Voorstellen en vraagje

Hallo,

ik ben nieuw op het forum, al wel vaker gekeken en meegelezen, maar nu wil ik graag jullie om advies/hulp vragen.

Als liefhebber van horloges wil ik graag ook zelf wat gaan ‘knutselen’, of in eerste instantie waarchijnlijk ‘prutsen’ aan horloges (uiteraard aan deze exemplaren die een mogelijke fatale afloop niet gelijk tot een hartverzakking laten leiden). Ik heb een setje tools voor beginners (haha), maar ben op zoek naar een goed boek (of korte cursus) die de basic vaardigheden uitlegt. Eenmaal die onder de knie ben ik iemand die graag zelf op ontdekking uitgaat.

Wat ik helemaal super zou vinden is als er een ‘zelfbouwpakket-horloge’ zou bestaan waarbij je dus stap voor stap ziet hoe het horloge is opgebouwd en het ook nog leert in elkaar zetten. Misschien is dit laatste een stapje (of 8) te ver, niet voor niets leren hier mensen jaren voor door, maar het zou toch fijn zijn om hier wat avondjes aan te kunnen besteden (en te leren).

Ikzelf ben de trotse drager van een Omgea Seamaster (1961), een Meistersinger n3 Automatik, een Montblanc Timewalker GMT en sinds kort een Issye Miyake Automatic TO. Een rare combi wellicht…

Ik hoop graag van jullie te lezen!
Groeten,
Kris

welkom Kris

pruts horloges vind je genoeg op ebay, zoek op een lot “sold as spar parts”. koop een setje chinese horlogegereedschapkneut op marktplaats, en ga klooien. als je het leuk vind kun je altijd nog je creditcard trekken voor een werkplaatsje vol bergeon tools.

en nu voor de boeken:

Practical Watch Repairing by Donald de Carle - voor veel amerikanen de bijbel. kost maar 10 USD bij amazon. nog niet gelezen.

Jendritzki u.a.: Die Armband- und Taschenuhr in der Reparatur
te koop voor 59 EUR incl verzending. Jendritzki is DE horloge-prof uit de vorige eeuw. een beperktere uitvoering kun je kopen bij watch-tool.de, kost dan maar 24 EUR. De uitgebreide heb ik zonet besteld, ik dacht dat er hier al recensies van waren. Schijnt een cd vol animaties bij te zitten.

van Jendritzki is er ook een nederlandse vertaling uit 1962. krijg ik binnenkort een kopie van. als het iets is, dan kan ik bij voldoende animo de kaft erafsnijden en het ding inscannen en op scribd zetten.

online: tja, waarom zou je een boek kopen met DE sleutelen-doe-je-zo post van morse:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932

trouwens, op scribd staat een leuk rapportje/boekje van timezone:

meld je aan bij de horlogeforum community op scribd, ik ga nog veel meer posten, (mijn doel is alles op scribd te zetten wat ik heb en wat er hier langskomt, hulp daarbij is welkom!)

zo, voldoende leesvoer?

veel plezier met je gesleutel. ik ben ook aan het voorbereiden voor de eerste demontage. het wachten is nog op wat gereedschap, en ik heb een tiental seiko dameshorloges klaar liggen op de slachtbank. (lees het goed he, dameshorloges, niet de dames!! :D)

Hey Stony,

dank voor je snelle reactie. Ik ga je tips zeker nalopen.

Veel succes met de ‘dames’!

Groeten,
Kris

Welkom op dit horloge forum Kris, veel plezier hier:)

Mijn beste,

Welkom Kris op dit markante horlogeforum welke zich met fierheid ontfermt over het voortschrijden der tijd.
En zo te zien heb jij de tijd in optima forma binnen handbereik, getuige jou fraai verzameling aan horlogerie.
Misschien dat je deze horloges met ons kan delen middels het plaatsen van enkele foto’s.

En de sleutelen-doe-je-zo post van morse is inderdaad een absolute aanrader!!

Stony bedoeld dit boek:

En voor nu: “Buona Notte” en morgen gezond weer op.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Tissot62 Schreef:

Stony bedoeld dit boek:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JMCMOEDY-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-B3LWZM46-D.jpg

welja, wrijf het er maar even in dat ik slechts een kopie heb joh :wink:

Dan krijg je zo iets… maar nu weer in elkaar :slight_smile:

Hallo Kris,

Welkom op dit forum en veel plezier hier.

Met vriendelijke groet,

Herman

Kris: welkom hier.
Je weet natuurlijk dat we gek zijn op fotoos op dit forum.
Als je eens tijd hebt… een wristshot van je Issye Miyake Automatic TO, daar ben ik reuze benieuwd naar.
Veel genoegen hier!

Hey allemaal,

alvast bedankt voor jullie leuke reacties. Ik zal ook wat fotootjes proberen te maken van voldoende kwaliteit om hier te posten. Kan ff duren, maar ik beloof dat ze er komen!!!

groeten,
Kris

Toch alvast welkom hier op het forum, en veel plezier

Welkom op ons forum en een foto van je collectie wordt erg op prijs gesteld.

Groet,

Bojo

Alsog welkom, namens mij :wink:

Martin

Ja, beter laat dan nooit :slight_smile:

Welkom!