Voorstellen en Zeno Godat II Moonphase

Dag allen,

Ik ben Marco. Sinds enkele jaren is mijn interesse voor horloges gewekt. Ik vind het ontzettend interessante techniek. Ik heb een drietal horloges. Een Tissot Seastar 1000, een Zeno-Watch Basel Godat II Moonphase en een D&G Sandpiper. Ik volg dit forum nu al geruime tijd. Dit is mijn eerste artikel.

Kort geleden ben ik tot een nieuwe aankoop overgegaan. Het gaat om een Zeno-Watch Basel Godat II Moonphase. Nu vraag ik me echter af hoe ik kan afleiden of de maandstand correct staat. Wellicht dat iemand me kan helpen? Verder vraag ik me af hoe ik kan zien of het glas saffierglas is of mineraalglas. Bij voorbaat dank voor de hulp.

Marco

Welkom en mooie Zeno. Maanstand kan ik je niet bij helpen maar als je een druppel water op het glas laat vallen en het blijft een druppel is het saffier, als het gaat lopen is het mineraal.

Je moet op Internet even zoeken wat op dat moment de maanstand is. Dat zie je dan aan de afbeelding. Vervolgens zorg je dat de maanstand op je horloge identiek is. Dus volle maan, afnemende maan of wassende (opkomende) maan. Maar als je horloge een tijdje heeft stilgestaan moet je weer opnieuw beginnen en overigens who cares wat de juiste maanstand is? Je doet er niets mee maar het staat leuk op het horloge, ook een foute maanstand :slight_smile:

Dank, ik ga de druppelwatermethode eens proberen. Wat betreft de maanstand, het is inderdaad meer voor de leuk. Maar het is altijd mooi om het correct te laten beginnen:)

Welkom en de Zeno en Tissot zijn erg mooie klokken.
Voor de maanstanden kun je hier even op de maankalender kijken. http://www.kalender-365.nl/maan/maankalender.html
Gewoon de maanstand instellen als het volle maan is en klaar ben je.

Verder veel plezier gewenst op het forum.

Hartstikke mooi die Zeno, ik ben jaloers!

Veel plezier ermee (tu)

http://www.watchnetwork.com/moonphase/

Welkom! Veel plezier hier en een mooie collectie heb je, vooral die Zeno (tu)

Groeten,

Dimitri

Welkom op het forum. Die Zeno is inderdaad een erg mooie. Kan je me het ref. nummer geven? Ik kan zo snel nergens die precieze wijzerplaat vinden :frowning:

mooi die zeno maanfase !

Welkom op dit verslavende forum, die Tissot Seastar is mijn favoriet :~

Welkom Marco!

Welkom hier,

de Zeno is mooi en apart, de Seastar is mijn favoriet(met witte dial)

gr Ron

Mooi horloge die Zeno! Heb je meer foto’s?

Ik zal dit weekeind proberen wat detailfoto’s te schieten van de Zeno:)

Ook namens mij van harte welkom.

Ben geen kenner op 't gebied van de maanstand, maar net als de tijd, wijkt de maanstand op je horloge na een tijdje ook af van de werkelijke maanstand. Moet dus ook gesynct worden.

Voor de liefhebbers heb ik hier nog een aantal foto’s van de Zeno.

nieuwe foto’s in de post hierboven:)