Ik kijk al iets van een half jaar mee op dit mooie forum, tijd om me even voor te stellen en maar meteen een plaatje en een verhaaltje.
Mijn naam is Remco, altijd wel ‘iets’ met horloges gehad, maar dat ging nooit veel verder dan een 1-piece collectie. Heel vroeger een Casio of een Swatch, daarna enorm lang een Seiko Premier Chronograaf gedragen, ik denk wel >10 jaar. Inmiddels is deze het trotse bezit van mijn zoon (12).
Een goede vriend van me woont al een tijd in Schaffhausen en draagt al jaren IWC (uiteraard) en andere Zwitserse merken. Toen ik me – door hem geïnspireerd – ging verdiepen in een nieuw horloge, heb ik dit forum gevonden. En ben maar gewoon eens gestart met wat dingen proberen. Zie hieronder een foto van mijn huidige collectie. En een kleine beschrijving van de exemplaren en eerste ervaringen.
In chronologische volgorde van binnenkomst:
- Seiko 5’je. SNKL45. Weinig over te zeggen. Ultieme starter. Zelf nog een saffier glaasje in gezet. Heb er weinig mee verder en draag ‘m niet of nauwelijks.
- Seagull 1963. Geïnspireerd door dit forum. Heel mooi om te hebben en naar te kijken, maar draag ‘m eigenlijk niet veel.
- Vostok Amphibian (120509). Ook tip van het forum. Wat een leuk ding! M’n ultieme beater. Eentje die ik draag bij het klussen. Maar ook zo af en toe gewoon voor de fun om. Krijgt meer wrist time dan vooraf gedacht. Omdat ik hierbij echt niet bang ben voor krassen of stoten, maar ook omdat ie gewoon heel leuk is.
- Seiko SKX009. Ik ben wel van de klassiekers. Deze moest ik dus hebben. En vrij snel daarna moest ik ‘m ook zelf modificeren, met nieuwe bezel en –insert, saffier en jubilee met solid end-links. Superleuk en spannend om te doen. Draag ‘m nog heel regelmatig en ideaal voor op vakantie. Blij mee!
- Hamilton Kaki Field Mechanical. Tip van het forum en de rest vd wereld op Youtube. M’n eerste Zwitser. Nog steeds heel blij mee. Vooral voor outdoor gelegenheden. Wandelen in het bos. Weekendjes Veluwe. Vakantie. Buiten zijn. Ook wel eens gewoon casual, maar heb gemerkt dat ik dan toch liever voor iets sportiefs ga.
- San Martin sn017G. Met korting via dit forum. Aangestoken door de goede reviews op youtube. Maar vooral ook om te zien of ik ‘zoiets’ in het echt zou willen (qua design natuurlijk een kloon van de Sub). En ik moet zeggen: ik draag ‘m graag. Mooi gemaakt, zeer solide, hele prettige bracelet. En ja, zoiets zou ik in het echt wel willen! Zal geen Sub worden, maar wel een BB58. Aanrader om daar via zo’n Chineesje achter te komen.
- Omega de Ville. Uit m’n geboortejaar (1973). Omdat ik een vintage Omega dresser uit m’n geboortejaar wilde en deze na tijdje zoeken tegen kwam. Recent service beurtje gegeven. Draag ik vooral op ‘gelegenheden’. Uit eten met m’n vrouw bijvoorbeeld (uit=vooral thuis het laatste jaar).
- Tissot Gentleman, powermatic 80. Mezelf kado gegeven voor mijn verjaardag. Prachtig om te zien en prima uurwerk. Afwijking van +1 sec per dag. Vooral bedoeld als horloge voor als ik werk (kantoor = vooral thuis). Maar draag ‘m ook steeds vaker casual.
Zo ga je op zoek naar een nieuw horloge, en zo zit je met deze collectie na 6 maanden. En het is nog zeker niet klaar. Maar super leuk en veel geleerd! Wat vind ik mooi? Wat voor type horloge? Welke maat kast past me? Welk type band? Wat juist niet? Etc. Ik ben echt dankbaar voor dit forum, heb enorm veel gelezen en geleerd. Ik heb Corona afgelopen jaar kunnen ontlopen, maar ondertussen wel flink besmet geraakt met het horloge virus Op naar nieuwe horloges en ervaringen.
Dank voor het lezen!
Groeten,
Remco