Hallo,
Mijn naam is Stef, 26 jaar en kom uit Leuven. Ik heb ondertussen al meer dan een jaar een profiel op dit mooie forum en daarom leek het me wel eens tijd om me voor te stellen.
Zo’n drie jaar geleden is de passie voor horloges begonnen door ergens online een advertentie van de Tudor Black Bay Blue tegen te komen. Ik was meteen verkocht, man wat was dit een prachtige klok. Tot ik de prijs ervan ging opzoeken en men enthousiasme meteen wat getemperd werd (ik had toen duidelijk nog geen besef van de prijzen van kwaliteitshorloges). Via de site massdrop heb ik een tijdje later de Orient Blue Ray leren kennen, welke esthetisch wat weg had van de Black Bay Blue voor een fractie van de prijs. Lang moest ik niet nadenken om van deze Orient mijn eerst echte horloge te maken.
Na het ontvangen van deze duiker ben ik meteen weer beginnen zoeken naar wat mijn volgende klok zou worden. Heel wat foto’s zijn online gepasseerd en mijn kennis van horloges nam toch wat toe. De vormgeving van een andere duiker stak er al snel bovenuit, namelijk een milsub 5517 (de prijs wist me echter toch weer te verbazen). Gelukkig bood de Steinhart OVM me hier een uitweg.
Al snel merkte ik dat mijn smaak toch meer richting de vintage toolwatches leunt. Klokken zoals Vintage Heuers, oude Rolex en Tudor duikers, de Enicar Sherpa lijn en eender welke Valjoux 72 chronograaf zijn echte graalhorloges voor mij geworden.
Via Ebay zijn er dan mijn eerste echte vintage klokjes gekomen: een sixties Avia chronograaf met Landeron 248 uurwerk, een Zodiac Aerospace GMT en een Aramis monopusher chronograaf met volgens mij een Landeron Hahn in.
Bij deze laatste klok heb ik echter een vraag voor diegene met wat kennis van deze oude uurwerken. Het horloge durft af en toe wel eens stil vallen wanneer ik hem draag, maar licht schudden helpt hem dan terug te starten.
Ik ben hiermee naar een horlogemaker in de buurt geweest, maar hij vertelde me dat werken aan zo’n oude klok te risicovol is. Moest er iets stuk gaan bij de servicebeurt zijn reservestukken voor het uurwerk bijna onmogelijk te vinden. Hij gaf me de raad om gewoon van het klokje te genieten in zijn huidige staat.
Mijn vraag is nu of het servicen van zo’n klok echt gekkenwerk is of is het toch de moeite om de klok weer perfect te laten lopen door een revisie?
Om af te sluiten nog wat foto’s van mijn collectie. Ik heb gemerkt dat plaatjes in zulke voorsteltopics wel geapprecieerd worden, dus heb ik getracht om er met de smartphone het beste van te maken.