Ik ben Wim. 40’er, geen horlogefanaat, maar heb wel indertijd het verhaal rond de Pilot 1 gevolgd.
Pasgeleden heb ik er een in levende lijve kunnen zien & nu ben ik verkocht…
Ik wil er graag 1 hebben! Degene die me hem heeft laten zien, zei: “nooit van m’n leven verkoop ik 'm”.
Zou me voorstellen dat de meeste bezitters er zo over denken. Dus ik begin nu aan een speurtocht naar een Pilot 1.
Het liefst met een gekartelde bezel .
Wat me opvalt is dat ik er sinds kort na de introductie er geen meer voorbij heb zien komen.
Ik wil dus het taboe doorbreken rondom de prijs. €499 was een vriendenprijsje, ik besef dat de werkelijke waarde hoger ligt. Zo zit dit wereld in elkaar & ik kan het een bezitter niet verwijten, zij hebben meegedaan toen het nog een droom was & het risico gelopen op een slechte afloop. Kortom ik zit te denken, wat is nu een redelijke prijs voor een totaal gave Pilot 1. Ik denk aan €1000-€1200 of is dat onzinnig?
Deze P1lot is naar een Aziatische klant gegaan. Buiten Nederland ziet men de werkelijke waarde van de P1lot One beter dan in Nederland. Dat is enigszins te begrijpen gezien de oorspronkelijke verkoopprijs van € 499 incl. verzending. Let wel: er is destijds nul komma nul marge op gedraaid, terwijl de leden van de groep er gezamenlijk een paar duizend arbeidsuren in hebben gestoken. Een enkele is opgekocht voor de prijs die de koper ervoor betaalde (er is geen cent afgedongen, ook al waren ze soms wat gedragen).
Gezien de opbrengst van de P1lot One in het buitenland van tussen € 1.000 (voor de versie waar er 20+ van zijn) tot € 1.250 (waar er 4 van zijn) is de inschatting van @ptuno geheel juist.
De waarde van een horloge versus wat men ervoor betaalde blijken in de echte wereld twee verschillende dingen te zijn.
Er zijn in totaal 4 P1lot Ones naar het buitenland gevlogen, waar ze met trots en genot worden gedragen. Overigens: 4 van de 5 groepsleden krijgen door mijn bedrijf rekeningen betaald voor werkzaamheden voor SUBDELTA. Iets van de op de P1lots gemaakte “winst” vloeit dus terug naar de oorspronkelijke groep, die het in mijn ogen verdiend heeft.
Tenslotte: van de opbrengst ging ook een deel naar verzendkosten, soms een nieuwe leren strap en een kleine preventieve beurt (iets afstellen, poetsen, scherpe randen soms uit de kast polijsten) etcetera. Bovendien liep ik financieel risico gedurende de tijd dat de horloges onverkocht op voorraad lagen. Dat bleek gelukkig niet lang.
Het is onderaan de streep gewoon een kwestie van gevoelswaarde, vraag & aanbod en onderhandelingstechnieken.
Wellicht dat dit nu beter begrepen wordt en mooi om te zien dat de P1lot One nu ook zijn internationale erkenning krijgt. Ik begreep dat er op de HF-meeting van 7/11 de nodige leden waren die achteraf toch wel iets van spijt voelden dat ze destijds niet in hadden getekend
Als voormalige captain van P1lot One ben ik zeer vereerd met dit bericht. Ik denk dat 1000/1200 Euro geen bizarre inschatting is. Destijds was de insteek 0% commercieel en door de korte inschrijfperiode is er ook maar een beperkt aantal van verkocht. Laten we ook niet vergeten dat er een Elaboree-versie vd ETA/UNITAS 6498-1 in zit die steeds lastiger verkrijgbaar is en dus duurder wordt. Tel hier de eenmaligheid, Zwitserse prijsstijgingen, titanium onderdelen, unieke handmade karakter en nummergravering bij op, en… Enfin, ik hoop dat je er eentje te pakken krijgt en je aan kunt sluiten bij de exclusieve club P1lot One-piloten
Bedankt allen voor het welkom & jullie meningen en overdenkingen.
Ik kan in ieder geval een ding meedelen,ik ben niet overstroomd door PB’s met aanbiedingen tegen de kostprijs. Geen een, om precies te zijn.
Ik ben het eigenlijk ook met met Hans en Teun eens. De oorspronkelijke prijs stond niet in relatie tot de waarde in het economische verkeer
Met die bekentenis snij ik me zelf in het vlees, maar ik vind het achteraf echt een koopje. En nu ik hem gezien heb, vind ik dat dubbel.
Ik hou het hier en internationaal in de gaten. Wie weet…
Imho was 500 ook spotgoedkoop voor een custom made titanium 6498 in kleine oplage.
800 zou scherp zijn en 1k/> normaal.
Vergeet echter niet dat je nu een occasion klok overneemt en geen nieuwe. Daar staat tegenover dat veel wis zuinig op hun klokjes zijn en ze soms in zgan staat verkeren EN dat het een kleine oplage is geweest. Dan kan vraag en aanbod een grote rol spelen.
Wat een ander het waarschijnlijk waard zal vinden, Is een kwestie vd markt goed in de gaten houden.
Wat jij het horloge waard vindt, kan alleen jijzelf bepalen.
Veel succes met je quest en hopelijk vind je er gauw 1.
Ik maak me vast niet populair, maar ik kocht hem voor 499, en vond de afwerking van de wijzers zo vreselijk lelijk dat ik hem direct door verkocht heb voor 450 euro, was er doodziek van, niet van die 5 tientjes vwrlies maar dat ik zoveel had betaald voor die klok.
Je hebt daar zeker een punt. Maar ik vond dat wel beetje de charme vh klokje. Niet dat de schoonheidsfoutjes v bijvoorbeeld v m’n vintage lume zou wijzen op veroudering, maar meer wat de jongens voor elkaar hebben weten de boxen in die korte tijd. Om v ground zero een horloge op te bouwen en ook gedeeltelijk afhankelijk te zijn van derden vind ik niet mis. Het lumen vd wijzers was 1 vd dingen waarvan ze afhankelijk waren v derden. Met de deadline in zicht kun je denk ik moeilijk alles weer terugsturen.
Maar zo kijk ik er tegenaan. Perfect is ie idd niet.