Goede avond allemaal!
Het duurde met deze feestelijke dagen even tot ik een moment had om in de pen (of keyboard) te klimmen, maar hierbij wil ik me graag even voorstellen. Ik ben Jelle, 29 jaar oud en kom uit de omgeving van Eindhoven.
Ik lees nu al een tijdje met veel interesse mee met alle uiteenlopende topics. Ik heb eigenlijk altijd wel af en aan horloges gedragen, maar het bleef tot nu toe beperkt tot een Fossil hier en een Diesel daar (niet de grote kerkklokken, dat halen mijn polsen niet). Maar toch een redelijk apart model dat mijn vriendin zo’n 10 jaar geleden voor mij uit Amerika bestelde.
Verder bestond de verzameling uit een Apple Watch welke ik nog steeds gebruik bij het hardlopen/sporten. Maar toch was deze niet echt speciaal ofzo.
Na wat rondkijken ben ik uiteindelijk op het forum beland en ben ik me gaan vergapen aan alle kennis, discussies en gesprekken. Op moment van schrijven staat het tabblad HF inmiddels al weer een tijd standaard open op de laptop en telefoon.
We zullen eens beginnen met de eerste NA. Toen ik rond ging neuzen op het forum kwam uiteraard ook de horlogemarkt uitvoerig aan bod. Hier stuitte ik op een Seiko met een helder blauwe wijzerplaat en een schitterend facet geslepen glas. Dit bleek de Seiko QR 3863-8000 te zijn. Na een hele tijd denken en telkens weer de foto’s bekijken contact opgenomen met @ElderRuwy die het horloge te koop had staan. Snel en duidelijk contact mee gehad (damn wat kan hij foto’s maken👌) en vervolgens een deal beklonken. Binnen no time had ik mijn eerste vintage horloge te pakken:
Aan het diepgaande verhaal dat ElderRuwy schreef tijdens zijn eerste hands-on met dit mooie horloge kan ik met mijn huidige kennis nog niet tippen, dus voor wat leesplezier is dat hier te vinden:
Zoals al vaker op het forum aangegeven slaat de verslaving erg snel toe. Dus hele dagen allerlei modellen bekijken/beoordelen volgde. Uiteraard was ook vóór het forum Rolex een merk dat ik kende. Als tiener heb ik hier ook al eens een replica (foei! maar je weet niet beter…) van gehad. De Rolex Submariner date uit 1991 (mijn geboortejaar) met mark 1 dial staat dan ook al eeuwig op mijn ‘ooit eens’ lijstje. Het is echter opvallend hoe snel dit lijstje uitbreid met verschillende modellen en merken wanneer je je ogen echt opent voor al het moois. Zo staan de volgende modellen inmiddels al op het bereikbaardere lijstje:
- Seiko 6139-6040 met de champagne kleurige dial
- Omega Seamaster Cosmic 2000 ('70’s)
- Zodiac Astrographic (met blauwe wijzerplaat, deze vind ik gewoon top met de zwevende handen)
- Hamilton Amercian Classic Pan Europ (zoals velen opgevallen bij het kijken van The Grand Tour)
Zoals te zien aan de modellen ligt mijn voorkeur in de veelal wat sportievere horloges op stalen band. Hoewel ik dress-watches zeker kan waarderen passen deze niet zo sterk in mijn verdere (kleding-)stijl. Maar uiteraard kan ik niet uitsluiten dat er op termijn ooit een (sportiever) dress-watch met een mooie lederen band aan de verzameling wordt toegevoegd.
Anyhow, tijd voor de tweede NA! De tweede NA kreeg ik tijdens Kerst. Ik had mijn vriendin inmiddels een hele berg horloges in uiteenlopende prijsklassen voorgeschoteld met de blije noot: ‘Mooi he?! Die zou ik nog wel ooit willen’. Hier werd natuurlijk na het zoveelste model met een ‘uhu, heel mooi schat’ op gereageerd. Maar toch was er ergens iets blijven hangen. Want met Kerst mocht ik ineens een pakketje open maken. Hierin zat een horloge dat ik hier op het forum had langs zien komen als een everyday-use horloge met een soort Speedmaster homage. Ideaal voor gebruik zonder op te letten. Zwemmen op vakantie (zo gauw dat weer eens mag) en tijdens mijn vele klus-avonturen hier in huis. Mooi voor ‘naast dat oude horloge dat ik net had gekocht’…
De nieuwe aanwinst is een Swatch Night Flight! En ik moet zeggen, wat een mooi horloge! Het draagt prima, de kast voelt zeer solide en bestaat buiten het batterij klepje uit 1 bonk roestvrijstaal. Het houdt goed de tijd en ook de chronograaf werkt naar behoren. Het mooie vind ik dat het horloge best gezien mag worden maar er tegelijkertijd subtiel/netjes uit ziet. Ideaal voor dagelijks gebruik. Vanzelfsprekend kon ik me niet lang bedwingen, heb ik het bandje op maat gemaakt en het horloge om de pols geslingerd. Vandaar deze foto tijdens het Kerstgourmetten:
Nou… ik denk dat het zo wel even mooi is voor een voorstelronde. Als iemand dit allemaal zou spuien tijdens een real-life eerste ontmoeting wordt het ook redelijk awkward. Hoewel dit met al deze gelijkgezinden wellicht weer meevalt! Ik hoop de aankomende tijd nog veel te leren en mee te kunnen lezen om zo mijn eigen kennis steeds verder te doen groeien.
Voor degenen die dit allemaal hebben gelezen, bedankt voor de interesse en hopelijk tot spreeks!
Groet,
Jelle