Voorstellen en aanwinst

Dag forumleden!
Ik had al brutaalweg een paar maal postjes geplaatst, maar zo hoort dat natuurlijk niet.

Vroeger hoorde ik tot de soort die vond dat je met één klokje (een Alessi Momento gelimiteerd kwartsklokje, ontwerp Aldo Rossi) best toe kon, maar nu mijn interesse voor horloges is gewekt, mede dankzij dit forum, ben ik van die zondige dwaling gered.
Ik ben al een Oude Knakker van boven de 50 maar blijkbaar nog niet voldoende aan het stoffelijke ontstegen om ongevoelig te zijn voor de verlokkingen der horlogerie.

Zelfs zo weinig ongevoelig, dat ik begin december vorig jaar geen weerstand kon bieden aan een Jean Marcel Mystery die ik op eBay zag. Het spaarvarken overleefde de klap niet en een beetje rood staan, ach voor die ene keer…
Pas na twee weken kwam het kleinood uit ons oosterbuurland, maar het bleek kaduuk: de uuraanduiding was niet gecentreerd in het venster, het plateau lag niet vlak en het achterwaarts verstellen van de tijd bleek bij de sprong naar het vorige uur niet te lukken, behalve als er heel zachtjes een paar keer heen en weer aan de kroon werd gedraaid.


Nog voor de kerst was ie terug bij Juwelier Häffner en de reparatie nam een aanvang. Het duurde wel lang. Mailtjes werden sporadisch beantwoord, wat me verbaasde, gezien de goede reputatie van dit bedrijf. Een paar maal de telefoon ter hand genomen, er werd dan toegezegd dat ie volgende week verstuurd zou worden, daarna bleken er bij afsluitende meting weer nieuwe problemen te zijn opgedoken.
De klok had zijn aantrekkingskracht nu onderhand wel een beetje verloren.

Na drie maanden scheen het me dat men er zelf niet goed raad mee wist, dus vlak voor Pasen deed ik een voorstel tot ruil en dat werd na voorgelegd te zijn aan de baas geaccepteerd. Men putte zich uit in excuses voor wat men een Faux Pas noemde en er bleek nu een model binnen bereik gekomen waar ik niet op had durven hopen.
Vanmorgen kwam ie binnen en ik stond versteld van de schoonheid van dit klokkie. Echt alles vind ik er mooi aan, alleen het krokoprint-bandje moet, zodra er wat munten zijn, wijken voor iets echts. En wat tikt ie lekker kalm. Hopelijk is er wat van 't fraais meegekomen op de plaatjes die ik met een oud cameraatje heb gemaakt (en wat opgekalefaterd in Picture Window Pro), het is in het echt een waar guillochefestival.




Dit wordt mijn zondagse klokje denk ik, voor de weekdagen wordt het de Oris Big Crown Pointer Date die ik van forumlid LeenV tot mijn grote geluk mocht overnemen voor een erg zachte prijs -terwijl hij daarna ook nog heel soepel en tegemoetkomend was bij een klusje waar de horlogemaker aan te pas moest komen, wederom dank. Ook dank aan het forum! Hopelijk lukt het me eens sommigen van jullie in levenden lijve te ontmoeten, op een Rikketik bijvoorbeeld.

Alsnog welkom en wat een plaatje is dat zeg. En veel meter als dat Hans Klok model wat je eerst had. Daar zou ik hoofdpijn van krijgen als ikm wil zien hoe laat het is. Heel mooi hoe een deel van de wijzerplaat weer in de kroon is verwerkt. Met recht een aanwinst.

Ten eerste welkom op dit Forum, bovendien helemaal leuk als er nog een verhaal meekomt. Geweldige story, met een toch wel happy end.

Ben het met Dreski eens dat het aflezen van de tijd geen zoekplaatkje moet worden. Ik hou ook zeer zeker van aparte klokken, maar dit gaat mij ook te ver.

Je tweede aanwinst, ja daar hou ik van. Ik heb deze ook een tijdje op Ebay gevolgd, want ik vond hem toch wel heel apart. Wellicht komt ie er ooit nog eens een keer.

Dat oude cameraatje doet het overigens nog prima, ik vind de kwaliteit zelfs uitstekend. Ben benieuwd welke het is.

In ieder geval veel plezier er mee gewenst en dat we nog van veel van dat oude camerawerk mogen genieten.

groet

Ed

dreski Schreef:

Alsnog welkom en wat een plaatje is dat zeg.

Dank je wel.

veel meter als dat Hans Klok model wat je eerst
had. Daar zou ik hoofdpijn van krijgen als ikm wil
zien hoe laat het is.

:smiley: Ik noemde het een Rasti-Rostelli-dial vanwege het hypnotische effect, maar ‘Hans Klok’ is in de roos. Kon kwa guilloche nog uitbundiger trouwens, kijk maar es op ebayID 280179115355 om de klok te zien die ik (gelukkig?) misliep.
Als je op het glas ademt verschijnt daarop het woord MYSTERY, een echte goocheltruc dacht ik zo.

Het draaimechaniek was op zich wel interessant, licentie van haute-horlogier Calabrese.

Van harte met je aanwinst! Ik vind je tweede keuze een stuk beter dan de eerste hoewel die eerste ook erg leuk is. Een geluk bij een ongeluk?

Lacroix Schreef:

Ten eerste welkom op dit Forum, bovendien helemaal

Dank je wel, Ed!

Ben het met Dreski eens dat het aflezen van de
tijd geen zoekplaatkje moet worden. Ik hou ook

Het puzzelen viel (die driekwart dag dat ik m had en niet eens droeg) eigenlijk wel mee: het cirkelvenster draait naar de minutenpositie, voor de precisie is er een klein driehoekje (wat groter op latere versies). Op de foto is het zowat half elf.
Achteraf bezien meer novelty dan horloge en veel te kostbaar om mijn ideetje van een Mystery Watch Collectie te realiseren. Zo ben je jaren aan het sparen en zo geef je het frivool aan iets verkeerds uit :slight_smile:

Dat oude cameraatje doet het overigens nog prima,
ik vind de kwaliteit zelfs uitstekend. Ben
benieuwd welke het is.

Blijkbaar komen de EXIF data niet mee via Photobucket. Het is een Pentax Optio S, max resolutie 3MP, uit juni 2003.

Die Pentax moet je nooit wegdoen, voor dit werk prima geschikt. Overigens had ik niet naar de Exif info gekeken.
Maar compliment voor de foto’s.

Ed

Ik vind de Davosa een slecht alternatief.

De Mystery van Jean Marcel is een veel interessanter horloge dan de Davosa.
De techniek van de Mystery is ontworpen door niemand minder dan Vincent Calabrese. JM heeft deze techniek in licensie mogen toepassen gedurende een aantal jaren.
De tijdaflezing went snel.

Jammer dat juist dit exemplaar een defect vertoont.

Hans,ik deel je mening niet. Je kunt ook te ver doorschieten met je ontwerpen en dat is m.i. hier het geval.
Persoonlijk vind ik de Davosa veel mooier qua ontwerp, misschien is de techniek minder, maar dat zie je niet. Je kijkt uiteindelijk wel veel meer naar de wijzerplaat dan wat er binnen in zit, maar smaken verschillen. :)-D

Ed

Mijn beste,

Alsnog van harte welkom op dit horlogeforum ‘avant la lettre’.
Een horlogeforum welke zich met fierheid ontfermt over het voortschrijden der tijd.

Je hebt een begeerlijke horlogeverzameling opgebouwd en die zal zich ogenschijnlijk nog verder uitbreiden. En wat die ontmoeting op de ‘Rikketik’ betreft, de eerstvolgende is op Zondag 27 april. Dus wie weet.:wink:

Orologio Signaturis Temporis

Hoi Sjokotof,

Ook namens mij welkom op dit fraaie forum. Technisch mag de Davosa dan misschien iets minder orgineel zijn, in mijn ogen is het de mooiere!

Groeten,

Martin

De Davosa met gangreserve vind ik een prachtig horloge.
Een leuk verhaal, veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Groet. Chris

Welkom op dit forum, sjokotof. Als ik zou moeten kiezen tussen de Jean Marcel Mystery en de Davosa, zou ik ook voor de laatste gegaan zijn. De Mystery had ik niet als zeer bijzonder herkend.

Groeten, Tom Vreeken.

Allen dank voor het warme welkom! En voor de woorden van waardering omtrent mijn keus (uiteindelijk beslist men zelf natuurlijk, maar op een of andere manier is bijval toch aangenamer dan afkraken…).

Ik heb inmiddels wel de leverancier benaderd voor de bruine in plaats van geblauwde punt op de 1-uur-markering. Het stoort nogal in daglicht. Het is wel een stuk minder prominent dan op de foto hierboven, die ik lichter moest maken om nog iets over te houden van het geguillocheerde middengedeelte en tegelijk de blauwige kleur van de ring daaromheen niet kwijt te raken.

Benieuwd wat de reactie wordt.