Voorstellen + nieuwste aanwinst

Hallo allemaal,

Mijn naam is Roy en dit is mijn eerste post op dit forum.

Sinds ongeveer mijn 6de zijn horloges een grote hobby van mij.
Ondertussen heb ik een aardige verzameling opgebouwd.
Deze verzameling bestaat voornamelijk uit de goedkopere klokjes omdat er tijdens de studie natuurlijk maar een beperkt budget beschikbaar was.

Van deze horloges heb ik nu geen fotos beschikbaar maar mijn nieuwste aanwinst wilde ik graag vast even met jullie delen.

http://img42.imageshack.us/img42/9650/kolber01.jpg

Het is een horloge van het merk kolber met het type nummer K 9816.
Dit horloge heb ik in een opwelling gekocht op een veiling.
Ik kan echter nergens op het internet informatie terug vinden over dit model.
Misschien is er iemand om dit forum die mij iets meer kan vertellen over dit klokje.

Ik ben met name geinteresseerd in het uurwerk. Zelf heb ik het idee dat het om een Ronda 530.D gaat maar dit is slechts een vermoeden.

Alvast bedankt allemaal.

Groeten,

Roy

Welkom op dit prachtige forum Roy!

Wat een apart klokje zeg, nog nooit eerder gezien, erg leuk!

Mijn beste,

Welkom Roy, op dit tijdloze horlogeforum. Een adequaat forum waar men zo nu en dan nog voor een verrassing kan komen te staan.
Zo ook het voor mij tot dusverre onbekende horlogemerk ’Kolber’. Onbekend maakt onbemind, en als ik deze Fraaie Kolber aanschouw dan kan ik je alleen maar feliciteren met deze prachtige aanwinst.

Alle adviezen omtrent technische zaken laat ik graag over aan de deskundigen die hier ook aanwezig zijn op het forum.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Welkom hier, maar ehr, dan ben ik weer benieuwd wat voor soort veiling? Ebay?

mooie klok, maar geen idee wat het verder is of herbergt, gewoon googlen zou ik zeggen met alle info die erop te vinden is, lijkt me toch dat je dan meer te weten komt, in ieder geval welkom op dit prachtige informatieve forum en pas op dat je niet besmet raakt met een bepaald soort virus…

Het was een veiling van de imboedel van de importeur (Hagee import uit Amstelveen) nadat deze falliet is gegaan.

Ik heb me al helemaal suf gezocht op internet maar kon dit specifieke type niet vinden op internet.

In de catalagus van Kolber komen klokjes voor met volgende uurwerken:

  • Ronda 350.D (quartz)
  • Ronda 715 (quartz)
  • Ronda 785 (quartz)
  • ETA 804.111 (quartz)
  • ETA G15.261 (quartz)
  • ETA 2824-2 (automaat)

Hiervan is de Ronda 350.D volgens mij het enige uurwerk met een alarm en is de ETA 2824-2 de enige automaat.

Omdat het klokje een powerreserve heeft zou ik denken dat het een automaat is.
Het klokje heeft echter ook een alarm.

De reden dat ik nog niet meer info heb is dat ik het klokje maandag pas op kan halen. Dit is puur voorpret :slight_smile:

Allereerst van harte welkom.
Ik heb geen idee van je horloge. Ik denk dat het een quartz is, omdat de powerreserve en de aan/uit indicator van je alarm op dezelfde subdial zit. Ook vermoed ik dat de normale uren en minutenwijzers de alarmtijd zullen aangeven wanneer je een bepaalde knop indrukt. Dit alles doet mij naar een quartz neigen.

Dat is ook de reden dat ik denk dat het om een ronda gaat.
Dit is volgens mij ook de enige die een alarm heeft.

Er van uitgaande dat het om een quartz gaat, wat is dan de toegevoegde waarde van het weergeven van de powerreserve?

Hoi Roy,

Ik kan je niet helpen vwb je horloge, dus daarom houd ik het bij: Welkom (tu)

Groeten,

Martin

Vooreerst: Weest welgekomen bubotuber.

Ik denk dat ik je wel kan helpen vwb het uurwerk. Volgens mij gaat het niet om een Ronda werkje, maar wel om eentje van ISA (Zwitserse fabrikant, ondertussen wel in handen van een Chinees conglomeraat, als ik me niet vergis).

M.i. gaat het om een ISA 8173 werkje.

Kijk even hier:
http://www.isaswiss.com/en/products/references.html

Onder het kopje Isaspecialty staat de 8173 in het lijstje. Layout en functies komen exact overeen met die van jouw horloge. Wenger heeft er ook eentje in het Terragraph gamma.

Hope this helps.

Gr.,

GBW

bubotuber Schreef:

Dat is ook de reden dat ik denk dat het om een
ronda gaat.
Dit is volgens mij ook de enige die een alarm
heeft.

Er van uitgaande dat het om een quartz gaat, wat
is dan de toegevoegde waarde van het weergeven van
de powerreserve?

Het is inderdaad een aparte combinatie: alarm en powerreserve. Misschien dat ie solar of kinetic powered is, maar dat verwacht ik weer terug te zien op de wijzerplaat. Een power reserve voor een normale batterij heb ik nog niet eerder gezien (hooguit een indicator dat je batterij aan vervanging toe is).
Het is best een mystery watch!

Dit lijkt em te zijn. Wel apart die power reserve. Maar ja, niet verwonderlijk met een batterij voor 3 jaar.

welkom…:slight_smile:

Op zich is het anders wel een “logische” combinatie van features. Ideaal allround horloge om mee te nemen op vakantie. De Wenger met dit uurwerk heeft daarenboven nog een goede WR rating. Geen idee hoe dat zit met deze Kolber.

Bedankt GroteBozeWolf.
Volgens mij is dit hem wel.

Goed om te weten wat er in zit.

Als ik het klokje maandag heb, zal ik mijn bevindingen hier nog wel even neer zetten voor iedereen die er in geinteresseerd is.