Voorstellen en een vraag over ocean 1/eta 2824-2

Hallo,

Volgens de forum etiquette moet ik geloof ik mezelf bij een eerste post even voorstellen.
Dit zal ik dan ook keurig even kort doen.
Mijn naam is Jurgen en ik lees dit forum al een tijdje. Mede met de informatie op dit forum heb ik de keuze gemaakt een steinhart ocean 1 gekocht.

Ik ben erg tevreden met dit horloge alleen heb ik 1 korte vraag gezien dit het eerste en enige horloge is dat ik heb met een ETA uurwerk.

Nu weet dat het de bedoeling is eerst zelf te zoeken op internet (en dus ook dit forum) of de vraag niet al eerder is beantwoord. Dit heb ik ook zeker gedaan maar kan het niet vinden.

Ik hoop dat iemand een zelfde horloge heeft of heeft gehad en de volgende vraag kan beantwoorden.

Maar goed … de vraag:
als ik mijn kroon weer vast schroef merk ik dat het uurwerk ook nog wordt opgewonden. Andere automaten die ik heb doen dit niet (seiko monster en invicta pro diver). Die komen in een soort “ontkoppelde stand”.
is dit normaal?

Verder info is zeker welkom omdat ik wat tegenstrijdige verhalen lees over de eta 2824-2.
kan hij worden “over opgewonden”? (ik geloof van niet) Is het schadelijk het uurwerk terug te draaien als je het gelijk wilt stellen en/of terug door de “datum grens” te draaien (24:00).

alvast bedankt voor reacties,
m. vr. gr,
Jurgen

Dat je het uurwerk opwindt als je de kroon vastdraait, klopt. Is helemaal OK. Doen Rolexen bijvoorbeeld ook. Seiko’s doen dat niet - de 7S26 van Seiko (zit in heel veel mechanische Seiko’s) heeft geen staand opwindrad en kan dus niet met de hand opgewonden worden. Bij het werken aan dit uurwerk kun je als horlogemaker een schroevedraaier in de palradschroef zetten, en zo het uurwerk daarmee opwinden teneinde het af te kunnen regelen.

Bij Invicta denk ik aan nep-Rolexen die “mogen” omdat er geen Rolex op staat, weet zo 1-2-3 niet wat daar in zit momenteel.

Terugdraaien is niet erg bij deze ETA, ook niet bij de datumwisseling (maar doe toch maar liever niet). Is echter nergens voor nodig want in de middenpositie van de kroon heb je een snelverzetting voor de datum. Gebruik die dan weer liever niet tussen pakweg 8 uur 's avonds en half 1 's nachts (gaat ook hier niks stuk trouwens). Een automaatveer slipt ALTIJD bij full-wind, anders zou de veer-aanzet aan de veerton-arber breken omdat de wisselaars, tijdens dragen, stug doorgaan met het opwinden van de veer.

Welkom, hopelijk is je vraag beantwoord, want ik weet 't ook niet :slight_smile:

Welkom op dit forum.
Je hebt jezelf een leuk horloge aangeschaft.
Is het een uitvoering met of zonder datumloepje?

Mijn beste,

Van harte welkom Jurgen,op dit magnifieke horlogeforum.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Hoi Jurgen,

Je vragen zijn al beantwoord, dus mij rest alleen: Welkom (tu)

Groeten,

Martin

PeterLC,

dank je voor het beantwoorden van al mijn vragen omtrent dit uurwerk.

m.vg.gr,
Jurgen

het is er een met datumloepje. en glas i.p.v. plexiglas.

gr
Jurgen