Voorstellen en meteen een vraag over aanschaf auto/chrono rond € 1.200,00

Hallo allemaal,

Na een heel aantal jaren kijken en niet kopen, ben ik aan het kijken voor mijn eerste “echte” horloge.
Met 42 jaar niet meer de jongste starter schat ik :grin:.

In 1991 kocht ik mijn eerste eigen horloge (Seiko 6m25) en dit is nog steeds in mijn bezit.
De laatste jaren nog een Seiko, Breil en Danish Design IQ15Q889 bijgekocht.
Maar steeds bleef het jeuken om een keer een automaat/Chronograaf te kopen (maar die prijzen hè).

Tot vandaag bezig geweest met het Certina DS Podium Chrono horloge dat hier op het forum verkocht werd, maar naast de boot gevist. Ik vind het nog erg moeilijk om het risico van het aanschaffen van een tweedehands horloge in te schatten. Zeker wanneer deze bedragen ermee gemoeid zijn. En deze verkopen gaan mij vaak te “snel”.

Nu merk ik dat ik zit te kijken wat zo’n horloge (Certine DS Podium Automatic Chrono Valgranges) nieuw kost en of dat een optie is. Ik ben erg gecharmeerd van het uiterlijk van dit horloge. De stijl van de kast en het formaat spreken mij aan. Ik merk dat ik toch neig naar een horloge met het Valjoux 7750 of Valgranges (A07.211) uurwerk of vergelijkbaar.
Ik heb ook zitten kijken naar de Tissot prc 200 automatic Chrono. Ook dit vind ik een mooi horloge, maar ik twijfel over de kwaliteit van het uurwerk (C01.211).

Zodoende zit ik te denken om een nieuw horloge te kopen met de volgende kenmerken:

  • kast ongeveer 45 mm;
  • Automaat;
  • Chronograph;
  • stijl als de Tissot/Certina/Danish Design IQ15Q889;
  • Uurwerk Valjoux 7750 of Valgranges.
    Dus vraag 1 wat adviseren jullie voor rond de € 1.200,00 met deze specs.

Daarnaast de vraag of zo´n Tissot prec 200 automatic Chrono met c01.211 uurwerk betrouwbaar is of niet.
En of ik gek zou zijn wanneer ik € 1.480,00 uit zou geven aan een Certine DS Podium Automatic Chrono Valgranges :relaxed:.

Al het advies is voor de newbie welkom.

Groeten, Marco

2 likes

Welkom en veel plezier hier :grinning:

Hoi Marco,

Allereerst welkom hier.
Een service-beurt voor een Chronograaf is duurder dan voor een normaal uurwerk zoals de ETA 2824.
Het ergste wat je kan overkomen als je tweede hands chronograaf koopt dat deze vrijwel direct na aanschaf moet worden geserviced. Meestal kost dit rond de 500 euro, Tenzij er moeilijke onderdelen moeten worden vervangen. Dan geldt eigenlijk hoe duurder het horloge, hoe duurder de onderdelen. Net zoals bij auto’s dus. Volgens mij kost een Valjoux voor de consument iets van 600 euro. Dus ieder horloge met een standaard 7750 uurwerk zou niet veel meer dan 600 + arbeidsloon aan service moeten kosten.
Dit risico moet je, als de onderhoudsgeschiedenis niet duidelijk is, incalculeren bij de prijs en je overweging.
Maar het is je eerste “echte” horloge. Kan me goed voorstellen dat je die helemaal nieuw wilt hebben en Certina is een goede keuze. Vraag me niet waarom maar het merk spreekt me aan. Met Tissot heb ik dat minder.
Dat de verkopen op dit forum soms erg snel gaan heeft grotendeels met de scherpe prijzen te maken.
Vergelijk ze maar met de prijzen op Chrono24.

Succes met de keuze en heel erg veel plezier met de uiteindelijke aanschaf!

Groet,
Arvid

Welkom op dit forum!
Ik neem aan dat je ook naar de Tissot PRS516 chrono gekeken hebt?

Hij komt niet in je verhaal voor, maar lijkt wel prima binnen je wensen te passen:
(Tissot, 7750, 45 mm, max 1200 Euro)

2 likes

600 + arbeidsloon lijkt me wel een beetje veel van het goede, dat is bij Rolex en Breitling zo maar een gewone uurwerkmaker doet dat voor 150-200, en onderdelen voor de 7750 kosten echt de wereld niet.

2 likes

In deze prijsklasse zou ik gaan voor een nieuwe Hamilton Pan Europ chrono, prijs ligt tussen € 1.000,- en € 1.200,-, topklok en heerlijk comfortabel ondanks zijn 45mm kast.

7 likes

Mijn idee was via de dealer en in het aller ergste geval waarbij het uurwerk grotendeels stuk is.
Natuurlijk zou ik, als ik een horloge moet laten maken, dit niet per se via de dealer doen.
Maar via een horlogemaker kan ik niet een duidelijk beeld geven over de kosten.
Persoonlijk houd ik bij de aanschaf van een tweede hands horloge wel altijd rekening met het grootst mogelijk doom-scenario. Dan kan het naderhand altijd meevallen en weet ik dat ik genoeg geld heb gespaard voor die aanschaf. Het is jammer als je voor 1000 euro een tweedehands koopt en je vervolgens een half jaar moet sparen om het te laten maken. Dan zorg ik dat ik die reparatiekosten ook al heb, want een nieuw horloge in de collectie wil ik z.s.m. dragen.

Bedankt voor de erg snelle reacties.

Voordat mensen met soortgelijke horloges komen.
Die zwarte ring/bezel? spreekt mij niet aan.
Ik hou van een cleane look.
De cijfers op bijvoorbeeld de Certina Valgranges vind ik nog net kunnen.

Ik zou dan ook voor een Hamilton gaan…Jazzmaster Chrono bijvoorbeeld maar bovenstaande is ook een goede optie…het moet je dan nog wel aanspreken…

Mijn beste,

Van harte welkom op dit mooie forum.:watch:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Welkom en wellicht heeft Mido een leuke chrono in de collectie?

Even doorsparen voor een Sinn 103 st? Kan je zelfs als optie voor 100 euro meer een doorzichtige case back erop laten zetten.

4 likes

Hallo,

Van harte welkom.

Over het Tissot caliber C01.211 kan ik een ding zeggen, namelijk vermijden als een besmettelijke ziekte. Het uurwerk heeft veel kuren en ik ken het als een groot probleemcaliber. M’n vader heeft een PRC-200, waarin al twee keer een nieuw uurwerk is gezet, maar wat steeds weer problemen krijgt. Niet doen dus!

Certina geeft aan dat de aanbevolen kosten voor een groot onderhoud aan een chronograaf(7750) rond de 250-300 euro liggen, dus dat valt opzich wel mee. Een horloge met eta 7750 zou ik zeker prefereren boven een caliber als C01.211, de 7750 heeft zich al bewezen als een betrouwbaar werkpaard.

Een horloge kopen zonder dat het aantoonbaar onderhoud heeft gehad in de afgelopen jaren is redelijk riskant, maar het hangt ook van de vorige eigenaar af. Heeft die hem altijd/dagelijks gedragen of juist gerouleerd en soms gedragen?! Een serviceinterval ligt tussen de 5-7 jaar, dus je kan dan redelijk inschatten of er op korte termijn onderhoud nodig is.

Met vriendelijke groet,
Koen

Hallo reageerders,

Dank voor jullie bericht.
@koen
Goed om jouw verhaal over het c01.211 uurwerk te horen. Ik zat hier al over te twijfelen en dit bevestigd mijn vrees.

Dan spaar ik nog maar even door voor een 7750 of Valgranges.
Mogelijk dat ik nog tegen een goed tweedehands exemplaar oploop.
Wanneer iemand zijn Certina of vergelijkbaar kwijt moet, hou ik me aanbevolen.

Groeten,

Marco

Heb je flinke polsen?!

Iets heel anders en geen 45mm maar 43mm.
De Eberhard & Co met 7750 uurwerk is rond de 1200 te vinden.
Erg mooi horloge met meedraaiende auto op de achterkant!
Zou zo’n beetje mijn eerste keuze zijn in die prijsklasse.

Heb het horloge vandaag nog in de hand gehad en loopt zo mooi soepel rond.

2 likes

Ik ben niet zo gek van Hamilton, maar deze schoot me ook dadelijk te binnen. Prachtig ding!

Ik zie veel bedragen voorbij komen voor een servicebeurt maar voor een Valjoux 7750 moet je rekenen op een 250 euro bij een goede onafhankelijke horlogemaker.
Bij een 2e hands horloge die 5+ jaar oud waarvan geen onderhouds historie bekend is moet je dit wel incalculeren.

Als je op zoek bent naar een chrono automaat zeker voor een Valjoux 7750 gaan, heel erg betrouwbaar uurwerk.

Het voordeligste kun je een jong gebruikt horloge kopen waar de kop vanaf is, in nieuwstaat en nog in garantie.

Ik zelf ben erg fan van Hamilton, bang for the buck en zeker 2ehands.
En ze gebruiken nu een 7750 uurwerk door hun aangepast met een langere gangreserve.

Ik heb een Valjoux 7753 Hamilton waar ik aan denk om te verkopen maar is wel iets heel anders dan dat je zoekt.

Of misschien een jazzmaster.
http://www.hamiltonwatch.com/sites/default/files/styles/watch-full-2x/public/H32816531_7.png?itok=UviBN8kD
http://www.hamiltonwatch.com/sites/default/files/styles/watch-full-2x/public/H32766513_7.png?itok=9sLOcp6X

Een mooie 2ehandse Fortis chrono moet ook lukken binnen budget.
http://images.askmen.com/fashion/watch/fortis-flieger-chronograph_1.jpg

Steinhart chrono nieuw ruim binnen budget.
http://www.wristwatchreview.com/wp-content/uploads/2014/05/Steinhart-Marine-Chronograph-01.jpg
http://www.gnomonwatches.com/image/data/steinhart/SteinhartNavBChronoII4L.jpg

Accutron Gemini 26C02
http://i383.photobucket.com/albums/oo275/alton1_2009/Accutron%2026C02%20Gemini-%20Canon%20EOS%20XSi/IMG_2210-1.jpg

Die steinhart nav b chrono zag ik vanmorgen op het uhrforum staan. Ik meen zelfs tweedehands te koop. Kan hem alleen zo snel niet meer vinden.
Die, de Fortis en de accutron spreken me qua uiterlijk wel aan.
Erg bedankt voor de input.
Heeft iemand hier ervaring met kopen via het uhrforum?

Groeten,
Marco

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

Of misschien een Oris Artix Chronograaf? Daar zit ook een 7750 in. Op chrono24 staan er een aantal nieuwe in Duitsland te koop voor 1395.- met metalen of leren band. Adviesprijs is 2700.-