Voorstellen, en quartz?

hallo

ik heb hier al wat berichten geplaatst, maar ik zal met toch nog even voorstellen.
Ik ben Emiel, ben 17 jaar, en ik houd er wel van om bijzondere dingen te hebben.
nu heb ik dit horloge:

en krijg deze een der dagen binnen:

sinds het zoeken naar een vervanger voor mijn huidige horloge ben ik erg veel horloges tegengekomen die een verzameling voor mij mogen gaan vormen.

zo een paar seiko 5 jes die ik erg leuk vind.

en ook deze seiko, de SNA413P1, of misschien de SNA411P1(zelfde, maar dan helemaal zwart)

het is er een met een quartz uurwerk, ik heb begrepen dat de gemiddelde horlogeverzemelaar niet zo gecharmeerd is van quartz uurwerken. waarom is dit?

Mijn beste,

Goedenavond Emiel, en welkom op dit horlogeforum ‘pur sang’.
Een horlogeforum welke zich met opgeheven hoofd ontfermt over zowel mechanische horloges alsook quarts horloges.

Doch brengt voor velen het mechanisch horloge een grotere mate van passie teweeg ten opzichte van het quarts horloge. Door het verfijnde mechaniek heeft een mechanisch horloge als het ware een ziel. Een echt kloppend hart. Een hart welke vaak eeuwenoude horloge huizen in de loop de jaren steeds verder hebben verfijnt, tot een uiterst ingenieus stukje techniek.
Doch er is niets mis met de stiptheid en het gemak van een quarts horloge. Maar het heeft in mijn optiek een wat kille ziel.

De Tissot PRC 200.
Een fraai horloge een quartsuurwerk.

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Ach weet je, voor de oudere garde is mechanisch ook een stukje sentiment;)

Haha, niet helemaal waar natuurlijk:) Mechanisch is gewoon veel leuker!

Maar dat moet je er niet van weerhouden om gewoon te dragen wat je zelf leuk vindt.
Beide typen komen hier op dit forum langs en er zijn ook gerenommeerde merken als Breitling, Omega, Tag Heuer, enz… die quartz uurwerken in sommige van hun horloges gebruiken,

Emuuuh Schreef:

het is er een met een quartz uurwerk, ik heb
begrepen dat de gemiddelde horlogeverzemelaar niet
zo gecharmeerd is van quartz uurwerken. waarom is
dit?

een quartz loopt meestal op tijd en daarom is daar dan snel de lol van af. :slight_smile:

(“ja sorry da’k wat laat ben, maar ik heb een oud mechanisch horloge!”)

welkom Emiel(tu)

gr dennis.

Allereerst welkom. Ik heb diverse mechanische horloges. Toch pak ik best vaak mijn seiko tuna can. Loopt gewoon altijd op tijd (paar sec. per jaar) en loopt ook altijd (5 jaar met batterij)
Is gewoon erg gemakkelijk. En het is allemaal wat minder fragiel.
Moet ook wel zeggen dat de TUna een superuurwerk heeft en niet het eerste de beste plastic quartz uurwerk.
Mechanisch blijft echter specialer. Soms wint het gemak het echter

oke, dus als ik het goed begrijp heeft een automaat altijd een (kleine) afwijking.
een quartz natuurlijk ook, maar deze is veel kleiner.
of zit ik er heel ver naast?

Het blijft een kwestie van kwaliteit én onderhoud (én dus de prijs:)). Goede mechanische, gecertificeerde horloges lopen ook goed op tijd, maar ik denk dat de goedkoopste quartz vaak nog beter loopt. Maar dat is toch niet erg?
Als ‘horlogegek’ vind ik het niet erg om af en toe eens aan de wijzers te draaien. Bovendien wissel ik ook geregeld van horloge, zodat ze toch weer op tijd/datum moeten worden gezet. Maar goed, ik ben het gewend:)

Heb jaren met een quartz gelopen, een mechanisch horloge is echter veel leuker. Ik heb er meer gevoel bij. Voor de stipte tijd hoef je er geen te kopen. Een goed gecertificeerd model (cosc) loopt ongeveer tussen de -2 en +6 seconden per dag voor/achter. Desondanks koop ik nooit meer wat anders: Mechanisch is top! :wink: Gewoon zoals het ooit begonnen/bedoeld is. En een goede is natuurlijk een staaltje technisch topwerk.

Geniet dus dagelijks met volle teugen van mijn top klokkies :smiley:

MP

Ps.

Emuuuh Schreef:

ik heb
begrepen dat de gemiddelde horlogeverzemelaar niet
zo gecharmeerd is van quartz uurwerken. waarom is
dit?

Met deze vraag heb ik ook heel lang gezeten. Ik heb ook altijd vele diverse quartzhorloges gedragen. Nog steeds vind ik er niets mis mee, maar sinds ik drie maanden terug mijn eerste automaat heb aangeschaft, wil ik nooit meer over gaan op quartz. Mechanische horloges lopen in principe minder nauwkeurig dan quartz-horloges, maar dat vind ik juist het mooie ervan. Ik vind het ook altijd leuk om mijn horloge zo nu en dan bij te stellen. (aangezien de afwijking +5 per dag is, doe ik het vrij weinig).

In stilte hoor je het geratel van de wieltjes en pennetjes en de secondewijzer vloeit prachtig over de wijzerplaat. Is toch iets waar een quartz niet aan kan tippen!