Goedemorgen horlogefanaten,
Sinds ongeveer een half jaar ben ik me aan het verdiepen in horloges. Zelf heb ik enkele quartz-klokken die ik met veel plezier heb gedragen, maar ik wil nu graag een mooi mechanisch horloge kopen waar ik jaren mee kan doen.
Qua budget heb ik lang getwijfeld, maar ik wil er liever niet te veel aan uitgeven. Natuurlijk begin ik te watertanden bij een IWC Portuguese met blauwe wijzers of een Big Pilot. En ook een Speedmaster doet mijn hart sneller kloppen. Toch vind ik de prijzen hiervoor vooralsnog te hoog. Ik heb het er simpelweg niet voor over. Ik zou niet hoger dan 1500 euro willen gaan, bij voorkeur zelfs onder de 1000.
Ik ben 26 jaar oud en wil graag een horloge dat ik dagelijks kan dragen op veel verschillende gelegenheden. Netjes, maar toch ook stoer en fris genoeg voor normaal gebruik. Geen dresser, maar ook geen sporthorloge. Niet zo vreemd dus dat diverse flieger/pilot-horloges mijn interesse wekken. Een chronograafje vind ik overigens ook mooi. Het nadeel van een pure klassieke Flieger zoals de ‘echte’ Laco’s en Stowa’s vind ik dat deze wat minder veelzijdig zijn.
Ik heb lang gekeken naar een Sinn 356 Pilot: een stoere klok met fraaie uitstraling die me zeer geschikt lijkt als daily beater. Maar enige tijd geleden zag ik voor het eerst een Seiko SARW019: een klok met een nette, maar toch stoere uitstraling, fraaie wijzeerplaat en mooie leren band. Daarnaast een stuk gunstiger geprijsd dan deze Sinn.
Ik kon op dit forum niets vinden over dit horloge. Zijn jullie hier bekend mee en wat is jullie oordeel hierover? Goede klok? Volgens mij ook alleen via Japan te bestellen.
Ik sta ook open voor andere klokken. Hierbij mijn eisen/wensen:
- Leren band
- Automatisch uurwerk van goede kwaliteit (geen handopwinder)
- Geschikt voor dagelijks gebruik en meerdere gelegenheden
- Netjes maar niet stijf (ben mid-20)
- Bij voorkeur gebruik van cijfers op de wijzerplaat ipv streepjes of Romeinse cijfers
- Bij voorkeur met open achterkantje (1e automaat, dan wil ik wat zien ook!)
- Geen duiker
Horloges die ik mooi vind ter indicatie van mijn smaak: IWC Portuguese, Big Pilot, Sinn 356 Pilot, Longines Master Collection (alle varianten), Seiko SARW017, SARW019, Oris Big Crown, Oris, Nomos, Zenith El Primero, Omega Speedmaster,
Ik sta ook open voor mooie vintage klokken. Ik ben groot liefhebber van de vintage klokken met mooie, authentieke cijfers zoals Omega en Longines ze vroeger maakten. Nadeel aan vintage is mijn beperkte horlogekennis op dit gebied.
Daarnaast vind ik het een nadeel dat veel van de betaalbare merken zoals Steinhart etc. met name op het internet goed vindbaar zijn via hun eigen website, maar je deze klokken moeilijk kunt passen in het echt bij een juwelier.
Ik sta ook open voor een tweedehands exemplaar dat in goede staat verkeert.