Hai,
Ik ben Nick,nieuw op dit forum.
Voor sommigen misschien een barbaar (heb een paar replica’s) maar ik ben meer op het rechte pad gekomen door de aanschaf van een paar echte Seiko automatische en kinetic horloges en de laatste tijd ben ik verzot op de ecodrive horloges van Citizen.
Er is dus nog hoop voor me.
Afgelopen zaterdag liep ik in de stad met mijn vriendin die voor de zoveelste keer pech had met haar Festini horloge,gekocht bij een discount juwelier.
Neem aan dat ik geen namen mag noemen,een zaak met een Italiaanse naam.
Zij had het horloge een week en het stond al stil.
(we hebben voor haar nu ook een ecodrive van Citizen elders besteld)
Ik was even bij de echte juwelier aan de overkant de straat in gegaan en daar stonden alle horloges stil omdat de kroon was uitgetrokken om de batterij te sparen.
Wat ik me nu afvraag,spaart dat uittrekken van de kroon zodat het horloge stil staat,nu echt batterijen of niet.
Ik heb mijn Pulsar met uitgetrokken kroon in de kast bewaard,maar de batterij was toch leeg ( geen corrosie) .
Haar reserve horloge,ook met uitgetrokken kroon bewaard, stond ook stil.
Ik weet dat dit bij de ecodrives geen zin heeft,maar is dit nu een fabeltje of niet ?
Ik “zie” namelijk ook een bezwaar,als het horloge stil wordt gezet stop je volgens mij alleen het loopwerk maar de rest van het horloge blijft werken,dus je besparing is maar een klein deel, of: de batterij loopt leeg omdat het uurwerk stil staat.
Wie helpt me uit de droom ?
Het scheelt wel wat batterijconsumptie, maar je moet niet vergeten dat een batterij sowieso langzaam “leegloopt”.
Dus: het zal zeker schelen, maar op den duur loopt iedere batterij leeg.
Denk erom dat je nooit lege batterijen in een horloge laat: als ze gaan lekken, dan heb je de poppen aan het dansen.
Een poosje terug heb ik hier op het forum juist gelezen dat het voor een quartzhorloge nou juist niet zo goed is om de batterij er uit te halen.
Daar begrijp ik uit dat het inderdaad wel de batterij spaart, maar op den duur niet het horloge. En dan is de keuze niet zo moeilijk, lijkt me.
Hieronder de link:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,119610,119651#msg-119651
Goede kwaliteit kwartskristallen zijn kunstmatig verouderd en blijven behoorlijk goed. Goede kwaliteit kwartshorloges hebben daarbij een mogelijkheid om te reguleren. Verdere veroudering van de kwartskristallen is dus te compenseren.
Ok iedereen bedankt voor de reactie,dit is ook de reden waarom ik ben overgegaan naar de eco drives / kinetic / automatische horloges,met name een duurder horloge op batterijen zal niet zo heel snel verkocht worden als de zeg maar tussen de 45 en 100 euro modellen.
Ik kocht laatst een seiko van 450 euro en die liep 2 maanden,daarna moest ie al terug voor een nieuwe batterij,opnieuw waterdicht maken enz enz… kun je nagaan hoe lang die al in de winkel had gelegen,om de een of andere reden voel ik me bijna “naakt” als ik geen horloge draag en dan is het balen als je nieuwe aankoop zo snel al weer terug moet.
Maar het is nu eenmaal geen wekkertje van 5 euro waar je een plastic stripje uittrekt zodat ie gaat lopen.
Daarom ben ik dus een fan geworden van de automaat,kinetic of eco drive horloges.
En die verkopen ze niet bij die discounters,hoewel nog steeds niet veel juweliers ze hebben.
Bedankt !
mmm overweging van een automaatje …geen batterijen…
Beste Nick,
Vroeger, in de tijd dat kwartswerkjes nog enige kwaliteit hadden, was het inderdaad celsparend (een enkele cel van 1,55 Volt is geen batterij!) om de kroon uit te trekken: het kwartskristal, dat om technische redenen liefst permanent onder stroom moet blijven, werd dan gevoed, terwijl de stroom naar de motor onderbroken was.
Tegenwoordig, in de tijd van uurwerkjes waar je als liefhebber tranen van in de ogen krijgt, zorgt het uittrekken van de kroon in vrijwel alle gevallen alleen voor een mechanische blokkade van het raderwerk (ook wel secondestop genoemd) en die briljante constructie draagt bepaald niet bij aan de gewenste stroombesparing, integendeel zelfs!
Zilveroxydecellen zullen, afhankelijk van de kwaliteit, na zo’n drie jaar vanzelf de geest geven: zelfontlading heet dat. Lege cellen moeten zo snel mogelijk worden verwijderd en, om het kwarts te sparen, even zo spoedig vervangen worden. Gebeurt dat niet, dan zullen de afwijkingen in de loop toenemen naarmate het kwarts in het uurwerk langer zonder stroombron is gebleven. Wanneer dat eenmaal het geval is, rest niets anders dan het wisselen van het kwarts, respectievelijk de elektronicamodule of het uurwerk.
Met vriendelijke groeten,
Robbert
Precisieman Schreef:
Beste Nick,
Vroeger, in de tijd dat kwartswerkjes nog enige
kwaliteit hadden, was het inderdaad celsparend
(een enkele cel van 1,55 Volt is geen batterij!)
om de kroon uit te trekken: het kwartskristal, dat
om technische redenen liefst permanent onder
stroom moet blijven, werd dan gevoed, terwijl de
stroom naar de motor onderbroken was.
Tegenwoordig, in de tijd van uurwerkjes waar je
als liefhebber tranen van in de ogen krijgt, zorgt
het uittrekken van de kroon in vrijwel alle
gevallen alleen voor een mechanische blokkade van
het raderwerk (ook wel secondestop genoemd) en die
briljante constructie draagt bepaald niet bij aan
de gewenste stroombesparing, integendeel zelfs!
Zilveroxydecellen zullen, afhankelijk van de
kwaliteit, na zo’n drie jaar vanzelf de geest
geven: zelfontlading heet dat. Lege cellen moeten
zo snel mogelijk worden verwijderd en, om het
kwarts te sparen, even zo spoedig vervangen
worden. Gebeurt dat niet, dan zullen de
afwijkingen in de loop toenemen naarmate het
kwarts in het uurwerk langer zonder stroombron is
gebleven. Wanneer dat eenmaal het geval is, rest
niets anders dan het wisselen van het kwarts,
respectievelijk de elektronicamodule of het
uurwerk.
Robbert
Onwijs bedankt,dit is eigenlijk hetgeen ik al dacht.
Gelukkig gaat ze nu over naar een eco-drive maar in de juwelierswinkel stonden er dus wel een paar 100 met uitgetrokken kroon.
Luigi L. waar de 2 festini’s vandaan kwamen,gaf geen garantie op de batterij,dus toen haar horloge de eerste dag al stil stond was het bijbetalen.
Uiteraard heb ik gewezen op het recht dan de koop helemaal ongedaan te maken,maar vanaf nu dus naar een echte zaak,en liever wat meer uitgeven voor een goed horloge.
Bedankt,
Nick.
Beste Nick,
Om de redenen die ik reeds aangaf verlaat ieder kwartshorloge de fabriek met een zogenoemde fabrieks"batterij". Omdat de winkelier niet kan weten wanneer het horloge is geproduceerd en hoe lang het tussentijds werd opgeslagen, is hij verplicht de cel te wisselen voor een nieuw exemplaar (die vroeger zelfs door diezelfde fabrikant werd bijgeleverd!).
Gezien de moordende concurrentie op verkoopprijs en vooral het totale onbenul van horlogekopers, die van het bovenstaande uiteraard niet op de hoogte worden gesteld, doet de winkelier meestal net of z’n neus bloedt wanneer de klant na een x-aantal weken komt klagen dat zijn of haar horloge stilstaat.
Daarom: iedere koper moet eisen dat deze fabriekscel bij aankoop vernieuwd wordt en wanneer de handelaar beweert dat er reeds een nieuw exemplaar geplaatst is, dan dient hij daarvoor minimaal een jaar schriftelijk garant te staan. En hoe vervelend dat ook klinkt: werkt de desbetreffende winkelier niet mee, dan is het voor de potentiële klant rechtsomkeert de winkel uit, want hij weet dan meteen wat voor service hij in de toekomst kan verwachten.
Vriendelijke groeten,
Robbert
Beste Bernard,
Uw opmerking is juist, maar helaas is het niet zo simpel. Die kunstmatige, snelle veroudering wordt namelijk uitgevoerd om te voorkomen dat het kwarts geleidelijk veroudert en dat daardoor het uurwerk over meerdere jaren voortdurend moet worden bijgeregeld.
De kunstmatige veroudering blijft helaas alleen bestaan wanneer het kwarts na deze procedure liefst constant onder spanning wordt gezet. Gebeurt dat niet, dan vervalt het kristal weer in zijn oorspronkelijke, niet-verouderde en daarmee instabiele structuur.
Robbert
Beste Nick,
Met betrekking tot die uitgetrokken kronen: dit kan een andere, commerciële reden hebben. Ooit gehoord van het lachende horloge dat beter verkoopt? Veel winkeliers kennen deze truuk (nog) en zorgen er voor dat horloges in de etalage 13.50 uur aanwijzen. Dan gaan ze meestal sneller de winkel uit.
Vriendelijke groet,
Robbert
Precisieman Schreef:
Beste Nick,
Met betrekking tot die uitgetrokken kronen: dit
kan een andere, commerciële reden hebben. Ooit
gehoord van het lachende horloge dat beter
verkoopt? Veel winkeliers kennen deze truuk (nog)
en zorgen er voor dat horloges in de etalage 13.50
uur aanwijzen. Dan gaan ze meestal sneller de
winkel uit.
Vriendelijke groet,
Robbert
Neen, die tijd is ca. 10:10 uur
Wha… nou laat ik er niet op gelet hebben op welke tijden de horloges stonden.
Bij de italiaanse winkel gaven ze als excuus dat ze geen nieuwe batterij er in konden doen bij aankoop omdat het horloge dan opnieuw waterdicht gemaakt moest worden.
Nu heb ik geen idee hoe dat in zijn werk gaat,maar dat was dus de reden dat ze het niet deden.
Ik heb nu een aantal citizen horloges (skyhawk Blue angels en Skyhawk A.T.),een Seiko Velatura,een (schaam) nep rolex (gewoon gekocht omdat ik het model leuk vond en niet om mee te showen,ik stoot regelmatig ergens tegenaan en dat wil je niet doen met een echt horloge van enige duizenden euro’s ) en een stuk of 6 andere Seiko’s ( allen automaat) in de vitrine en de batterij horloges gaan er gewoon uit of ik vervang zelf de batterij,want waterdicht hoeven die batterij dingen niet te zijn,er staat erg weinig water in mijn vitrine :}
Dat van het in verval raken van de kristal wist ik niet dus ik ben blij dat iedereen deze fijne tips geeft. (tu)
Nick_1964 Schreef:
Afgelopen zaterdag liep ik in de stad met mijn
vriendin die voor de zoveelste keer pech had met
haar Festini horloge,gekocht bij een discount
juwelier
Hahaha, zal we eel efestina zijn, tenzij ze met een ola ijsje om haar pols loopt…
Ik haal die 2 altijd door elkaar heen >X