Goedenavond allemaal,
Na een aantal jaren als stille vennoot rond te hebben gedwaald is het moment aangebroken om mijzelf voor te stellen aan jullie. Het was eigenlijk nog niet mijn bedoeling om mijzelf voor te stellen, gezien de koop van het juiste horloge nog niet plaats heeft gevonden. Toch kwam er onverwachts een horloge op mijn pad afgelopen week.
Om het hele verhaal helder te krijgen zal ik bij het begin beginnen. Ik heb sowieso de indruk gekregen dat verhalen vertellen hier wel gewaardeerd wordt, enfin:
Ik vermoed dat net zoals een groot deel van de HF’ers hier; deelname aan het forum begint op het moment je meer over horloges te weten wil komen zonder lastig gevallen te worden door de gladde verkooppraatjes van een Bijenkorfmedewerker en je budget nog niet toereikend is (lees hier ook ongemakkelijkheid) om bij een Schaap en Citroen binnen te stappen.
Je begint langzaam ieder topic dat voorbijkomt aandachtig te lezen. Van de helft begrijp je nog weinig, omdat je het vakjargon nog niet volledig onder de knie hebt. Hier en daar zie je al wel wat horloges voorbijkomen die de zintuigen prikkelen. Voor mij waren dit vooral Omega en Rolex horloges. Ik vond de statige Omega Constellation’s met de Pie Pan dial erg mooi en de 1501 Oyster Prepetual van Rolex.
Als beginnend horloge ‘connaisseur’ kom je er dan al snel achter dat alles wat mooi is met een prijskaartje komt. Een prijskaartje waar ik een klein beetje moeite mee had en mijn wederhelft van schrok. We waren in diezelfde tijd ook bezig met het verkennen van de huizenmarkt en we waren het er unaniem over eens dat een ‘luttele’ 5000 euro voor een horloge niet gepast was voor mijn leeftijd en de situatie waar we ons in bevonden (al gunde ze het mij wel).
Ik bewoog mij meer richting de vintage markt, waar Omega’s en Rolex horloges nog steeds niet goedkoop waren en besefte mij dat ik mijn verwachtingen bij moest schaven en mijn horizon wilde gaan verbreden. Zo viel mijn oog uiteindelijk op een zilveren Maurice Lacroix Aikon Chronograph op een stalen band. Ik droeg het horloge met veel plezier, maar toch kreeg ik de andere horloges niet uit mijn hoofd. Achteraf gezien heb ik het horloge onder druk aangeschaft gezien ik hem voor 580 euro op de kop kon tikken.
Toen realiseerde ik mij dat ik er meer van moest gaan genieten en niet bezig zijn met zo snel mogelijk een horloge om mijn pols krijgen. Ik ben mij wederom gaan verdiepen in de horloge markt en alle horloges die ik hier voorbij zag komen.
Dit was het moment waarop ik Zenith ontdekte. Ik was erg te spreken over de uitstraling en uurwerken van Zenith horloges tussen 1960 en 2000. Vooral de Defy uitvoering van de horloges tussen 1970 en 1980 vond ik geweldig.
De horloges die nu mijn interesse wekken:
- Zenith Elite S.58 Diver MKIV met een prachtige NSA bracelet;
- Zenith Automatic P3632 met een prachtige NSA bracelet;
- Zenith Revival El Primero A385; en
- Zenith Defy A7682 met een Burgundy dial en NSA bracelet.
Stuk voor stuk prachtige horloges, naar mijn menig, met sterke uurwerken gericht op precisie. De anonimiteit van het merk op straat vind ik ook fijn.
Ik had voor mijzelf bedacht dat de Zenith Defy A7682 met een Burgundy dial het meest haalbaar zou zijn en de burgundy dial sprong er toch wel echt uit voor mij. De zoekopdrachten heb ik toen uitgezet via verschillende websites en het wachten kon beginnen.
Nu komt het verhaal van het recent gekochte horloge:
Ik was via Catawiki opzoek naar een leuke marmeren schaakset waar ik in de laatste 5 minuten constant op werd overboden. Toen kwam er uit het niets een Zenith horloge voorbij uit 1970; het ging om een Pilot 02.0190.380. Mooi horloge met een prettige uitstraling. Ik was benieuwd wat de prijs ging doen dus ik deed er een bod op en ging er eigenlijk vanuit dat er in de laatste 5 minuten flink overboden zou worden… dit gebeurde niet en was ik opeens eigenaar van het horloge geworden.
Ik had totaal geen onderzoek gedaan naar het horloge of de verkoper, wat ik uiteraard wel had moeten doen. Het horloge kwam uit Turkije. Ik wilde niet meteen een oordeel vellen en het een kans geven, maar Turkije ligt buiten de EU, dus dat betekende in ieder geval BTW aftikken en er kwam dus nog eens 21% boven op de inkoopprijs. Dat was een onaangename verassing. Nadat het horloge binnen was gekomen bleek ook dat het horloge wat gebrekkig was. Zo sloot de deksel aan de achterkant niet helemaal goed aan op de behuizing, omdat de pakking beschadigd was en bleek de bezel niet gecentreerd te zijn en kraakt hij als je er op drukt. Na een paar dagen stopte het uurwerk ook met lopen, al met al niet zoals beschreven.
Contact opgenomen met Catawiki en de verkoper. De verkoper hield zich afzijdig, maar Catawiki bood gelukkig een oplossing d.m.v. een gedeeltelijke terugbetaling. Dit geeft mij nu een beetje ademruimte om het horloge weer op orde te krijgen. Dit was totaal niet hoe ik de aankoop van mijn eerste automatische horloge voor ogen had. Het was behoorlijk dom om klakkeloos een bod uit te brengen en niet stil te staan bij het feit dat er niet op ieder item overboden wordt, zeker niet als het om serieuze bedragen gaat.
Ik ben wel voornemens om het horloge te herstellen en de originele bracelet te vinden (de huidige is niet origineel, dat was wel bekend). Dus tips betreft het vinden van Zenith bracelets of iemand (bedrijf) die het uurwerk (Zenith 2552 PC) een service beurt zou kunnen geven, de pakking kan vervangen en de bezel opnieuw uit zou kunnen lijnen zijn zeer welkom!
Hieronder nog wat foto’s van het horloge: