spiral van de as af te nemen :wink:
BD

Zo leer je nog es wat :stuck_out_tongue:
De enige Mc Guyver horloge tool die ik heb. is een paperclip. Die gebruik ik om springbars uit te drukken. Vroeger voordat ik zo een setje met pinnetjes en hamertje had, gebruikte ik de paperclip ook om bandpennen eruit te tikken met een pot pindakaas (had zelfs geen hamer in huid).