Voorstellen (en mening gevraagd)

Goedemorgen horlogefanaten,

Sinds ongeveer een half jaar ben ik me aan het verdiepen in horloges. Zelf heb ik enkele quartz-klokken die ik met veel plezier heb gedragen, maar ik wil nu graag een mooi mechanisch horloge kopen waar ik jaren mee kan doen.
Qua budget heb ik lang getwijfeld, maar ik wil er liever niet te veel aan uitgeven. Natuurlijk begin ik te watertanden bij een IWC Portuguese met blauwe wijzers of een Big Pilot. En ook een Speedmaster doet mijn hart sneller kloppen. Toch vind ik de prijzen hiervoor vooralsnog te hoog. Ik heb het er simpelweg niet voor over. Ik zou niet hoger dan 1500 euro willen gaan, bij voorkeur zelfs onder de 1000.

Ik ben 26 jaar oud en wil graag een horloge dat ik dagelijks kan dragen op veel verschillende gelegenheden. Netjes, maar toch ook stoer en fris genoeg voor normaal gebruik. Geen dresser, maar ook geen sporthorloge. Niet zo vreemd dus dat diverse flieger/pilot-horloges mijn interesse wekken. Een chronograafje vind ik overigens ook mooi. Het nadeel van een pure klassieke Flieger zoals de ‘echte’ Laco’s en Stowa’s vind ik dat deze wat minder veelzijdig zijn.

Ik heb lang gekeken naar een Sinn 356 Pilot: een stoere klok met fraaie uitstraling die me zeer geschikt lijkt als daily beater. Maar enige tijd geleden zag ik voor het eerst een Seiko SARW019: een klok met een nette, maar toch stoere uitstraling, fraaie wijzeerplaat en mooie leren band. Daarnaast een stuk gunstiger geprijsd dan deze Sinn.

Ik kon op dit forum niets vinden over dit horloge. Zijn jullie hier bekend mee en wat is jullie oordeel hierover? Goede klok? Volgens mij ook alleen via Japan te bestellen.

Ik sta ook open voor andere klokken. Hierbij mijn eisen/wensen:

• Leren band
  • Automatisch uurwerk van goede kwaliteit (geen handopwinder)
  • Geschikt voor dagelijks gebruik en meerdere gelegenheden
  • Netjes maar niet stijf (ben mid-20)
  • Bij voorkeur gebruik van cijfers op de wijzerplaat ipv streepjes of Romeinse cijfers
  • Bij voorkeur met open achterkantje (1e automaat, dan wil ik wat zien ook!)
  • Geen duiker

Horloges die ik mooi vind ter indicatie van mijn smaak: IWC Portuguese, Big Pilot, Sinn 356 Pilot, Longines Master Collection (alle varianten), Seiko SARW017, SARW019, Oris Big Crown, Oris, Nomos, Zenith El Primero, Omega Speedmaster,

Ik sta ook open voor mooie vintage klokken. Ik ben groot liefhebber van de vintage klokken met mooie, authentieke cijfers zoals Omega en Longines ze vroeger maakten. Nadeel aan vintage is mijn beperkte horlogekennis op dit gebied.

Daarnaast vind ik het een nadeel dat veel van de betaalbare merken zoals Steinhart etc. met name op het internet goed vindbaar zijn via hun eigen website, maar je deze klokken moeilijk kunt passen in het echt bij een juwelier.

Ik sta ook open voor een tweedehands exemplaar dat in goede staat verkeert.

1 like

Welkom!
Voor sommigen is het vloeken in de kerk, maar wellicht is een tweedehands Speedmaster automatic of date een idee?
Edit: die zijn voor 1200 á 1300 nog wel te vinden.

Dit is de mijne (niet te koop overigens):

2 likes

Dank, is zeker een optie. Vind ik een zeer fraaie klok, hoewel het een uitzondering is op wat ik normaal gesproken mooi vind.

Wat vind je van die SARW019? https://www.google.nl/search?q=sarw019&rls=com.microsoft:nl-NL:IE-Address&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjur9v_0obOAhVJJsAKHbhOAQcQ_AUICCgB&biw=1600&bih=1105

Mooie vintage tudor past makkelijk in dat budget.

1 like

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

5 likes

Heb je een voorbeeld hiervan? En waarom kies jij voor een vintage Tudor? Zeer benieuwd!

Die Damasko die @ChrisWinter noemt is inderdaad briljant en kwalitatief schijnt dat ook de bom te zijn. Ook in het zwart met een gekleurde secondewijzer erg fraai.

1 like

Dank voor jouw nuttige bijdrage!
Bij een Flieger zou ik eerder voor een donkere wijzerplaat gaan, maar dat een Laco daarin een goede keuze is, ben ik met je eens.

De SARG005 die je noemt, ben ik niet weg van. De dresser van Seiko die je daaronder plaatst, vind ik wel zeer mooi. Tijdloos, klassiek en voor vrijwel elke gelegenheid te dragen. Niet truttig, dus kan ook vrij casual gedragen worden vind ik zelf. Hoe heet dit type?

De Damasko vind ik denk ik net iets te sportief ogen om bijv. bij een overhemd te dragen op werk, net als de Archimede.
De Hamilton die je noemt vind ik wel fraai, omdat het een tijdloos design heeft. Ik weet echter niet of ik zo te spreken ben over de bandaanzet. Hoe zit deze om de pols?

Een Damasko lijkt mij ook een goede keuze. Je kan bijvoorbeeld ook voor dit model gaan, vind ik iets netter

1 like

2 likes

Bij deze welkom op het forum :+1:.
Ik ben zelf erg gecharmeerd van een Alpina Startimer pilot.
Mijn inziens een horloge dat al aan je wensen voldoet.

Groetjes,

Ben.

2 likes

Mijn beste,

Van harte welkom bij dit magnifieke HorlogeForum!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

gewoon wat voorbeelden:

http://www.chrono24.nl/tudor/rolex-prince-oysterdate-self-winding-rotor-vintage-36-mm--id4553831.htm

soort datejust: http://www.chrono24.nl/tudor/prince-oysterdate-79904--id4506491.htm

soort explorer http://www.chrono24.nl/tudor/prince-date-by-rolex-art-tu103--id4645324.htm

http://www.chrono24.nl/tudor/hydronaut--id4129680.htm

http://www.chrono24.nl/tudor/by-rolex-prince-date-042000-come-nuovo-art-tu123--id4645643.htm

(heb niet naar prijs of correctieheid van de betreffende klokjes gekeken).

Damn die SARG005 is mooi zeg! Ga ik eens opzoeken…dank voor de tip.

1 like

2 likes

Ja ook erg mooi en apart imo…vooral op leder.

Op ss bracelet ziet er ook wel stoer uit…

4 likes

Die is wel echt mooi!
Beetje vreemd inderdaad, maar op een goede manier.
Ik vond bij de Sarb017 het groen op een gegeven moment gaan vervelen(nooit zelf gehad maar wel vaak online zien langskomen).

@ChrisWinter: Ik ben nog altijd zeer gecharmeerd van deze Seiko SARW019. Fijn om te horen dat dit uurwerk en de kwaliteit buiten kijf staat. Wat zou ik extra moeten rekenen als ik hem importeer uit Japan? 21% BTW plus nog invoerkosten? Horloge kost op seiyajapan.com 672 dollar (609,60 euro). In totaal zo’n 800-850 euro?

@Boetje: Dank je. Deze Alpina Startimer Pilot vind ik ook zeer fraai. Voldoet inderdaad aan al mijn wensen. Mooie wijzerplaat met strakke wijzers met een mooie lengte. Wat is er bekend over het eigen uurwerk dat hierin zit? Vind deze met een chrono ook zeer fraai, maar dan wordt het wel erg prijzig.

Ik neig nu meer naar dit soort klokken, dan bijv. de Hamilton Navy, die ik vergeleken deze horloges misschien iets te netjes vind. De Damasko vind ik dan weer net te grof. Zou ik graag erbij willen hebben, maar ik zoek nu immers een horloge voor dagelijsk gebruik, als het ware mijn enige horloge.

Verdere suggesties met onderbouwing blijven welkom natuurlijk! En dank ook voor alle welkomstboodschappen, ik lees dit forum al enkele maanden met veel interesse en plezier.

1 like

Sinn 104 St St A. Iets voor je?

2 likes

Welkom op HF!

Misschien is de SARG009 wat voor je:

Wat nog niet is aangestipt: let ook op een voor jou aangename maat. Horloges kunnen zéér uiteenlopende formaten hebben. Voor het door jou gewenste “breedspectrum gebruik” zou ik niet te groot gaan. Alle hier getoonde horloges zijn wel gematigd tot zelfs ingetogen wat betreft maatvoering overigens. Er is heel veel over geschreven over horloges en polsmaten, gewoon je polsmaat meten en lekker surfen op het web.

1 like