Voorstellen en een beginnersvraag

Mijn naam is André, ik ben nieuw op dit forum. Omdat ik het afgelopen jaar een aantal vintage horloges heb gekocht wil ik hier rondkijken om meer over oude horloges te leren.

Mijn eerste aanschaf was een Sachat met AS 1130 Wehrmachts werk. Nu heb ik al meer Zwitserse horloges o.a. een Helsa en een Favre Leuba. Ook kan een Seiko 5 niet ontbreken, dus die heb ik inmiddels dus ook.
Omdat het lastig is een horloge zonder snelverstelling op datum te zetten vraag ik mij af of je een horloge alleen maar vooruit mag draaien? Kan het kwaad een Zwitsers uurwerk terug te draaien?

Vroeger was datum snelverzetting: over de twaalf, datum verspringt. Wijzer terug draaien tot negen uur en weer vooruit, datum verspringt weer op de twaalf en ga zo maar door tot de goede datum is bereikt. Lukt het zo niet, dan doordraaien vooruit tot de juiste datum is bereikt of horloge voor langere tijd wegleggen en de kalender zijn werk laten doen…

Schockman, bedankt voor de tip. Zo gaat het veel sneller dan steeds maar doordraaien.
Maar mijn vraag was of gewoon een paar dagen terugdraaien of steeds een stukje terugrdaaien, schadelijk is voor een Zwitsers uurwerk. Als het geen kwaad kan is dit een handige oplossing. Mij is ooit verteld dat je een klok nooit terug mag draaien.
Wie kan mij vertellen of deze methode verstandig is.

Hallo Andrè,

Zakhorloges en polsuurwerken kunnen in de regel wel terug gedraaid worden, zonder schade te berokkenen. Voor zakhorloges met slagwerk e.d. lijkt dat mij niet zo verstandig. Voor klokken is het wat moeilijker, Friese staart, comtoise en Franse pendules zou ik niet terug draaien. Het probleem zit hem in de uitlichter die is niet verend t.o.v. de pen op de minuutpijp die de uitlichter bediend. Je kan wel proberen de wijzers voorzichtig terug te draaien maar bij een weerstand gelijk stoppen!! Er kan dus maximaal een half uur worden terug gedraaid. Bij een Friese klok met kwartierslag is dat dan 15 minuten.
Mvg Martin Meijer uurwerkmaker.

Martin,

Dank je voor het duidelijke antwoord.
Nu durf ik de datum snel verstelling wel uit te proberen.